• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • snaily

Godmorgon i tråden! Nu kanske jag blev först med att säga att det är FREEEEDAAAG!!

Lite trött idag efter att jag fick rycka ut på jobb vid 22 igår kväll (hade beredskap), men nu väntar en lång härlig påskledighet!

Tack för bra länkar till utemöbler, vi måste också inhandla såna, första sommaren vi har hus och en riktig altan.

• Telemarkgrrl

Gomorron, gomorron, gomorron!

Äntligen fredag! Och nästa vecka är kortvecka. Och solen skiner. Tjohoo!

Här är förresten receptet på världens lättaste (och godaste) Dumlekakor:

Dumle-kakor
    (24 st)
    200 g matfett
    3 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    1 tsk bakpulver
    12 st Dumlekolor
    1 ask Noblesse (rosa)
    folieformar (mazarinformar i folie)

1. Blanda fett, mjöl, socker och bakpulver. Låt degen stå kallt i 30 min.
    2. Dela degen i 24 bitar och rulla till bollar. Tryck ner en halv kola i varje. Lägg i form.
    3. Grädda mitt i ugnen, 200 grader i c:a 10 minuter.
    4. Ta ut kakorna och lägg på en bit Noblesse på varje så att chokladen smälter.
    5. Ställ sedan kakorna i kylen.

Socker, smör, vetemjöl och Dumlekolor - kan det bli annat än gott?

• kängu

Godmorgon!

FREEEEDAG!!!!!!!

Japp Snaily, det verkar som att du hann först!!!

Åh vad jag ser fram emot helg, och inte blir det sämre av det ska bli varmt och skönt imorgon, jippie!!!

Jag är på ett strålande fredags-humör om ni inte redan märkt det

Cicci, glömde kommentera igår, fyyyy vad jobbigt med magsjuka! Hoppas ni får vara friska ett tag nu...

Kramar till alla i tråden

• Liten med Mindre

Godmorgon!

Telis - det lät mumsigt. Receptet är lagrat.

Maken var så trött på att någon strör ut muffinsformar i hela lägenheten så han ville slänga bort dem. Jag föreslog att han skulle baka upp dem - så jag fick mumsiga chokladmuffins till efterrätt igår. Tyvärr är de i papper, så kvarvarande funkar nog inte till dumle.

Ore - jag lagrade upp små portionsförpackade havrekakor från Bixit, och hade lite överallt. Halvsöta bara. Torkade aprikoser funkade fint med. Och osaltade kex fanns i kontorslagret. Sen gick det åt mycket anjou-päron och syrligt tyskt bröd i början.

• muggles

Piggelin: haha, jag var faktiskt inne på grönt själv. Min absoluta favvofärg. Funderar lite på gröna gardiner i ngt tyg som påminner som siden - kan ju bli lite asiatiskt. Tror jag måste till Engelska tapetmagasinet el den där tygaffären nära Esperantoplatsen för att hitta det jag vill ha.
    Fin jacka, har sett den på några barn på lekplats. Själv blev jag förtjust i den här: www.villervalla.se/Portals/21/Karin_Moa_jackor.png (den svarta). Ska se hur praktisk den är (tvätt) och om den finns i rätt storlek bara.
    Ang spjälsäng har jag funderat på samma sak för Moa har gjort samma som Amanda - slängt upp ett ben men hon är för kort ännu, så hon kommer inte upp och över. Men vi tänkte på makens rekommendation gå på stor säng direkt. Risken är att hon kommer vandrande på natten när hon inte hindras av spjälsäng och då kan det vara bra att själv kunna lägga sig i en riktig säng (vår teori iaf ).
    Ang utemöbler så frågade du ju AM men jag rekommenderar Bra sommarmöbler på Ringön (el eg nära Hasselbladhuset). Där köpte vi våra och de har mkt snyggt både i underhållsfritt trä och metall (inte så dyrt heller): www.brasommarmobler.se/Kontakt.htm

MSW: rött har jag också funderat på - precis som du säger kan det bli lite asiatiskt. Har inte sett ngt tyg jag gillar bara. Och det kan också bli väl skarpt med rött - grönt är lite lugnare iom att det är ett gästrum och folk ska sova där.

Igår på Ikea såg vi den här sängen - så himla smart: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50080315. En soffa med förvaring som blir en gästsäng, och som lätt kan bli en dubbelsäng! Perfekt hos oss i gästrummet!

