• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Liten med Mindre

Datorer - har kört på en Dell i flera år och den har funkat fint, fast den är tung och otymplig - släpbar mer än bärbar.

Har nu fått en Lenovo (bättre rykte och Dell fulade ut sig med usel service på andra datorer här). Den är fin o stor o snabb - men det betalade vi ju för. Sen har den haft egenheten att stänga ner sig helt någon minut efter att jag loggar in på datorn efter att ha haft den låst... Håller på att testa en ominstallerade burk just nu, får se om den har skärpt sig. Kan ju inte påstå att lenovos service verkar särskilt kompetent heller efter den här kontakten med dem.

Återstår HP.

• Blivande fru L

Ore och AM: ICSI är när man för in en spermie direkt i ägget, förkortningen står för intracytoplasmatisk spermieinjektion.
    Det låter som en bra idé att fotografera magarna, både den platta och den runda!

Ego: Det känns faktiskt inte helt hopplöst, snarare skönt att veta vad vi har framför oss. Ovisshet är jobbigt! Vi har faktiskt redan hunnit prata om att använda donerade simmare och det är absolut ett alternativ om makens inte fixar det. De ska förstås få några chanser först. Vilken himla tur att man kan göra ICSI nu för tiden, för bara 10-15 år sedan hade det varit kört med orörliga simmare! *Tänker positivt* Maken har haft flera inflammationer i bitestiklarna och det är förmodligen det som tagit knäcken på simmarna.

Nenne, förresten: Jobbigt med tanten. Grattis till IVF-samtalet som är ett steg närmare ett barn!

• Blivande fru L

EA - Det är ju så jädrans dyrt att göra privata IVF:er! Tror tyvärr inte att vi har råd... Vi ställer oss i den offentliga kön så får vi se hur vi gör om tålamodet tryter och det plötsligt ramlar in en massa pengar på banken.

• muggles

Blivande Frugan: skönt med besked även om det var lite tråkiga besked. Bra att ni vet vad som förmodligen orsakat felet så behöver inte din man känna sig "oduglig" heller. Kan tänka mig att det är jobbigt för den manliga självkänslan att inte ha duktiga simmare.

Ore: jag skulle ha gått på den dyrare med dual core men mest för att den har 1 GB mer internminne och större HD. Man fyller lätt upp en HD nu för tiden...

koko: aha har ni haft problem med Dell, det har inte vi.

AM: jag kan rekommendera spinning om man vill tappa kilon snabbt! Vilken förbränning!!! Och så kan man ju reglera intensiteten själv. Du kanske kan gå på Litens pass?!

• Grodan12

Tråkigt besked Blivande fru L, men kan tänka mig att det i alla fall känna bra att veta anledningen, nu kan ni ju göra något åt det!

• MSW

EA: Hur är det med the red lady? Har hon skrämts bort? *hoppas*

Såg en bok på maxi om detox.. Blev lite sugen.. Men vet inte om jag vågar.. (är iaf inte aktuellt så länge jag ammar)

FruL: Vad bra att ni ändå känner det på det viset! Är juh som sagt värre att inte veta..

Är jättetrött idag! Förstår inte varför.. Halva natten sov sonen hyffsat bra, och andra halvan inte värre än vanligt.. Men depåerna är väl slut antar jag!
    Iom att han blir ett halvår (att tiden kan gå så fort) på fredag så ska vi tag i gröt-biten igen, och när vi ökat upp det till ett kvällsmål så blir det till att ta tag i nattamningen.. Åtminstone delvis!

• Lapinette

Blivande Fru - trist med makens simmare, stor kram till er båda! Hoppas nu inte väntan på IVF kommer att kännas oändligt lång. I Stockholm är landstingskön 1,5 år! Det är därför så många av oss här inne har gjort privat istället.

En fråga, insemination var inget som de rekommenderade? Har hört att det är en bra metod om simmarna är dåliga. En kollega till mig gjorde inseminationer då hennes fd makes simmare var kassa och de har idag två söner. Fast det kanske beror på vilket fel det är på simmarna?

• Liten med Mindre

AM - du är välkommen att spinna om jag fortfarande kör pass när det är dags att tappa kilon.

Det där med simmare tycker jag är mysko - för de säger ju att de nybildas var 3:e (?) månad - då måste det ju vara annat som påverkas av inflammationerna som Blivandes make haft? Eller har han haft inflammationer nyligen? Sånt där tycker jag läkarvetenskapen borde ha koll på, och det borde gå att förvarna när man faktiskt har "sjukdomen".

• Ore

Tack för bra data-svar. Maken har en Lenovo på sitt jobb, som han är mycket nöjd med. En dator mina föräldrar hade var en IBM, och den krånglade ALDRIG. Fascinerande, tyckte maken (den blev vår första dator när vi flyttade). Jag har hp på jobbet, men den är jag inte jätteimponerad av, men den är säkert inte den bästa varianten heller.

Minne är jag inte så jätteorolig för, det är mina bilder som tar absolut mest plats, men de hamnar undantagslöst på den externa hårddisken. Den kraschade i höstas, och då fanns samtliga husyggarfoton för ett halvår endast där... Så vi fick rota runt efter fotona ett tag. Det var också enbart bildfilerna jag saknade, alla officefiler fanns kvar.

Jag tar till mig era råd, och ska ta fram ett lenovoalternativ och ett dell-alternativ och sedan får maken bestämma. Det där med nettopriser är ju inte helt säkert (harkel och hrm...) att det behöver bli. Men det är inte mitt problem, maken sa att jag skulle välja vilken dator jag ville ha så skulle han köpa den. Bortskämd, moi? Japp, han ville göra mig glad efter senaste fallet från de rosa molen, den sötingen.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare