• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • start september

Manual skulle jag gärna också vilja ha - skulle gärna vilja veta om det är rätt att under åttamånadersångesten gå tillbaka till att ha henne i sängen lite mer eller om vi bara ger oss själva trubbel...

• Liten med Mindre

Grodan - det finns ett flertal manualer som alla säger sig vara bäst - men ingen är modellspecifik...

• Liten med Mindre

september - personligen tror jag att det blir mer trubbel. Ju äldre de är desto mer förstår de och minns.

Finns säkert delade åsikter i frågan.

• MSW

Grodan: A är likadan, när han vaknar på natten är det bara mat som gäller.. Fast så har han varit hela tiden! Men han har bara sovit hela nätter ett fåtal gånger! Fast tror mer att han tycker det är mysigt med maten på natten, än att han är hungrig.. För när vi försökt med flaska på natten har det inte funkat alls!
    Jag hoppas på bättring när han börjar äta mer mat.. Gröt på kvällen typ...
    Problem med "nattproblemen" är juh att man är trött och vill sova själv, så man är inte lika konsekvent som man vill vara!

• Grodan12

Här är det inga problem med insomning på kvällen, han somnar själv i sängen. Enda chansen att han inte vaknar på natten är att jag hinner lägga en hand på honom innan han väcker sig själv när han börjar sova oroligt. Eget rum borde alltså bara göra allt värre.

• Grodan12
    MSW skrev 2009-02-18 14:50:19 följande:
    Grodan: A är likadan, när han vaknar på natten är det bara mat som gäller.. Fast så har han varit hela tiden! Men han har bara sovit hela nätter ett fåtal gånger! Fast tror mer att han tycker det är mysigt med maten på natten, än att han är hungrig.. För när vi försökt med flaska på natten har det inte funkat alls!Jag hoppas på bättring när han börjar äta mer mat.. Gröt på kvällen typ...Problem med "nattproblemen" är juh att man är trött och vill sova själv, så man är inte lika konsekvent som man vill vara!
    Här har det alltid också krävts mat om han vaknar på natten, men då vaknade han extremt sällan på natten.
  • Grodan12

start september skrev 2009-02-18 14:45:49 följande:

Manual skulle jag gärna också vilja ha - skulle gärna vilja veta om det är rätt att under åttamånadersångesten gå tillbaka till att ha henne i sängen lite mer eller om vi bara ger oss själva trubbel...
    Precis min tanke nu...
  • muggles

Grodan: du har fått många bra råd. Om du vill ha bort detta beteendet så är det att "ta striden" tror jag. En 6-månaders kan mkt väl dra slutsatsen att skriker man så får man komma och mysa hos mamma och pappa. Att lägga handen på är att skapa en "sömnassociation" precis som amning med den skillnaden att det inte behövs mat. Men problemet är om lill-grodan behöver er föräldrar för att somna om el om han kan sköta omsomnandet själv. Vi vuxna vaknar också till ibland på natten men vi kan somna om själva utan att ngn hjälper oss och det är det här som små barn behöver lära sig. Jag tycker inte man ska se det som att man är elak när man "berövar" barnet närhet och mat på natten, man är SNÄLL. I förlänngignen ger man sitt barn en bättre sömn vilket är jätteviktigt för att de ska utvecklas och växa. Närhet ska de få i övermått - på DAGEN. Samma med mat.
    Att ta striden innebär några jobbiga nätter, oftast färre än man tror.
    Och sedan finns det de barn som lär sig sova och somna om helt själva...

Du har ett val: att göra ngt åt det el att avvakta. Risken är att om du avvaktar så blir problemen bestående.

• muggles

Med sömnassociation menas att barnet associerar själva insomnandet med ngt annat, tex en vällingflaska, en tutte el en handpåläggning Dvs att det krävs en yttre påverkan för att barnet ska kunna somna om.

Jag tror visst att alla barn lär sig somna själv så småningom (dvs även utan att man kör en sömnmetod) - skillnaden ligger väl i hur länge man har lust att springa uppe på nätterna...

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare