• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Fru E

Mrs B-säg till om du känner dig ensam någon gång så kan vi kanske äta lunch eller fika en dag . Sitter i H relativt ofta om jag inte har möten inbokade på annan ort.

• MSW

MrsB: Ha det så skönt att vara iväg själv med dietisten! (lät snuskigare än vad jag menade.. Men du fattar nog.. )

Am: Lycka till! Men det blir säkert inga problem!

Jag har typ alltid bara en BH som jag trivs riktigt bra med.. Lite jobbigt! Men man vet juh aldrig vilka man kommer att trivas i och köper därför bara en...
    Nu när det är amningsbhar som hjälper har jag heller ingen lust att köpa hur många som helst, det ska juh bara användas begränsad tid...

Igår bestämde jag mig för att A banne mig skulle somna i sin egen säng (ist för i min famn, som det vanligtvis blir..).. Han jollrade och pratade och hade sig, och grät lite mellan varven, men vi gick in och stoppade i nappen och jag satt och sjöng "vår" sång ute i TV-soffan, efter 50 minuter hade han somnat! Gissa vem som var stolt över att inte ha gett upp då??! Var riktigt trött på det efter 40 min, men då tyckte jag att när jag hållt på så här länge funkar det juh inte att ge upp!! Maken var däremot beredd att ge upp (även om jag fick springa flest gånger) så han blev djupt imponerad över mitt tålamod..
    Nu ska tålamodet bara fortsätta och så hoppas jag att det tar lite kortare tid för varje kväll!
    När det känns som att detta "sitter" så blir det nog att ta tag i nattmatningarna.. Ska bara få med maken på det.. Jag har ont av att A är ledsen, men jag tror att maken tycker det är ännu värre, åtminstone när det finns något att göra åt det.. (mata..) Fick mycket inspiration av Sweet när det gäller nattmatningarna.. Långt och ego..

• MSW

ALltså... Långt och ego syftade inte på sweets inlägg angående nattmatningar...
    Utan om mitt inlägg... Blev lite syftningsfel där..

• muggles

Izzie: den sömnboken lånade jag på biblioteket och tyckte den var jättebra. Precis som Sept har jag använt bitar från olika metoder och vid olika tidpunkter (när Moa var liten vagnade vi tex men det funkade inte sedan när hon blev större).

Grodan: det var därför jag inte ville ge dig för mkt praktiska tips från början för att det funkar så olika för olika barn. Men du kan ta alla våra tips och samla på dig dem som en kunskapsbank och prova lite olika. Precis som AM och Cicci så tror jag att vissa barn lär sig sova/somna av sig själva utan metoder och vissa barn behöver lite hjälp. Vi hade helt klart ett piggt och vaket litet barn som behövde hjälp att slappna av för att kunna somna så det är detta jag kan relatera till.

JAg försöker se det som positivt att vi hade det lite kämpigt en period - det gjorde att vi var tvungna att lära oss lite metoder. Man vet aldrig när man kan få nytta av dem igen

Precis som AM beskriver så verkar det väldigt vanligt att man i samma familj kan få två väldigt olika barn också - att nr 1 somnar jättelätt själv men nr 2 klarar det inte.

Liten: jodå jag försöker ignorera honom så mkt det går och ha så lite att göra med honom som det går också. Och när jag stör mig på honom för mkt så tänker jag "jävla autist!" (ett uttryck jag plockat från Bitterfittan fö ). Jag har inga problem med ngn annan här när det gäller samarbete, så det är inte hos mig problemet ligger. Och då kan jag ju inte göra så mkt åt det heller. Det enda jag vet är att varje gång jag haft problem med sådana här knepiga programmeringstyper med sociala svårigheter, så har jag alltid lyckats övervinna dem till slut, de brukar bli trevliga efter ett tag... Få se om det stämmer på den här autisten också Tack för frågan, gulligt av dig!

• Ore

Cupcake, mums!

Håller tummarna för AM, att du får kejsarsnitt...

Mrs B: Usch för huvudvärk (känner den komma krypande här med, så jag försöker bälga i mig vatten)

MSW: BRA jobbat att du inte gav dig, tror att det kommer ha effekt och att A kommer somna snabbare allt eftersom.

• Fru E

Undrar hur i hela friden jag ska komma ihåg alla era tips när det är dags för oss......borde egentligen samla dem i ett dokument men det har jag inte gjort så får väl fråga er igen då dröjer ju åtminstone 9 månader till om inte längre så så tätt blir det inte med frågandet

• Liten med Mindre

Muggles - du förstår väl att det är din oemotståndliga charm som knäcker dem tillslut.

MrsB - hoppas att ni får bra hjälp av dietisten idag!

Själv försöker jag reda ut en röra som min vikarie nog ställde till förra våren. Jättelätt när jag inte får tag i honom, och när alla som vet något sitter i möten. Det är nog faktiskt anmärkningsvärt att jag kan få något gjort om dagarna. Ska vara stolt över det idag. Hurra för mig!

För övrigt - gick precis förbi kaffeapparaten och blev sjukt sugen på chokladbollar med mockasmak. Åååååh! Tur att det är lunch snart!

• Liten med Mindre

MSW - heja dig! Du ska se att A snart fattar galoppen. Det där med att lugna utifrån soffan tycker jag verkar kanoners.

• Fru E

Liten-chokladbollar med mockasmak?? Sugen är jag alltid

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare