• passionsblomman

Tantvarning 3

Vi kommer aldrig att ha pratat färdigt!
    och fusklappen tar vi med!

:-8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:06
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

liksom länk till 1:an

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:07
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

och länk till 2:an såklart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:08
    Ingen tant är fullkomlig:

• Svar på tråden Tantvarning 3
  • tonårsmorsa

Troll1, vad är det egentligen med din rygg? Får du någon hjälp att komma till rätta med den? Låter som det behövs en tantträff för att sprida lite positiv energi till alla trötta och ledsna.

Som ni kanske minns åkte jag på en rejäl nackspärr (5 1/2 vecka sen nu). I alla fall har det inte gett med sig ordentligt och nu i veckan rasade livet totalt. Jag bröt ihop och bara grinade en morgon när jag kom till jobbet (hade väl inte kännt efter ordentligt på morgonen hur pyton jag faktiskt mådde). Insåg att jag inte kunde jobba, utan bestämde mig för att gå hem igen. Pratade en stund med en kollega som sa åt mig att gå till doktorn (tänk att det ska behövas att någon annan säger åt en vad man ska göra för att man ska förstå vad man behöver). Ringde doktorn, pratade med en sköterska och bara grinade. När jag berättade om nackvärken och stelheten som inte gett med sig sa hon att det berodde på allt annat skit i livet som jag inte kan släppa just nu. Fick en tid till doktorn och gick dit och och bara grät. Så nu är jag sjukskriven och fick rådet av syster att göra må bra saker för mig själv. Nu hoppas jag bara att allt skit kan ordna upp sig lite lagom, för som det är nu kan jag inte slappna av. Så fort jag tänker på allt som spökar blir jag spänd i musklerna. Har aldrig förstått hur viktigt det är att få vara glad för att kroppen ska må fyskiskt bra.

Så nu har jag bestämt mig för att släppa de negativa tankarna så mycket det går och göra sånt som får MIG att må bra. Det negativa lämnar jag nu till andra att försöka reda upp.

• tonårsmorsa

Mulle: Får ni någon barnfri tid tillsammans? Det är så lätt att all tid går till barnen när de är små. Kanske ni behöver komma ifrån lite och vara bara ni två.

Det är också lätt att hemmaförälderns roll blir undervärderad av den arbetande föräldern. Det är först när man själv är i samma situation som man har en chans att förstå vad det handlar om, men det är ju inte säkert att man ens då förstår. Våra behov är helt enkelt olika och vi hanterar inte situationen med att vara hemma med barn lika. Jag tror tyvärr att det är många hemmaföräldrar som känner skuld över att t.ex. ha behov av ensamtid. Men jag är övertygad om att alla människor behöver tid för sig själva (och framför allt utan sina barn) för att må bra och vara bra föräldrar/partners.

• MulleNuh

Jo du har så rätt..
    Nej vi har inte mycket egentid. Det är väl när barnen har somnat på kvällen..
    Så vi längtar efter vår lilla bröllopsresa. Ska bli skööööönt.

Och sen detta med att alla har helt olika behov. Absolut.

Han vet ju inte hur det är att vara hemma med ungar dygnet runt, men jag vet hur det är att jobba!
    Självklart kan det ta mycket på krafterna också.. Man kunde vara helt död efter en hel dag på jobbet. Men det man får på jobbet är just att få vara sig själv. Man får träffa vuxna människor. Man får lunch i lugn och ro (oftast)

Jag minns när jag började jobba efter Zack. Jag struttade till bussen på morgonen från dagis. Jag tyckte det var UNDEBART att få komma iväg..

tonårsmorsa skrev 2009-03-08 13:01:02 följande:
    Mulle: Får ni någon barnfri tid tillsammans? Det är så lätt att all tid går till barnen när de är små. Kanske ni behöver komma ifrån lite och vara bara ni två. Det är också lätt att hemmaförälderns roll blir undervärderad av den arbetande föräldern. Det är först när man själv är i samma situation som man har en chans att förstå vad det handlar om, men det är ju inte säkert att man ens då förstår. Våra behov är helt enkelt olika och vi hanterar inte situationen med att vara hemma med barn lika. Jag tror tyvärr att det är många hemmaföräldrar som känner skuld över att t.ex. ha behov av ensamtid. Men jag är övertygad om att alla människor behöver tid för sig själva (och framför allt utan sina barn) för att må bra och vara bra föräldrar/partners.
  • Im yours

Hej på er!
    Kloka ord, kommer farande som blixtar härinne. Ja, hörni, jag bloggade precis om hur segt allting känns, nuuuuuuuu. Jag har oxå en nacke som bråkar. Det värsta är att mitt söta fejs är fastlimmad uppe på den. Annars hade jag bytt ut den för länge sedan. Ganska ofta går jag förbi dörrar där det står huvudförråd. Men har man någonsin sett ett ställe där man kan välja, och vraka bland ryggar, nackar, magar o.s.v. Nej, naturligtvis inte.

Japp, det blir väl till att dras med alla utslitna kroppsdelar.

Tänk om vi bott närmare varann, då hade vi kunnat hjälpas åt att passa barn etc. Sa just till sonen att nu ska jag gå till livlinan Till er mina vänner.

Ha det gått kära ni!

• tonårsmorsa

När våra barn var små så var min man pappaledig 6 månader. Jag tyckte det var helt underbart att få komma ifrån och gå till jobbet (och då jobbar jag ändå på förskola), men faktum är att jag även nu kan tycka att det är lugnare att gå till jobbet och ha 22 barn omkring mig än vad det är hemma med bara 2.

En annan sak som kan vara jobbig när man är hemma med barnen är om man har lite vuxenkontakt och börjar känna sig isolerad. Det upplevde i alla fall jag som ett problem. Första halvåret var min bästa väninna också mammaledig, men när hon började arbeta igen så var jag själv med barnen på dagarna igen och så kul tyckte jag inte att det var att bara vara med dem. Visst är barnen underbara, men man behöver vuxna omkring sig också.

MulleNuh skrev 2009-03-08 13:16:19 följande:
    Jo du har så rätt..Nej vi har inte mycket egentid. Det är väl när barnen har somnat på kvällen..Så vi längtar efter vår lilla bröllopsresa. Ska bli skööööönt.Och sen detta med att alla har helt olika behov. Absolut.Han vet ju inte hur det är att vara hemma med ungar dygnet runt, men jag vet hur det är att jobba! Självklart kan det ta mycket på krafterna också.. Man kunde vara helt död efter en hel dag på jobbet. Men det man får på jobbet är just att få vara sig själv. Man får träffa vuxna människor. Man får lunch i lugn och ro (oftast)Jag minns när jag började jobba efter Zack. Jag struttade till bussen på morgonen från dagis. Jag tyckte det var UNDEBART att få komma iväg..
  • Troll1
    passionsblomman skrev 2009-03-08 11:28:53 följande:
    Vaddå inte så kul att vara med dig igår!!! Nä, det kan ju ha berott på att det inte var honom DU ville vara med!!! Jag tror han är van att du tar mycket med barn och allt och gärna vill att du ska vara där när han kommer hem efter en jobbig vecka.Nå, men nu kan du ju behöva komma UTANFÖR huset lite också. En riktig klassiker när en är hemma och en jobbar. Jag stod och bara skrek helt hysterisk några gånger typ:"TA MIG HÄRIFRÅÅÅÅÅÅN!!!"Ta och planera in en riktig tjejkväll framöver! Du behöver den tror jag! Trollet: Jag förstår faktiskt precis hur du menar och känner ig. Det suger!Men så är det faktiskt så, att vi alla inte styrs i våra val och drömmar efter vad som är ekonomiskt största framgångskonceptet.De av oss som inte drivs av pengar i sig är ofta också ganska nöjda så länge allt det vi värderar funkar, men det blir däremot outhärdligt när det ekonomiska skiter sig. För, även om man inte satsat på en karriär där man fläskar in fetlönerna och bonusar och kontona sprängs av alla växande pengar, så BEHÖVER man ju en del pengar och medan ens tillvaro flyter på så har man så det går ihop. Men när hälsan stoppar upp det eller arbetslösheten gnafsar i hasorna och man dessutom behöver laga några bilar eller nån vattenskada eller så dessutom, då är det inte så avslappnat.Det är ssssåååå tragiskt att vi sitter och ger oss själva lägre värde och krymper inför oss själva och andra. Så borde det inte vara. Pratade med en annan mamma på skolgården om det här senast igår.Helst ska man väga 20 kg mer än man behöver också, så ma kan banka skiten ur sig själv på allvar, för vad har man för existensberättigande om man dessutom är så äcklig att man går och blir fet??? Då kan man ju VERKLIGEN inte ha vare sig karaktär eller någon talang...Ni hör ju själva hur sjukt det är att ens skriva sådär, men det är ju så vi gör mot oss själva! Jag satt igårnatt:"Nä, jagkan inte åka på det där roliga i helgen, för så här feet kan jag inte visa mig för folk!"VADÄR DET FÖR DUMHETER VI HÅLLER PÅ MED VUXNA MÄNNISKOR!!!!Jag är säker på att få människor kan mäta sig med ditt varma fina hjärta Trollet och du är snygg som attan och har underbara barn. Naturligtvis finns det något du ska jobba med! men din rygg MÅSTE du ju kunna få någon mer hjälp med? Iallafall: Världens största KRAMAR till den bästa Mullen och det bästa Trllet jag vet!!! Och Heloise som kämpar så tappert med shakesen!
    Nu har jag inte kunnat läsa igenom allt ni skriver (Lisa är dålig), men Passionsblomman, det var så fint skrivet av dig så jag blir alldeles rörd! Gud så god du är! KRAM!

