• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • fru AM

Frejis: Ville maken veta mer om Livias nupp? Förstod inte riktigt?

Har alla siffrorna framför mig i såna fall (sitter och sorterar papper)

• Liten med Mindre

koko - tänk om tummen hunnit bli otränad av för lite tv.

OK, nä, efter sista magsjukan kände jag inte för att äta på ett par dagar.

9-10 maj kan funka för picknick - vi får väl avvakta väderprognos.

• _koko_

Sitter och storbölar, extreme home makeover bygger hus åt en familj med en cancer-sjuk 8-åring... Man fick precis följa med dem till ett sjukhus med en massa andra små cancersjuka barn. Hjälp!!

• MSW

fru AM skrev 2009-04-02 11:15:50 följande:

Men du svarade väl inte JA på om ni var hemliga!? Det här blir roligare och roligare!
    Haha, förvirringen fortsätter, nä jag svarade naturligtvis nej att vi inte var hemliga.. (tänkte att kanske menade om han kunde hitta vårt tlfnnr eller så..)
  • MSW

Mitt inlägg passade inte riktigt efter kokos!
    Cancer är juh obehagligt som det är, när det dessutom är barn...

• Frejis

A M - ja, det skulle han uppskatta, tror jag. Han gillar som sagt siffror.
    Sedan ville han veta mer om Livia och hur gammal hon var nu så jag berättade att du ibland fick jaga runt henne i våningen för att få ytterkläderna på henne. Med andra ord, det ena leder till det andra...

Koko - cancersjuk åttaåring, vad hemskt! Såg förresten "Diagnos okänd" igår och det var också lite läskig, en ung kille i trettioårsålder som hade massor med olika symptom som ingen visste vad de berodde på.

• fru AM

Frejis: OK här kommer siffrorna:
    (Jag var 37 när Livia föddes så åldersrisken räknades på 37)
    Trisomi 21 - Åldersrisk: 1:117 Korrigerad risk (efter nupp och blodprov): 1:3519

Trisomi 13+18 - Åldersrisk: 1:311 Korrigerad risk (efter nupp och blodprov): 1:6195

Dessa siffror baseras på åldersrisk, ultraljud (nackspaltens bredd) samt blodprovet (som mäter halten av beta-hCG och PAPP-A).

Förutom dessa siffror fick vi alltså också ett muntligt utlåtande att allt såg bra ut på skärmen (ultraljudsbilden): näsbenet syntes bra, fingrarna spretade friskt, inga vita fläckar i hjärta eller hjärna som kan tyda på DS t ex.

Ett barn med dessa siffror blir som Livia: Glad, arg, bestämd, humoristisk från späd ålder, busig och empatisk ... (eller helt annorlunda)

Hoppas maken är nöjd

• fru AM

Oj glömde en sak Frejis: Det står precis ovanför siffrorna:
    "Näsben samt magsäck verifieras. NUPP 1,2 mm" (alltså måttet på nackspalten. Jag gjorde nuppen i v 12+2)

• fru AM

Och Livia är exakt 2 år och 4,5 månader!

Nu ska jag ut och leta bebisovarall i lämplig tjocklek för april/maj-väder (dvs ingen aning!)

• Lapinette

Kokisen - tror jag vet vilket avsnitt du kollar på. Gråtar nästan alltid när jag ser extreme home makeover.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare