• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Grodan12

Tänkte passa på att utnyttja kunskapsbanken lite. Lillgrodan började sova hela nätter när han var två månader ( åt vid 21, 06 och 10), himla skönt. Nu är det däremot mycket sämre, han är snart sex månader. Han vaknar med 1-3 timmars intervall hela natten. Han somnar i spjälsäng men jag flyttar över honom till våran säng undr natten då jag inte orkar gå upp hela tiden. Han somnar bra själv på kvällen, men på natten vill han absolut äta för att somna och jag orkar inte försöka något annat då jag också vill sova. Han har napp, men den duger inte när han vaknar. Någon som känner igen detta? Tänkte först att det var någon fas, men nu har vi hållit på så några veckor. Tror inte att han vaknar för att han är hungrig utan sover dåligt och vill äta för att han är vaken.

• Liten med Mindre

Grodan - Mindre sov ok fram till 3 månader, något uppvak per natt mot slutet. Sen blev det bara värre, för att bli riktigt illa när vi beslöt att sluta med nattmatning.

Sakta blev det bättre för att bli riktigt bra när vi fick hjälp med AWs sovmetod.

Viktigt att tänka på tror jag är ifall lillgrodan har ätit så mycket det bara går under dagens 5(?) mål, samt varit ute ordentligt etc.

• Grodan12

Han äter bra under dagen, men är i den åldern att han lätt blir distraherad. Vi går en timme varje dag då han sover i vagnen, ofta sover han en stund till. Nu försöker jag allmänt styra upp sovandet så han sover samma tid varje dag (vid 10.30, 13.30 samt 16.30), sover 60-120 minuter första passet och sen 30-60 minuter. Somnar för kvällen vid 20.30-21. Sover (med diverse uppvak) till 09.00.

• Ore

Grodan: Min svåger och svägerskas dotter hade svårt att sova på nätterna när hon var 6-7 månader. Det som hjälpte då var faktiskt att hon fick sova i eget rum. Hon vaknade av att sova i samma rum som föräldrarna, och det blev en ond cirkel där ingen av dem som tillräckligt.

Seaband har jag mot åksjuka, jag blir hysteriskt sjösjuk, och X2000 är också hemskt, ibland även bussresor, flygresor och bilresor särskilt om jag inte kan se. Jag tycker det fungerar bra, även om det inte tar bort det helt.

Calma tuggummit är effektivt, men otäckt, känns som att tungan domnar ett tag. Postafen funkar också, men inte lika bra som Calma tycker inte jag. Och jag tycker det är litet jobbigt att man inte får köra bil när man äter det...

Ego: Deppade som sjutton igår, och tog ut dolda agressioner genom att skälla ut min sega dator hemma. Maken såg ett tillfälle att muntra upp mig på något sätt (det där med inte gravid kan han ju inte göra så mycket mer åt än han redan gör...) genom att lova att köpa en ny dator till mig. Då blev jag litet gladare, men jag skulle hellre bli gravid...

• Grodan12

Problemet är bara att han börjar med att gråta/skrika redan innan han är vaken och väcker på så sätt sig själv. Hans pappa försökte få honom att somna om i går kväll, men han blir halvt hysterisk om han inte få komma till mig och äta.

• Liten med Mindre

Ore - du ska se att du blir gravid så att du inte får tid att surfa på din nya fina dator...

Grodan - det kan ju endera vara en utvecklingsfas, de är ju ibland flera veckor långa enligt boken (som jag glömt namnet på), eller så behöver lillgrodan kanske lära sig att på natten sover man. Då finns ju flera metoder att ta till, om inte lillgrodan tycker att det räcker med bestämd övertalning från mamma o pappa Groda.

Det kanske blir några nätter som blir jobbiga ifall ni bestämmer er för att ta itu med saken. Vet att både familjen Cicci och familjen BS har tagit några kämpiga duster för att få bort ett antal uppvak på natten.

• Ore

Liten med Mindre skrev 2009-02-18 14:15:42 följande:

Ore - du ska se att du blir gravid så att du inte får tid att surfa på din nya fina dator...
    Låter jättebra för min del *hoppas*
  • Grodan12

Det är ju det som är så svårt att veta. Det kanske är en utvecklingsfas och han behöver extra mycket närhet vilket man kanske ska bejaka, eller så är det bara en dålig vana man bör bryta... Kunde man inte fått med en manual?

• start september

Freijs, jag körde både Postafen och banden en period. Mig hjälpte det bra, lite trött blev man men det funkade att jobba.
    Calma tror jag inte man får ta som gravid.

Grodan, vi fick också problem vid 6-7 månader. Vet inte om det var en fas eller bara att det var då vi föräldrar började sova riktigt dåligt. Innan dess sov dottern mestadels i egen säng som stod bredvid, men delar av natten hos mig. Insomning själv utan amning var hon inte alls bra på och vi väckte varann. Vi var då konsekventa och lade henne i eget rum och lärde henne somna själv (hemmagjord variant där vi lät henne ligga själv max två minuter och vara arg på oss). Det funkade bra och hon sov hela nätter (nattamningen rök efter ett par dagar) med bara något uppvak där någon fick gå in och klappa henne lite. Nu vid nästan nio månader efter infektioner är det lite stökigare, men hon somnar själv i eget rum och sover halva natten där. När hon kommit ur den fas hon är nu i ska vi jobba bort den nattamning och stund i vår säng som nu finns.

Kanske ni med äldre barn har fler råd.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare