• Sanna J

Slut pga religion, någon?

Hejsan!

Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?

• Svar på tråden Slut pga religion, någon?
  • Stardusty

Ett tilläg - vad menar du med att du "förstår var du kommer ifrån"?

• Jasmina E
    Stardusty skrev 2009-01-09 13:51:09 följande:
    Här är en länk som stöder Tootickis påstående. Märk väl att det i artikeln även står att kvinnans fertilitet sjunker redan vid 20 års ålder.
    Tack. Men jo, jag är bekant med fertilitets aspekten.
  • Jasmina E
    feministbrud skrev 2009-01-09 13:53:09 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 13:45:10 följande:Pratar vi inte om det som är lagligt, dvs efter 15 år? Och jag tycker att du argumenterar helt förkastligt. Varför ska allt runt sex vara tabu? Att ha sex med vem man vill och när man vill bara för att man vill, behöver inte betyda att man knullar runt. Det är bra att lära sina barn att man ska ha sex när man vill och inte när andra vill, precis som didis så bra argumenterar för. Och mogen åler, tillåt mig skratta. Vem bestämmer om man är mogen, du eller får man bestämma det själv?För övrigt tycker jag att det låter som att didis är en föträffligt bra tonårsmamma!
    Var vänlig och tala inte till mig som om jag vore dum i huvet för att jag inte delar din åsikt.

Om du läser vad jag skrivit ser du ju att jag inte säger vilken ålder som är the magic number, utan det är upp till var och en. Man känner som sagt sina egna barn bättre än man känner grannens.

Men eftersom du har alla de rätta svaren, säg mig då när man knullar runt?

Om det inte är då man har sex när, var, hur man vill? Vart går gränsen mellan att vara fri och att knulla runt? Kan DU svara på det?

Och jag håller, didis låter som en bra tonårsmamma, även om jag inte riktigt håller med om allt hon säger.
  • Jasmina E
    Stardusty skrev 2009-01-09 13:56:28 följande:
    Man är tonåring fram tills man är 19 år och man är byxmyndig vid 15. Det är de 4 åren däremellan som de flesta förlorar oskulden och det är under de åren många har flera sexpartners, första/andra/tredje pojk-/flickvännen m.m. Jag tycker absolut man är mogen att ha sex på rätt villkor då.13-15 år får man egentligen inte ha sex, men det betyder inte att man inte kan ha sex på rätt villkor. Tror du på fullaste allvar att alla tonåringar som har sex gör det på hel fel villkor?Jasmina E skrev 2009-01-09 13:45:10 följande:
    I vanlig ordning, jag ger dig mitt standard svar här eftersom du ger mig en standardfråga, vem har talat om ALLA?

Inte jag iaf.

Men du, en 15 åring är inte lika mogen, (märk väl GENERELLT) som en 19 åring (T:EX)
  • Jasmina E
    Stardusty skrev 2009-01-09 13:57:49 följande:
    Ett tilläg - vad menar du med att du "förstår var du kommer ifrån"?
    Fick intrycket av att du som du även själv sagt, hade sex i ung ålder, eller med många?

Jag säger, alltså, jag förstår dig. Din synvinkel.
  • Miafiahallonfjärt

Jasmina E skrev 2009-01-09 13:45:10 följande:

Men tror du på fullaste allvar att en tjej i 13-15 års åldern generellt sett är mogen för att ha sex på rätt villkor?
    Jag tänkte inte slänga mig in i diskutionen för jag tycker inte om att bli nerskjuten men det är inte SÅÅÅ länge sen jag var tjej i den åldern själv.. Och många av mina (speciellt tjej-) kompisar hade en tidig sexdebut. En tjej hade varit med ca 20 killar innan hon slutade nian medan en annan hade sexuell debut som 11 åring. Detta var två av mina närmsta vänner under högstadietiden. De kanske var "dumma i huvudet" men jag tror inte deras första erfarenheter av sex var goda. Den ena la ut sig själv på internet och VILLE bli "avklädd" fotomodell.. Den andra blev av med oskulden när hon eg inte själv ville det och sen fortsatte det med nya (äldre) pojkvänner.. Visst finns det också givetvis tjejer som kanske väntar lite längre och mest är med sina pojkvänner MEN jag tror inte att man är, generellt sätt, mogen för att hantera sexuella känslor fritt i yngre tonåren. Hormoner sprutar åt alla håll och man ändrar åsikt och tycke stup i kvarten. Som sagt, JAG är glad att jag väntade men jag kan bara prata för mig själv

Killar är ju generellt sätt lite segare (äldre) på att komma igång men att tjejer skulle vara mer "slampiga" än killar vill jag inte absolut inte att ni ska tro (att jag tror)!
  • Miafiahallonfjärt

När jag menar "dum i huvudet" menar jag att de gick med på något som de inte egentligen ville.. Bara förtydliga så att ni inte tror att jag tycker att de var det!

• Stardusty

Jo jag hade sex vid "ung" ålder, första vid 16. Då var jag ändå rätt sen om man jämför med mina jämnåriga som alla hade blivit av med oskulden innan de började gymnasiet medan jag hade sex första gången i tvåan. Och många partners är ju en definitionsfråga som man tolkar som man vill, jag tyckte att 8 partners på två år var mycket.
    Jasmina E skrev 2009-01-09 14:09:27 följande:

Fick intrycket av att du som du även själv sagt, hade sex i ung ålder, eller med många? Jag säger, alltså, jag förstår dig. Din synvinkel.
  • Yavannakémentari

Måste påpeka att sex mellan partners som båda är under 15 år är inte olagligt :)

• Tooticki

Jasmina E skrev 2009-01-09 13:49:15 följande:

En 15 åring är inte mogen, generellt, att ha sex. Spelar ingen roll hur himla könsmogen och intresserad h*n än må vara.
    Vart hittar du belägg för detta?

Hade själv sexdebut i nära angränsning till min 15-årsdag. Då hade jag varit sexuellt medveten ganska länge och även ägnat mig åt självtillfredsställelse i flera år. Är medveten om att jag nog är ovanlig som ALLTID har blivit respekterad för min vilja vad gäller sex och jag ALDRIG blivit tvingad till något jag inte velat, inte ens lite tjat.

Jag har alltid varit duktig i skolan, druckit med måtta, festat väldigt lite, haft stor självkontroll etc, men sex; det har jag njutit av och gör fortfarande! Många av mina vänner som utåt sett levt ett mer "slampigt" liv har färre och mindre nyanserade och varierade sexuella erfarenheter än jag. De människor jag haft sex med har jag delat något underbart med! Jag bär för alltid minnet av det vi upplevt tillsammans med mig, även idag när jag är gift och bara ämnar ha sex med min man framöver. Han missunnar inte mig mina erfarenheter och jag missunnar inte honom sina.

För övrigt undrar jag vad "kn*lla runt" betyder? Kan någon deifiniera uttrycket?
Svar på tråden Slut pga religion, någon?