• Sanna J

Slut pga religion, någon?

Hejsan!

Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?

• Svar på tråden Slut pga religion, någon?
  • Miafiahallonfjärt
    090208 skrev 2009-01-07 17:02:49 följande:
    Du, den juden/muslimen ar galen. Han at en kottbulle-wrap en gang, innan jag visste att han ar muslim (lutar mer at det hallet). Av nan anledning namnde jag att det var bade gris- och notfars i wrapen...Han ba': "Uuuh, blaa, ar det griskott??? Men..... Den var ratt god anda..."Och sa fortsatte han ata!! Jag och min man glodde som fagelholkar... Sen tillade han: "Jag ar bara deltids-muslim, jag ar ledig idag."Sa javla skon! Men samtidigt allvarlig och engagerad, inte glad at vad som hander i Palestina t.ex.
    Haha... Skön kille.

Tror dock inte att NÅGON är glad över vad som händer i Palestina idag. Vare síg jude, muslim eller kristen..
  • 090208

Ja, fy vad hemskt...
    Om alla vore som min egen musse sa hade alla tyckt om alla...
    Det jag alskar hos honom ar att han har det basta av 2 kulturer. Han ar ju som vilken europe som helst, men inte sa forbannat bortskamd och ointresserad av varlden och dess problem...

Men nu far jag val anda halla mig till amnet!!

Var ar Sanna J???

• Jasmina E
    090208 skrev 2009-01-07 16:38:01 följande:
    ario:Min man tycker ju sjalvklart inte att griskott ar sa frascht, och vill inte att hans kids ska fa i sig det. Det far jag respektera. Inget han nansin namnt (barn ar anda inte pa tapeten), utan det var jag som namnde det nan gang.Jasmina A:Min man bara skrattade nar jag sa att nagra i min slakt oroligt fragat om jag skulle konvertera, innan vi skulle gifta oss. Bade han och jag tycker det ar falskt eftersom jag inte tror pa Gud alls, och respektlost mot religionen. Vill ju t.ex inte komma hem till hans familj och "latsas".Men det har betyder absolut inte att jag kritiserar dig for att konvertera! Bara min forklaring varfor jag inte gjorde det/behovde gora det. Och jag tror inte alls det ar nat problem for barnen att valja senare i livet. Sjalvklart kommer dom bli uppfostrade till muslimer "light", men fira bade jul och ramadan (vi tanker bosatta oss i Sverige).Men om vara barn nu, mot all formodan, valjer en annan religion av nan anledning, sa blir det inget drama. Om min man var sa strikt med religionen sa hade han inte gift sig med en icke-muslim, och speciellt inte da en som ar helt 100% religions-befriad.By the way, det kanske ar lattare att uppfostra barn med nan som inte har en helt annan helig skrift, kyrka, boner, vanor m.m m.m... For mig spelar det ju ingen roll om han tar dom till kyrkan/mosken/synagogan eller whatever.Daremot haller jag med dig om att gora slut. Varfor ar religion ett hinder??Antingen sa:1. Religionen ar super-viktig och da vill man helt enkelt inte ens ha nan som inte lever samma livsstil, sa man blir inte ens ihop, eller...2. Man ar, som min man, religios light och tycker alla ska leva i frid och fred. Storst av allt ar karleken! P.S En kompis fran Malta har en judisk mamma och muslimsk pappa. My God... Gick dock hur bra som helst.Oj vad langt... Som vanligt...
    "Tyvärr" är det ju så att man som muslim INTE kan gifta sig med ateist. Äktenskapet är inte giltigt inför Allah.

I praktiken gör många det ändå eftersom imamen då antecknar den som är icke muslim som troende kristen vilket inte alls alltid är korrekt.
  • Jasmina E

Kanske vart det OT men ändå. Rätt ska vara rätt.

• Jasmina E

Poängen är att det går alldeles utmärkt att leva tillsammans med någon av annan eller ingen tro.
    Kärleken är grunden. Sen är människor olika och ser på sin tro olika.

• 090208

Jo, leva tillsammans gar alldeles utmarkt.

Vi gifte oss borgerligt. Vad Allah tycker om mig ar mellan Honom/Henne och min man...

