• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • fru AM

På ett sätt känns det som om Junibacken är bäst för barn i 4-årsåldern . men jag tycker så mycket om det själv att jag inte kan bärga mig ... Och då har jag ändå varit tapper och väntat ända tills nu ...

• muggles

Piggelin: är det ngn kompis jag känner? Ngn av dem som är mammalediga nu el?

Lappis: glöm inte mig - jag/vi vill också luncha, engelska är väl inget problem. Fast vad heter ÄL på engelska?! Haricot kan jag iaf...

Cicci: det är nog ingen rusning vid den tiden, så som Piggis säger ca 15-20 min till V.Frölunda från stan. Kanske ska ta en lunch här runt mitt jobb, är ju halva vägen mellan dina destinationer. Höll på att skriva att jag kan ha bilen den dagen man det kan jag ju inte för jag ska ju till Åre. Hmmm, nåja det ordnar sig. Jag kan ta mig dit där du är, bara det är någorlunda centralt så jag kan åka kollektivt.

• BrudSommar2006

AM, Iris blev rädd när tåget lämnade marken och åkte upp i luften, det gjorde det redan efter typ 30 sekunder tyvärr, sedan var det tio minuter kvar av resan... Större delen var uppe i luften, tror inte att saken hade kunnat bli mycket värre när vi väl kom till råttan och draken... Sedan var flera miljöer rätt mörka med åska och regn vilket verkade öka på hysterin ytterligare, för att inte tala om att man åkte rakt mot dörrar som öppnade sig när man kom fram till dem, alltihop rena skräcken för stackars Iris. Har dock hört av bekanta som varit där med äldre barn att det är just råttan och draken som varit läskiga. Vet att min bekant tycker att det är synd att draken kommer sist så att man får lämna alltihop med ett ledset barn.

• Tinga

Izzie - vi får ju 90 SGI-dagar och 90 lägstanivådagar extra som tvillingföräldrar, så lite mer kan man ju töja ut föräldraledigheten. Totalt kommer jag att vara hemma 18.5 månader och maken 12 månader. Förvisso tar jag ju ut 0 dagar fram tills barnen fyller ett år, just för att kunna dra ut på ledigheten, men eftersom det blev två barn på en gång vet man ju inte om det blir fler möjligheter till föräldraledighet för oss. (Fast både maken och jag är rätt inne på att vi så småningom ska försöka få till ett syskon; t ex tittar vi inte på hus med mindre än fyra sovrum. Å andra sidan krävdes ju Pergo för att få till Piff & Puff och något mer tvillingpar vill jag inte ha, så vi får väl se; inget är ju givet i barnfabriken.)

Angående jobb så är det så att jag har lämnat min befattning, men har kvar min anställning. Alltså "fladdrar" jag mest runt för tillfället (organisationsmässigt) och så får jag se vad det finns för lediga tjänster när jag kommer tillbaka. Eftersom jag var så trött på den tjänst jag hade känns det som att det knappast kan bli sämre. I värsta fall får jag ta något "så länge" och fortsätta hålla ögonen öppna. Jag jobbar på en ganska stor arbetsplats med runt 600 tjänstemän, så förhoppningsvis finns där någon spännande tjänst när det är dags för mig att gå tillbaka till jobbet. Jag ska börja jobba igen i mitten av mars 2010, så under hösten ska jag ta tag i det här med jobb. Innan dess är det inte lönt och det är ganska skönt att verkligen kunna känna sig helt ledig från allt vad jobb heter. Eftersom jag inte ska tillbaka till mitt gamla finns det ju verkligen ingenting jag behöver hålla mig à jour med.

Det här med UL och flyttande av BF hit och dit tror jag beror på att alla foster faktiskt inte är exakt lika stor fram tills 20:e graviditetsveckan. Det är ju det "stora Ul:et" bygger på; att det är så att i princip alla foster är lika stora fram tills dess, så att de därigenom kan bestämma åldern på fostret och därmed BF. Dock såg vi ju med Piff & Puff att om man bara gick på respektive bebis storlek skulle Piff varit 1 vecka äldre än Puff vid stora UL:et, men det kan han ju knappast ha varit, även om de är tvåäggstvillingar. ÄL måste ju ha skett i princip samtidigt från båda äggstockarna. Däremot var ju Puff tillväxthämmad, vilket alltså i viss mån syntes redan vid stora UL:et (fast inte så mycket att några gränser överskreds, eller underskreds kanske passar bättre). Nu menar jag inte att alla barn där BF läggs senare skulle vara tillväxthämmade, men en viss skillnad i tillväxt kan det ju faktiskt vara, även om vetenskapen säger att det "inte" är så. Därför tror jag alltså att man faktiskt har ÄL när man själv tror, men att det är tillväxten som skiljer litegrann mellan olika foster.

• muggles

Jag har antecknat dejt både lör och sön Gbgvarvshelgen fö. Om det passar tar jag med virvelvinden Moa, annars kommer jag ensam. Sist valde vi ju ställe efter att hon skulle vara med, sedan somnade hon för sent på eftm så hon var inte med iaf. Hade lite dåligt samvete för det sist, så denna gång får ngn annan styra! Är det gött väder kanske man kan ha en picknick i Slottskogen?

Vickan gifter sig väl knappast 2010 utan i år om hon förlovar sig nu, kungliga förlovningar är väl typ 3mån av tradition har jag förstått. Konstigt eg när de behöver få ihop halva Europas kungligheters kalendrar, kan tänka mig att många får avboka annat när det kommer så tätt inpå Jag menar, kungligheter har väl inbokade kalendrar ett år i förväg typ...

• BrudSommar2006

AM, det finns ju mycket som mindre barn älskar också, i tågvagnen före oss satt en liten kille som såg mindre ut än Iris, ingen garanti för att han var mindre i och för sig eftersom Iris är stor som en treåring men liten var han i alla fall och de verkar ha kommit ut på andra sidan i hyfsat skick!

Det enda problemet förutom tåget egentligen var att det fanns ett pysselbord med papper och pennor och sånt och där skulle Iris så klart klippa med alla saxar och det var svårt att hålla dem ifrån henne eftersom de andra barnen hade dem precis bredvid henne hela tiden.

• Lapinette

Mugglan - självfallet så försöker vi cynka en lunch med allihop som vill och kan. Jag har för mig att vi kalla ÄL för eggplu i min familj . Vi har lite egna namn på saker och ting.

• Tinga

Blir det bara trådträff på lördagen den 16:e maj i Götet? Den dagen kan ju inte jag , eftersom jag ska springa då. Om någon fortfarande har tid och lust ses jag gärna på söndagen istället, men jag förstår om ni är trötta på tråddejter då, om flera av er redan träffats på lördagen.

• Lapinette

Hur i helsike stavar jag??? Synka ... med C?!

• muggles

Tinga: jag håller helt med dig ang UL och ÄL och BF och allt det där. Jag har precis samma teori. Jag menar, en läkare/BM kan väl knappast ha mer rätt än en själv när man hade sex, och ÄL vet man ju oftast också. Iaf med ganska stor säkerhet. UL-vetenskapen är ju mkt mer pricksäker nu än för 30 år sedan (när vår generation föddes) men det finns nog mer att forska om.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare