• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • nennesjuttioåtta

Ahh, så det är där Koko är. Kram till Koko och mugglan, jobbigt med begravningar!

• start september

Tjoho - vad härligt med pulka! Lite för lite snö i Stockholm tyvärr, vi har investerat i en som inte hunnit användas än. Det blir någon helg i Sälen lite längre fram så då kommer den väl till nytta.

Ego: Tanten gjorde entré idag. Nästan nio månader tog det - och jag ammar lite grann fortfarande. Inte ont alls än så det bådar ju gott. Genast kom syskontankarna krypande

• start september

Stor kram till dig Mrs B, jag förstår att det är en mycket sorglig dag. Vad bra att vädret är soligt för dig i alla fall!

• Mrs  B

Nenne
    Tack! Ska nog ta en sväng till kyrkogården idag och tända ett ljus.

September
    Tack!
    Solen skiner dock inte idag men snö har vi allt.

• Liten med Mindre

September - ja det är inte utan att det känns som en ÄL med aladåb, utan tandborstsex, är en förspilld ÄL.

Men så kan jag ju inte tänka resten av livet. Undrar om jag blir normal när jag känner att jag har nog med barn?

Vi har förövrigt dragit omkring Mindre i sin pulka på gräsmattorna hemma i Tyresö, ett litet vitt lager är allt som behövs - inte behöver det gå utför heller. Fast vi har ju stora gräsmattor mellan höghusen där vi bor, så man kan ta sig från en lekpark till en annan.

Det är förresten något som kan få mig att vilja bo kvar där vi bor - lekparkerna är så fina, och precis utanför huset. Annat än de kommunala parkerna som finns lite sporadiskt utspridda. Slitna o eländiga. Vi har kanonfina bebisgungor och rutchkanor i olika storlekar. Sånt finns inte riktigt ute i villaområdena.

• BrudSommar2006

Hej, jag vet inte vad jag gör här egentligen för jag har så mycket att göra att jag verkligen inte borde slösa bort tid på annat.

Hursom, jag har inte gått ner ett gram den här veckan heller och vad jag minns så har jag inte ätit en enda onyttig sak på hela veckan så det är verkligen trist.

Var ju på jättetråkigt besök på barnläkarmottagningen om Iris övervikt och läkaren ställde många frågor om varför jag är så tjock, det kändes ungefär som att han var säker på att jag sitter hemma och trycker i Iris gräddtårta på kvällarna. Han har skickat remiss till barnpsykolog/familjerådgivning på Danderyds sjukhus för det måste ju vara så att vi inte klarar av att ta hand om henne och så vill han att vi ska söka stöd från bvc och resursteamet för att få hjälp att ta hand om henne. Jag är så arg så jag kan fortfarande knappt tänka på mötet utan att börja gråta. Önskar att maken som är smal hade gått på besöket istället för jag, då hade det nog inte blivit så här. Sedan har han lämnat remiss för att vi ska ta med henne och ta blodprover på fastande mage på morgonen. Aldrig att jag utsätter henne för det, hon får ju välling framåt morgonkvisten i sängen och vi klarar inte en hel natt och morgon utan att hon får någonting. Om jag trodde att hon var sjuk, visst, men nu tror jag inte det. Och om vi ger henne ändå och sedan tar proverna så visar de ju fel och då tror han väl att hon håller på att få diabetes eller nåt helt felaktigt. Jag tillbringar hela dagarna med att fundera ut hur vi ska bli av med den där jävla remissen som ligger där. Sedan när jag berättade att maken har diabetes så började han prata om huruvida han hade "riktig" sockersjuka eller inte men det har ju inte med det att göra överhuvudtaget och hade maken bara varit med så hade han kunnat snoppa av den okunniga idioten rejält men istället så var det bara lilla dumma, feta jag där som uppenbarligen inte klarar av att ta hand om min dotter. Jävla läkare, jävla värld och ha det så bra så länge alla för jag orkar nog inte in här på länge.

• Liten med Mindre

MrsB - kram! Skönt att det finns folk i bekantskapen med samma allergiproblem. Någon att byta tips med.

EA - lyllos dina kollegor! Du verkar vara en riktig pysseltjej. Jag skulle behöva några kilo pysselenergi, så att jag o Mindre tar oss för något ihelgen mer än mat o städa.

Hoppas att någon här har tagit med fredagsfika. Kanske har de glömt när de nu ska ha flyttkarusell mellan rummen. (jag är som vanligt inte med i de planerna...)

• Liten med Mindre

BS - nu blir jag jätteledsen för din skull. Massor med kramar om det nu hjälper något.

Du är inte alls dum och inkompetent!!!! Tyvärr har jag läst på flera ställen att samtal och diskussioner med myndighetspersoner går i helt annan ton om en manlig partner är med - det verkar gälla oavsett om det är läkare, dagisrektorer eller skolpersonal. Undrar var det är med detta patriark-inriktade samhälle!!

• muggles

Det känns ändå rätt skönt att det blir ett avslut så det är inte alltför synd om mig. Hoppas nu bara att Finnairs piloter sköter sig och inte börjar strejka så jag blir strandad

Föräldramötet igår var jättebra - vi blir bara mer och mer nöjda med dagiset! Det är ju en nystartad avdelning och personalen känns ambitiös och engagerad, verkar som om de tycker det är roligt att bygga ngt nytt. De har en massa förbättringsplaner, medvetna om hygien och minimalt med socker i maten, genusperspektiv mm. De gör saker; tex tar kort på barnens aktiviteter och sätter upp så vi föräldrar kan se. De gör utflykter när det går (när det är få barn där), de har planer för hur födelsedagar ska firas etc (de har målat en liten stol med guldfärg och satt på "diamanter" som ska bli en liten födelsedagstron. De har bra pli på barnen och lär de saker, en bra verksamhetsplan med konkreta mål. Näe, vi är så NÖJDA!

Frejis: aha, var det v7, jag som tyckte det var längre sedan

• muggles

MrsB: ingen rolig dag. Låter som en bra idé att åka och tända ett ljus för den lille pojken. Kram på dig!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare