• lanovia 08

I vått och torrt (del 5)

Vi började prata med varandra då vi delade längtan efter att snart skaffa barn. Vissa sitt första, andra har redan barn. Vid det här laget har några plusat andra kämpar vidare. Genom kampen förbi ÄL, BIM och alla förkortningar som finns i detta ämne delar vi också livets alla andra glädje- o sorgeämnen.
    Finkänlsliga ombedes att gå någon annanstans då vi inte alltid håller oss på den rumsrena nivån.

Någon mer som skall ge sig in i kampen efter ett plus, varmt välkommen hit!

• Svar på tråden I vått och torrt (del 5)
  • Cantaton

lanovia, tack Jag måste ju erkänna att det just nu bara var för att ha några att prata med. Tyvärr ingen bebisverkstad på g, hur mkt jag än skulle vilja.

• passionsblomman

Här syns ingen indian än...fast jag är alldeles tillräckligt irriterad för att det borde stå en hel indianby bakom knuten och garva åt mig...

Nå, nu har jag iallafall städat badrummet, och kollat av platsbankens senast inkomna.*bockar av*

• Ankan80

Lanovia:
    Ta inte detta fel, men funderar ni på att kolla upp er? Det har väl iofs gått ett år än....men kanske inte så frustrerande om om man vet att antingen det är si eller så eller bara naturen som är seg.

Håller tummarna för nästa BIM!!!!! Kram

• Ankan80

Passionis:
    Hur funkar det när man är arbetslös? Måste man gå på massa möten eller det "räcker" att man söker jobb hemifrån....

Har en månad o en vecka kvar nu så....

• ingenjörsbruden

Ankan: Ja..hahaha det är tur att man väger upp varandra....

lanovia 08 skrev 2009-03-23 13:01:01 följande:

ingenjöris, vad segt när ni verkar prata om varandra. *kramar* Jag vet inte vad jag skall säga, då jag inte känner igen mig. Mitt tjat om kommunikation går nog inte hem längre...så jag bjuder på kramar istället.
    Äsch...jag är nog bara extra känslig o gnällig....o så sitter vi just nu i en extrem situation....pressar oss massor med husfix/val för att snart drar makens arbete igång på 150%....de har inte fått tillgång till arbetsplatsen....så de är 3 månader efter....inte deras fel....men tidsplanen ska ÄNDÅ hållas....så maken började stressa redan i feb....vilket jag inte fattade då....vi hade ju gott om tid på oss m huset tyckte jag....men så hade han inte berättat om jobbet o så.....hade vi ätit i köket istället för framför tvn så hade högst troligt den kommunikationsmissen inte uppstått!!!

Problemet är att jag undviker att ta upp kommunikationsproblemet....för maken tycker att vi pratar tillräckligt med varandra så om jag klagar så tar han det högst personligt som att HAN inte räcker till.....

Har kommit fram till att vi ser extremt olika på saker o ting....vi har varit ett par i över 7 år....o på den tiden så har maken bytat jobb o arbetat i 2 STORA projekt.....så han tycker att det aldrig har varit enformigt/händelselöst utan han tycker att det har varit grejor hela tiden.....förra året blev det ju förlovning och bröllop....vilket jag planerade båda gångerna.......jag ser arbetet som ett race för sig o privat ett för sig....vilket har gjort att jag varit rätt frustrerad på att han inte friat på 6 år.....

Men han är man o jag brukar skoja om att de inte klarar av att göra två saker samtidigt.....men det ligger i vårt fall lite sanning i det hela......

Jag ska inte ösa mer gnäll nu.....jag är bara känslig o socialtundernärd!!
  • passionsblomman

Du, jag kan säga att det har växlat rejält under åren! Sist, när jag hade en handläggare som inte hade så många andra att "ta hand om" var hon på mig som tusan och skickade en massa jobb jag var tvungen att söka-som att städa pendeltågsvagnar osv.

Eftersom jag ju sökte, men ville ha en så bra tjänst som möjligt inom det jag kommit vidaree till genom utbildning, fick man ju råångest. jag tycker jag har gjort mina hundår med allsköns städjobb osv.

NU har de tydligen så in i baljan mycket att göra att de inte ens gav mig en handläggare förrän nu häromveckan...

Det finns ju heller inte lika många jobb att anmoda en att söka heller.

men däremot har de ju kommit me detta med jobbcoacher osv och vad det mer i detalj innebär, lär jag väl också utröna.

Kanske låter jag som värsta smiteren, men jag vill gärna få veta hur detta med infertilitetsutredningen( gud vilket långt ord!) utfaller och utifrån det ta dt här med företagsuppstart. DÅ vill jag ha all coaching och uppstartshjälp som finns, men jag vill helst intekomma halvvägs med det, och så bli gravid SEN. Jag vill NU gravid och SEN starta egethjälp...så just nu får de gärna glömma mig lite.. åsså hit med ett plus! så kan jag få det där viket, och sedan bli mamma igen...och DÅ får de hjälpa mig i starta eget planen..

Bra plan va?

Så, de har en hel massa krav och man har massor av skyldigheter, men just nu har de begränsade resurser att kuta med blåslampan tror jag. Så, är man bara lite på själv och söker där man kan, så brukar nog de flesta få ngt innan dagarna tar slut för en.

Du kommer att få gå på en grundinformation som sker i grupp, med allmän info. sedan får du en egen handläggare, med denne ska du göra en sk handlingsplan, som sedan ska följas upp.

Den syftar till att sätta upp en plan för vad just du behöver för att öka dina möjligheter till arbete.
    Vissa behöver gå jobbsökarkurs tex, ngn annan behöver omskolning...

Ankan80 skrev 2009-03-23 13:28:46 följande:
    Passionis:Hur funkar det när man är arbetslös? Måste man gå på massa möten eller det "räcker" att man söker jobb hemifrån....Har en månad o en vecka kvar nu så....
  • Ankan80

Aha...tack passionis!!!
    Tycker man har rätt att ha sin egna plan. Klart du inte är en smitare.
    Vissa kanske tycker det är dumt att jag planerar att bli gravid nu när jag skall bli arbetslös....men det sk*ter jag högblankt i

Jag är med i Trygghetsrådet genom det företaget som jag är på nu.
    Har verkade schysst, och vill också att om jag får ett jobb skall det vara lika bra eller bättre....

jag söker ju som sagt så fort jag får nyss om något som passar min bransch...där är både hög- o lågavlönade jobb...

• passionsblomman

Ja, man vill ju helst det! och tyvärr så finns det ju folk som har som plan att bara gå och stämpla för alltid typ, gärna medan de jobbar svart samtidigt. det leder ju till att det blir tuffare regler för alla.
    Sedan är det ju såklart så att man ju bör vara glad att ens få ett jobb och jadda jadda, men jag tycker ändå man bör få tänka lite långsiktigt och lägga en plan som för en framåt litegrann.

Ja, det där med att bli gravid när man är arbetslös verkar ju tillochmed doktorn tycka att han ska få tycka om i mitt fall.

Det fattar jag inte, för är man gravid så vet man ju åtminstone DEN tiden framåt. Och har man haft en heltidstjänst så har man ju föräldrapenning. Vad är problemet? Att man inte har ett jobba tt gå tillbaka till.. ja, men det lööööser sig väl!
    Krisen måste väl ta SLUT nång gång också?

Då är jag PÅ!!

• Ankan80

Ja, just det....den där snablars doktorn du råkade på....

Nä, har man jobbat tidigare och avsikten är att få ett jobb/starta eget senare o inte utnyttja så tycker jag man har rätt till en omställningsperiod....!

• passionsblomman

Så skönt att vara överens med någon! :-d

Nejmen, det är lätt att börja känna sig som en jäkla parasit och tappa självförtroendet när man blir arbetslös. Nu har jag dock mer känt att allt det talas om är ett eskalerande elände ,och inte så mkt skuldbeläggande. FÖRRA ggn jag skrev in mig däremot...jädrans.. det var i samband med regeringsskifteet och då var det ord som ärande och tärande och bidragsfuskande hit och dit HELA tiden på nyheterna...

På det sättet är det nästan skönt att det är lite kris, så man blir en i mängden lite. Alla VET att det är tufft nu på ett annat sätt.

Ankan80 skrev 2009-03-23 14:19:43 följande:
    Ja, just det....den där snablars doktorn du råkade på....Nä, har man jobbat tidigare och avsikten är att få ett jobb/starta eget senare o inte utnyttja så tycker jag man har rätt till en omställningsperiod....!
Svar på tråden I vått och torrt (del 5)