God morgon tanter,
Verkar som helvetet brakar lös varje natt när en annan gått och lagt sig.
Kanske är bara bra det för jag hade nog också sett rött.
Jag har det bra idag tjänar tillräckligt med pengar för att kunna försörja mig och barnen utan att behöva vända på slantarna, men för 15 år sen när jag väntade äldsta sonen var det inte så kul. Har precis som Passoinsblomman levt på havregrynsgröt och nudlar. Man blir duktig på att koka soppa på en spik när det kniper den saken är säker.
Men bara för att jag har det bra idag springer jag inte runt och kastar pengar runt mig. Inte heller betyder det att jag inte förstår att andra kan ha det sämre ställt.
Kommentarer som dem i tråden ni härjade i igår natt kommer från (ofta unga) människor som har haft föräldrar som curlat för dem hela livet. Dem har fått allt dem pekat på och andra har betalat.
Båda mina föräldrar kommer från högborgerliga familjer där farfar och morfar var båda direktörer. Mamma och pappa valde dock båda låg inkomstyrken eftersom dem inte var intresserade/hade orken att läsa vidare. Jag är äldst av fyra så ni kan ju själv gissa om vi hade det knapert ibland när jag växte upp.
Mina kusiner (dem är jätte rar allihop men väldigt naiva) har alla fått allt serverat på silverfat. Dem har aldrig behövt lyfta ett finger. Så när mormor och morfar blev äldre och behövde hjälp med trädgården, dammsugning och åka och handla var det jag och mina systrar som gjorde det. Vid ett tillfälle när mina två små systrar hjälpte till att klippa gräset och min moster kom så pikade hon sina barn och sa att titta dem hjälper minsann till ? hade lust att skrika till henne att det var ju hennes egen förtjänst att dem inte tog initiativ och hjälpte till.
Än idag när dem börjar närma sig 30 så förväntar dem att deras pappor ska betala tex. Lägenhet, möbler, bilar m.m.
Summa summarum är att barn måste få lära sig från tidig ålder att hantera pengar och förstå deras värde, men ännu viktigare är att dem förstår att tid och praktisk hjälp är mera värt än något annat.
Kram till alla arga tanter! Eran insikt gör er till bättre mammor som lär era barn att överleva ute i den vida värden!