Och vad spelar det for roll om imamen fuskar med papper, Gud ser allt!

Daremot ar det tydligen inte helt ok att gifta sig med en hindu. For att dom tror pa flera olika gudar. Men det ar det ju folk i allmanhet som tycker, inte den foralskade individen.

Men usch vad OT...

Tillbax till Jasmina E's suverana poang:
    "Poängen är att det går alldeles utmärkt att leva tillsammans med någon av annan eller ingen tro. Kärleken är grunden. Sen är människor olika och ser på sin tro olika."

• Hoffsennanen Tottoplex

jag är i ett förhållande där min pojkvän är troende men inte jag. Jag frågade honom och så här sa han.

"Jag tycker att det har blivit en uppblåst sak. Jag antar att hon mest menar det med sex före äktenskapet. Älskar två människor varandra och innerligt känner och vet att de vill leva resten av sina liv tillsammans och de har sex med varandra anser jag att de är gifta. Att ha sex är en intim sak mellan TVÅ människor som för dem närmare och gör individerna till en, precis som en vigsel. Jag tror Gud med avhållsamheten (som det så dramatiskt kallas) menade att skydda oss själva. Varje person som man har sex med ger man hälften av sig själv till. Om man håller sig till en människa att älska och att älska med har man fortfarande sig själv hel samtidigt som man har gett sig till den man vill leva med. Om man hoppar i säng hit och dit med ett flertal individer tror jag bara gör sig själv olycklig för man blir aldrig hel. Jag vet ju inte helt säkert då detta är inget jag har någon erfarenhet av. Om min mor sjungit 'Oh store Gud' under morgontimmarna för att pålysa min otukt hade jag personligen spelat The Ballad Of Chasey Lain av Bloodhound Gang för henne. Mitt råd till er alla är att verkligen älska den ni älskar med och veta att h*n älskar dig tillbaks. I denna värld skall man ju även vara så extrem som möjligt, så varför inte bryta trenden och vänta så länge som möjligt med sex... bara för att provosera alla andra. Kramar från han som sjunger hellre än religiöst i duschen."

• Jasmina E
    090208 skrev 2009-01-07 18:41:16 följande:
    Jo, leva tillsammans gar alldeles utmarkt.Vi gifte oss borgerligt. Vad Allah tycker om mig ar mellan Honom/Henne och min man...Och vad spelar det for roll om imamen fuskar med papper, Gud ser allt! Daremot ar det tydligen inte helt ok att gifta sig med en hindu. For att dom tror pa flera olika gudar. Men det ar det ju folk i allmanhet som tycker, inte den foralskade individen.Men usch vad OT...Tillbax till Jasmina E's suverana poang:"Poängen är att det går alldeles utmärkt att leva tillsammans med någon av annan eller ingen tro. Kärleken är grunden. Sen är människor olika och ser på sin tro olika."
    JO då, Allah ser allt. Och vet vad vi känner och vad vi har för avsikter.
    Men jag måste säga att jag tycker det är vidrigt att kalla sig muslim och inte leva efter Islam, då är man banne mig ingen jäkla muslim. Antingen eller. Alternativt får man väl se det som att man inte praktiserar religionen för tillfället av vad anledningen nu kan vara.

Och som vanligt får jag be om ursäkt för min benägenhet till ot inlägg
  • didis

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-01-07 20:18:58 följande:

Varje person som man har sex med ger man hälften av sig själv till.
    Jag har hört det förut från religiösa men jag håller inte med och tycker det är en lite sorglig syn på sex.

För min del är det tvärtom - varje gång jag har sex FÅR jag något av den andre, jag förlorar inget.

Jag önskar dessutom min tonårsdotter (och sonen när han blir tillräckligt gammal) många sexuella erfarenheter med många olika personer då det är berikande. All (frivillig)sex är av godo!

OBS! Jag pratar bara om frivillig och ömsesidig sex förståss, jag har ingen som helst erfarenhet av ofrivillig. Varför jag nu känner mig tvungen att göra det tillägget kan man fundera över - ingen säger "att ha bil är bra - ja om man inte krockar och dör förståss"
Svar på tråden Slut pga religion, någon?