MulleNuh, en styrke-kram till dig också! Det ordnar sig... Småbarnsföräldrar, nyss flyttat (=jobbigt) osv Så blir det hos de flesta mellan varven.
  • MulleNuh

Tack för alla snälla svar till mig!

Vi är vänner nu igen iaf.. Har varit ute och köpt en jaquette till honom! Han var så snygg så jag blev kär igen!

• Daa

Hej på er.
    Har ägnat en stund åt att läsa ikapp. Det är så härligt att läsa vad ni skriver, alla visa tanter finns här, redo att ge goda råd och peppa.

Tonårsmorsa, hoppas att det blir lättare att ordna upp allt, att du får möjlighet till det nu när du är sjukskriven.

Idag betalar jag priset för innebandyn igår (alltså, det var riktigt roligt): Har ont i nästan varenda muskel på baksidan av kroppen, från nacken och ner, och så på framsidan av smalbenen (har aldrig haft träningsvärk där förut, helskumt).
    Det är helt självförvållat, och imorrn kommer det att vara lite värre. Men sen är det bra. Och tills dess går jag som en anka.

Kvack på er.

• didis

Det är verkligen synd att vi så lätt värderar våra medmänniskor efter hur de ser ut. Och itne minst att vi låter oss själva definiera vårt egenvärde efter yttre faktorer.

Oavsett om ni är halta, lytta, tjocka, pinnsmala eller flintskalliga så har jag ändå haft många roliga stunder med er här på BT!! Jag kan inte föreställa mig att min bild av er skulle förändras om jag såg er oavsett hur ni ser ut, ni kommer alltid vara varma, vänliga och stöttande tanter!!

• TinkerBelle

Hallå här inne! Ni har hållit er sysselsatt under dagen det ser jag det. Blir dock lite skamsen när jag ser hur ?nere? flera av er är?.
    Själv fick jag sova länge, frukost färdiglagad när jag väl steg upp och sedan har vi varit ute och promenerat ett par timmar i vår vädret.

När det gäller ond nacke och rygg så är mitt råd Pilates! Började med det för ett år sedan och min spänningshuvudvärk är nästan borta.
    Har tränat nästan hela mitt liv och gick från dans till aerobics (mindre bra när man har en nackskada) och styrketräning.
    Pilates är inte bara träning för kroppen utan mjukar också upp musklerna. Har du dessutom en bra tränare så är du lugn och avslappnad när passet är slut = frid i sinnet, som är så viktigt för att du inte ska spänna dig.

Svar på tråden Tantvarning 3