• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Fru E

*fniss*
    jag har inte märkt någon skillnad om jag tränar eller inte tyvärr. Växlar mellan 70 A och B....den dagen jag blir gravid ska jag stoltsera med min urringning

• Fru E

Vickan-hemskt vad ni är flitiga så här sent........själv väntar jag som vanligt på att maken ska komma hem

• Lapinette

Och jag sitter och jobbar för jag vet att det inte blir så mycket jobb imorgon (ska jobba halvdag hemifrån).

• Lapinette

Fast koncentration är lite halvdan. Har även vattnat blommorna, kollat på hotell i Champagne samt ätit lite soppa. Snart är det dags för Greys!

• Fru E

Hmmm....har redan sett alla Greys.......som vanligt rör de till allt ännu mer när det precis skulle bli bra

• Lapinette

De första åren har vi på dvd då jag inte såg några serier alls under de 2 åren jag pendlade mellan Sthlm - Cannes. Var liksom ingen idé att följa något som jag bara såg vartannat avsnitt på. Nu har jag en drös med serier jag följer (och maken också för den delen). Det är vårt sätt att slappa på kvällarna efter 21.00.

• sweetstreet

Grodan,
    jag har inte hunnit läsa ikapp allt så kanske har du redan fått en mängd bra tips ang sömn?
    Vad vi gjorde med vår lilla tjej var att när hon var ca 6 mån så tog vi helt enkelt bort ett av nattmålen. vi började med det hon åt runt 3-4-tiden på natten. Detta för att det skulle bli lättare för oss om hon inte vaknade så ofta under natten. Både min man och jag jobbade/jobbar ju heltid så att inte få sova var rätt jobbigt för oss.

Det var SKITJOBBIGT första 2 nätterna när hon vaknade och grät. Men vänner till oss hade sagt att "härda ut" så kommer hon snart att lägga om sin "(o)vana att vakna mitt i natten för mat. Enligt hennes läkare så är barn i den åldern inte hungriga, dvs de behöver inte ett mål mitt i natten, utan de vaknar ofta av två skäl: de är vana att äta då och de har just börjat vara mer sociala så för dem är varje "interaktion" med föräldrarna ngt som de gillar och gör att de vaknar. Att äta är just en sådan interaktion.

För oss var de två - tre första nätterna de jobbigaste eftersom hon vaknade och grät då. Men vi gav henne ingen mat då utan lät henne gråta. HEMSKT JOBBIGT. Ett tips är att skaffa öronproppar....
    Men faktum är att efter de där första hemska nätterna så har hon sovit riktigt bra om nätterna. Undantag när hon är sjuk såklart.

I början vaknade hon fortfarande vid midnatt och vi matade henne då innan vi själva gick och lade oss. Men nu klarar hon sig även utan den matningen. Jag minns inte exakt när vi fasade ut den matningen men det var nog någon månad senare eller så. Alltså först 03-matningen sedan midnattsmatningen. Hon ligger nrmalt i egen säng också nu. Om hon inte är sjuk för då flyttar vi ofta över henne till vår säng under natten för att slippa gå upp så ofta. Hon vaknar nämlinge mycket oftare när hon är sjuk. Hosta snuva eller så. Då räcker det oftast med att peta in nappen eller bara buffa på henne men eftersom hon vaknar mer frekvent brukar vi tycka det är skönare att kunna göra detta utan att själva behöva gå upp.
    Men när hon är frisk så sover hon i egen säng hela natten.

Nu är kvällsrutinen att ge henne gröt plus lite "barnmat" typ grönsakspuré el liknande (ca 1/2 burk) vid 17-18-tiden. Sedan får hon ersättning i flaska innan hon lägger sig runt säg 20-21-tiden eller så. Sedan sover hon nu i stort sett hela natten fram till 06-07-tiden på morgonen.
    Ibland vaknar hon så man får peta in nappen 1-2 ggr per natt men ingen mat.

Men jag tror som sagt det är väldigt olika med olika barn Vissa sover hela nätterna andra inte.
    Hoppas ni får ordning på sömnen bara för det tär enormt att inte få sova tycker jag!

• sweetstreet

Lappis!
    Ha en riktigt härlig semester nu!
    Såg att ni drar till sydligare breddgrader!

• Izzie

Lugn, lugn flickor - det räcker till er alla! Som sagt, det finns att ta av...

Hopplöst att hitta BH bara. Har ju 75 runt, och alla BH med stora kupor har typ 90 runt... Dessutom är det ofta hudfärgade och spyfula.

Tänker nog ta mig en sväng till Götet nästa vecka och se om jag inte kan hitta nåt vettigt. Utbudet är lite bättre där. En klippning på Toni&Guy vore bra med. Måste ju snygga till mig lite inför jobbstarten om en dryg vecka...

Jaaa, nu är det Greys!!!!

• Fru E

Likdant här hemma om maken kommer hem hyfsat i tid....
    Måste verkligen få lite jobb gjort imorgon, kan inte påstå att jag fick så mycket vettigt gjort idag hemifrån men har mig själv att skylla var ju så fint väder . Har lagom att gör och inget som stressar så hinner ikapp imorgon

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare