• passionsblomman

Tantvarning 3

Vi kommer aldrig att ha pratat färdigt!
    och fusklappen tar vi med!

:-8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:06
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

liksom länk till 1:an

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:07
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

och länk till 2:an såklart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:08
    Ingen tant är fullkomlig:

• Svar på tråden Tantvarning 3
  • passionsblomman

Vad bra att han får det och lär sig värdera pengar! det tycker jag är jätteviktigt!

För oss går det bara ersättnigarna kommer som de ska och bara inte det blir 40 000 papp på bilar samma jäkla vinter!

Vi har ju vanligtvis en buffert, men nu är den tamejtusan tom och då är det drygt.

Mennär jag blir sådär asförbannad, då tänker jag på såna som mamma som är sjukpensionär och har slitit i vården hela livet, oft på deltid för barnens skull osv. Hon blev för typ 20 år sedan påkörd bakifrån när hon skulle svänga vänster, för invandrarkillarna som blåste fram i 100 km/h tyckte att det där med vinterdäck i sverige (och då särskilt i Jämtland) inte kunde vara så viktigt. så de kunde inte stanna...
    min mamma höll på att utbilda sig till undersköterska och hade redan jobb i psykvården. Hon tog examen och jobbade något år efter olyckanav ren envishet, men det visade sig att den nackskada hon fic vid olyckan ledde till kronisk infammation i hela ryggen och höfterna. Så hon fick sluta.

Min mamma har inte ens pengaar att lösa ut sina mediciner för ibland. Det tycker jag suger när hon flyttade hemifrån och började jobba som 14-åring och sedan dess försörjt sig själv och tre barn utan att någonsin gnälla eller ligga någon till last. För henne är 350 kronor en välsignelse om de skulle finnas över.

Långa tankar så här mitt i natten...

• Panzerfaust

Det är så fruktansvärt tragiskt med hederliga människor som inte får det att gå runt, speciellt när man ser hur landet plundras av girigbukar dagligen. Det i kombination av att Sverige är fartblinda rent ekonomiskt gör mig apgalen, men vem lyssnar på mig?

• passionsblomman

Ja tragiskt är ordet! Det de där girigbukarna bränner på enlunch, det ska andra få att räcka till mat i fjorton dar.

Vet du vad mer då? jo, mamma gifte om sig sent i livet. Då SÄNKTE de hennes ersätting, för nu hade ju hennas man en inkomst och då fick hon typ 1500 mindre varje månad. Jaha?

När de skilde sig för snart två år sedan, tror du de fixade tillbaka ersättningen till förra nivån då? Nä.
    För den där regeln var borttagen nu och de hade att rätta sig efter nuvarande ersättning...

Så nu har hon förlorat rätt mycket på att hon valde att gifta sig, och hur fan skulle hon kunnat veta det?

• Panzerfaust

Jag hatar byråkrati med passion, själv lyckades jag i min ungdom med att anmäla mig som arbetslös två dagar för tidigt och fick därför inte höjd ersättning när jag skulle stämpla, hade jag bara gått hemma två dagar hade jag fått högsta stämplingen men nu var man ärlig och gick dit när man blev arbetslös, resultat: Lägsta möjliga stämpling och bråttom som fan att fixa ett nytt jobb. Jag var väl 20år eller så och hade nada koll på hur sådant funkade.

• Panzerfaust

Hur är det möjligt att man byter server för BT men ändå håller på och stänger ned forumet en timme varje natt? Vad bytte man till? Från ett nintendo 8-bit till ett Super nintendo?

• passionsblomman

Åååh vad jag vet vad du pratar om....jag har lärt mig den riktigt hårda vägen hur mycket det är man måste veta och kunna för att det ska bli rätt och likförbaskat blir det ALLTID något fel ändå...

Nu har jag under avbrottet-som åtminstone är lite senare nu men som jag trodde skulle försvinna? -försökt lära mig hur jag "enklelt själv kan redigera min hemsida med hjälpverktyget"

Ja, det gick ju att ändra texten iaf. Gott så.
    NU är det väldigt sent när man har en som med nackspärr som kommer att vilja ha min uppmärksamhet imorgon...
    Fortsatt godnatt!

• Panzerfaust

Jag ska ta och sova och drömma om jaktsäsong på folk med palestinasjalar, natti natti.

• Troll1

Godmorgon!
    Har läst i rekordfart och säkert missat ngt...
    Önskar Lycka Till på jobbfronten till Soldemor och Didis.

Passionsblomman: Snart blir det din tur att blöda näseblod. Just nu avstår jag från hjärnblödningsframkallande trådar.
    Det räcker med yrseln mellan varven.

Ska göra några ärenden, men kikar in igen.
    Kram alla goa tanter och Tanzern!

Hittade en samlingsbild från förra träffen. Det var ett tag se´n www.josefinssida.se/Bilder/Mormors%20bilder/Tanterna%20stor.jpg

• TinkerBelle

God morgon tanter,

Verkar som helvetet brakar lös varje natt när en annan gått och lagt sig.
    Kanske är bara bra det för jag hade nog också sett rött.

Jag har det bra idag tjänar tillräckligt med pengar för att kunna försörja mig och barnen utan att behöva vända på slantarna, men för 15 år sen när jag väntade äldsta sonen var det inte så kul. Har precis som Passoinsblomman levt på havregrynsgröt och nudlar. Man blir duktig på att koka soppa på en spik när det kniper den saken är säker.

Men bara för att jag har det bra idag springer jag inte runt och kastar pengar runt mig. Inte heller betyder det att jag inte förstår att andra kan ha det sämre ställt.

Kommentarer som dem i tråden ni härjade i igår natt kommer från (ofta unga) människor som har haft föräldrar som curlat för dem hela livet. Dem har fått allt dem pekat på och andra har betalat.

Båda mina föräldrar kommer från högborgerliga familjer där farfar och morfar var båda direktörer. Mamma och pappa valde dock båda låg inkomstyrken eftersom dem inte var intresserade/hade orken att läsa vidare. Jag är äldst av fyra så ni kan ju själv gissa om vi hade det knapert ibland när jag växte upp.

Mina kusiner (dem är jätte rar allihop men väldigt naiva) har alla fått allt serverat på silverfat. Dem har aldrig behövt lyfta ett finger. Så när mormor och morfar blev äldre och behövde hjälp med trädgården, dammsugning och åka och handla var det jag och mina systrar som gjorde det. Vid ett tillfälle när mina två små systrar hjälpte till att klippa gräset och min moster kom så pikade hon sina barn och sa att titta dem hjälper minsann till ? hade lust att skrika till henne att det var ju hennes egen förtjänst att dem inte tog initiativ och hjälpte till.

Än idag när dem börjar närma sig 30 så förväntar dem att deras pappor ska betala tex. Lägenhet, möbler, bilar m.m.

Summa summarum är att barn måste få lära sig från tidig ålder att hantera pengar och förstå deras värde, men ännu viktigare är att dem förstår att tid och praktisk hjälp är mera värt än något annat.

Kram till alla arga tanter! Eran insikt gör er till bättre mammor som lär era barn att överleva ute i den vida värden!

• passionsblomman

Det behövs en del tantvrede hävdar jag med bestämdhet. Det jag vart arg för nu förtjänar fostran. och åthutning, det står jag för.
    Men jag blev verkligen fruktansvärt arg, jag är skitförbannad fortfarande. Jag passar bra på tanten i mitten på din bilde Trollet mitt, hon ser tillräcklig redo ut för en batalj.

Man är ju olika engagerad i olika saker, men när folk garvar åt summmor som jag vet att väldigt närstående till mig faktiskt ber till Gud om att få att räcka till maten då brinner det i huvet på mig.
    Jag har saknat den summan tillräckligt själv alldels tillräckligt påtagligt och vet hur förnedrnde det är när man gjort allt mnan kunde och det ändå inte räcker.

Åh, hjääääälp vad jag kan mala om detta. Jag ber om ursäkt, överseende och tackar så mycket för att ni är här fast jag ältar!

*kaffehämtning*

Svar på tråden Tantvarning 3