Nenne: kan du länka till den tapeten?

AM: jag har redan kollat in den sidan Men tack ändå! Ngt tyg liknande det här hade jag kunnat tänka mig till gardiner: www.minh.se/product.asp

Liten: jag läste att just utevistelse är bra för immunförsvaret - tydligen finns det bakterier i jorden som gör att immunförsvaret kickas igång (dvs när barnen får dem i sig genom att gnaga på kottar och pinnar mm). Så låt hennen gnaga på!

• Liten med Mindre

Muggles - Mindre borde ha världen bästa immunförsvar.

Emellanåt ser hon ut som om hon stoppat 15 dumlekolor i munnen och försöker tugga. Efter ett lite uppfordrande "spott spott!" trillar det ofta ut en stor kotte eller sten.

Försöker faktiskt tänka att barn i fattigare länder är det ingen som övervakar hela tiden, och hindrar från att stoppa saker i munnen. De har ju sen nästan inga allergier eller överkänsligheter. Så vi motiverar ibland dammråttorna, gruset o kottarna med att de är bra för immunförsvaret.

Vad mysigt att få planera uteplats. Vi har ju vår balkong - men det tar emot mer och mer att göra i ordning och använda. Inte stor nog att vara fler än familjen på, oftast för varm eller för kall. Kanske borde odla tomater eller jordgubbar för lilltjejen att gå och smaska på. Eller ärtor för alla del.

• MSW

Freeedaaag!!

Läcker fortfarande.. Rörmokaren ska komma idag, förmodligen runt lunch tid. Förhoppningsvis kan han fixa det idag! Så är läget!

Fortfarande fördkyld, verken sämre eller bättre tror jag!

Muggles: Det beror juh på hur mycket rött du tar in, om det blir för intensivt.. Fast hittar du ingen bra röd så hjälper det juh inte iaf..

• nennesjuttioåtta

Halllåååååå FREDAAAAAAAAAAAG!!!!!!!!

Åh fy fan vad jag är trött på det här tröööööökjobbet!
    Igår hade jag näst intill INGET att göra på hela dagen men såklart när jag tänkte gå hem så drar hon upp något hittepågrejs som jag ska göra idag när hon är ledig, så jag kom för sent till min fikadejt med min träningskamrat så det blev att kasta i sig en lätt pirog före träningen (som vi naturligtvis tagit fel på tiden så den var en halvtimme tidigare så magen stod som en pansarsköld rätt ut!). Den här gången gick det bättre med aerobicsen , jag hängde med nästan hela tiden! WOOHOOO!

I helgen blir det beskärning av äppelträd och syrénhäck. Den sistämnda är jag lite osäker på om det är lämpligt nu men jag rådfrågade en vän som läst någon trädgårdskurs och hon gav klartecken så jag får förlita mig på det. :-S

Muggles
    jag ska kolla på vårt prov hemma vad den heter, tror även den skulle vara fin till grön! Vi har grönt i sovrummet och jag sydde kuddar förrförra helgen av ett tyg med mossmönster som jag köpt från urnatur.se (?) - myyysigt. Köpte även några meter extra för eventuellt täcke till någon liten så nu har jag flera högar av sånt tyg som aldrig blir något av...

Telis
    dumlekakor?!? OMG! Såna funkar ju också att posta.

Sweetiepajjsaren!
    TACK för grape jellyn!!!

Idag är det rea på zoo-butiken. Vågar man ta ut något i förskott och köpa lite attiraljer tro? jag menar, det är ju lite säkrare detta än att köpa barnvagn...

• fru AM

Mugglan: Väldigt snyggt tyg du länkade till! Föll för den där åskblå nyansen! Man kan ju köra blått kinatema också (kanske med guld - som i tyget) och vitt & svart. Köpte ni svarta sekretären?

Oj - fastnade inne på minh-sajten och råkade lägga "knaeltofflor" minh.se/product.asp i varukorgen. Tror jag ska köpa det! Verkar väldigt nyttigt. Risken är väl bara att man blir lite för sugen på bullar om det doftar kanel hela tiden ...?

• fru AM

Nenne: vad ska du köpa för kattprylar? Ett blingblinghalsband kanske? Lite leksaker? (jag är intresserad av ALL shopping som ni kanske förstått)

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare