• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Liten med Mindre

Pratade med en kollega på lunchen - hon har precis opererat bort livmoder, äggstockar och säkert lite till pga en elak endometrios som växt ihop med hela magen. Tydligen lång operation för att få isär allt.

Hennes hälsning till alla med endometrios, som ändå lyckas få barn, är att försöka få dem man önskar sig så fort det bara går. Förstod inte riktigt om slutsatsen sen var att det är bäst att operera bort organen för att slippa större problem, men det kan säkert någon svara på.

Så glad att jag hittills sluppit detta elände. Hennes problem var det ingen som ville ta på allvar förrän det blev riktigt allvarligt. Är det alltid så när det gäller kvinnliga sjukdomar?

• Liten med Mindre

Muggles - höj styret lite?
    Sitter du och tittar framåt, uppåt mycket?

Påminn dig själv om att skaka ner axlarna lite emellanåt under passet. Sitt upp och sträck på ryggen/vrid på nacken då och då.

Det jag kommer på nu...

• muggles

Tinga: låter superjobbigt, hoppas att psykologen ringer snart! Jag förstår verkligen inte varför de inte äter - är det ingen som kan förklara det? Känner de inte av hunger? Har de inte kopplat att mat tar bort hungerkänslan el? Känns som att mat borde vara ett av våra mest basala behov som man inte behöver lära sig men tydligen är det inte så. Är detta ett vanligt problem bland för tidigt födda barn el är det bara otur i ert fall?

Liten: det där lät otrevligt, tur att man sluppit det i vart fall.

BIM-lista:
    Lappis 24/3
    Nenne denna veckan?
    Muggles 26/3 alt 29/3
    EA ?
    Vem mer?

• muggles

Liten: jag försöker tänka på att ha en c-formad rygg och jag tror att jag tittar ner mot styret ganska mkt. Min man säger att jag är lite väl lågt ner vid position 3 (så heter det iaf på Friskis - vet inte om det är std-uttryck). Styret ska väl vara på samma höjd som sadeln så det försöker jag ha. Men ska jag höja lite då kanske?

• muggles

BS: kram till dig för att du har deppat ihop efter 5 försök! Jag kanske joinar dig om ett halvår el så? Har du hittat ngn skumpa under deppmanteln? Skit med nya rummet också!

• Tinga

Tjaha, så var lunchen överstånden och det gick ungefär så dåligt som det kan göra. De åt varsin knapp kvarts burk (Hipps 195 g). Dessutom motvilligt, så det blev en kladdig historia. De borde verkligen vara hungriga, för Piff åt 160 ml välling kl. 6.30 imorse och sen resten av flaskan (40 ml) kl. 8.30. Puff åt ungefär 100 ml vid 6.40 och sen 100 ml till vid 8.45. Lunch intogs 11.15 för Piffs räkning och 11.45 för Puff, så då borde de verkligen varit hungriga. Båda hade dessutom sovit runt 2-2.5 h på balkongen innan lunch, så trötthet var inget problem.

Muggles - nej, hittills har inge kunnat förklara varför de inte känner av hunger. Tydligen är det vanligare bland prematurer än de som föds i fullgången tid, men bland de prematurer jag känner till är ingen särskilt kinkig med maten, medan vi har två av den sorten. Egentligen var det problem redan på neo, med att det var svårt att öka deras matmängder. Jag tror att de inte känner någon hunger, eftersom det lätt kan gå 8 h mellan deras mål, utan att de protesterar. Nu väntar vi ju inte ut dem jämt, för då skulle de väl svälta ihjäl, men ibland har vi testat, bara för att se om de säger ifrån, men det gör de inte.

Liten - nej, det är så trist att behöva tjata sig till hjälp, men jag vet ju iallafall att psykologen på neo ställer upp om jag inte får tag i någon annan, så jag har ju iallafall en back-up-lösning.

Kängu - jo, jag överväger att skicka iväg maken till sina föräldrar i helgen, för att få vara för mig själv lite.

• fru AM

Tinga: jobbigt! Hoppas du kan få stöd & hjälp snart av psykologen!

Ang. svinkoppor så är det tvätt med alsollösning + bakteriedödande salva som gäller. Om det inte försvunnit inom en vecka eller om barnet får feber så är det läkarbesök och penicillin som är nästa steg.

JAg håller på och tvättar henne hela tiden så jag förstår inte hur det ska hinna läka mellan varven. Fast det gör väl i alla fall att det inte sprider sig ... Ser verkligen inte fräscht ut.

Var hos BM nyss. Allt ser bra ut. vilket är skönt. Vid tiden för mitt nästa besök är min BM på påsklov och sedan är det inte säkert om vi hinner med nästa besök inna det är dags för snitt/igångsättning ... Det går verkligen snabbt!!!

• muggles

AM: när är det du ska röntga bäcken?

Tinga: näe vad jobbigt Önskar att jag hade ngt tips men det känns lite tunt på den fronten tyvärr... Hur är det med att få i dem banan el andra lite sötare matvaror - ingen skillnad? Jag hoppas att det löser sig när de växer till sig lite!

• fru AM

Muggles: Röntgen på måndag 30 mars och återbesök för att prata om resultatet med idiotläkaren dagen efter, 31 mars ... Då måste jag väl kunna bestämma mig hoppas jag ...

• Liten med Mindre

Muggles- vad gäller spinning och styret så är den enda egentliga riktlinjen att det ska vara skönt. Vanligen sadelhöjd eller högre. Så flytta du upp styret lite om det känns bättre.

Jag antar att du med position 3 menar stående med händerna längst fram på styret. Tänk på att inte sitta med händerna där framme - alltför stor sträckning.

Sen ska böjen i ryggen vara mer i ländryggen än bröstryggen - lättare sagt än gjort om det inte kommer naturligt.

Utöver det så är ju styret till mer för balans än att lägga vikten på (som är en vanlig sak att göra), så känn att du alltid har det mesta av vikten och tyngdpunkten på benen/sadeln och inte på styret. Lite kokt spaghetti i armarna skadar inte.

Kontentan är att sträva efter en bra balans och bekväm ställning - en fin uppgift för en ingenjör.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare