• Sanna J

Slut pga religion, någon?

Hejsan!

Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?

• Svar på tråden Slut pga religion, någon?
  • Jasmina E
    Tooticki skrev 2009-01-09 14:36:24 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 13:49:15 följande:Vart hittar du belägg för detta?Hade själv sexdebut i nära angränsning till min 15-årsdag. Då hade jag varit sexuellt medveten ganska länge och även ägnat mig åt självtillfredsställelse i flera år. Är medveten om att jag nog är ovanlig som ALLTID har blivit respekterad för min vilja vad gäller sex och jag ALDRIG blivit tvingad till något jag inte velat, inte ens lite tjat.Jag har alltid varit duktig i skolan, druckit med måtta, festat väldigt lite, haft stor självkontroll etc, men sex; det har jag njutit av och gör fortfarande! Många av mina vänner som utåt sett levt ett mer "slampigt" liv har färre och mindre nyanserade och varierade sexuella erfarenheter än jag. De människor jag haft sex med har jag delat något underbart med! Jag bär för alltid minnet av det vi upplevt tillsammans med mig, även idag när jag är gift och bara ämnar ha sex med min man framöver. Han missunnar inte mig mina erfarenheter och jag missunnar inte honom sina.För övrigt undrar jag vad "kn*lla runt" betyder? Kan någon deifiniera uttrycket?
    Ja du, det är väl just detta med definitionen som skapar lite problem här verkar det som. Men jag håller med miafiahallonfjärt i det hon skrev. Kunde inte uttryckt det bättre själv faktiskt.
  • Jasmina E

Men vad är det nu du vill att jag ska belägga? Du får nog vässa din fråga lite mer.

Tror inte att jag faktiskt behöver gräva fram några vetenskapliga belägg eller whatever för att 15 åringar generellt sett inte är att jämföra i psykisk mognad (särskilt vid sexaspekten) med en 19-20 åring.

Det är snarare allmänt vedertaget.

• MolsonCanadian

Jag har heller inte påstått att hon inte skulle tillåta annat. Du kanske ska vara lite försiktig med att klaga över läsförståelse om du inte själv förstår vad du läser.

Däremot har givetvis föräldrars syn och önskan en påverkan på barnen. Ett barn som växer upp med föräldrar som t ex önskar att h*n ska bli läkare känner förmodligen viss press att bli det, oavsett om det ger ett destruktivt eller konstruktivt resultat.

Stardusty skrev 2009-01-09 13:02:54 följande:
    Jag tror att det, eftersom didis skrev "önskar", inte menas som att hon inte tillåter något annat. Om man inte kan läsa mellan rader eller tolka texter bör man inte uttala sig om andras dumhet heller.
  • Stardusty

Jag menar att jag förstår vad hon säger utan att behöva få det nedskrivet ordagrant.
    Att uppmuntra sitt barn att gå i skolan, uppmuntra/önska att man ska bli något är väl en helt annan sak, eller menar du att du tolkar in i didis inlägg att hon på samma sätt uppmuntrar till promiskuitet?

MolsonCanadian skrev 2009-01-09 14:55:14 följande:
    Jag har heller inte påstått att hon inte skulle tillåta annat. Du kanske ska vara lite försiktig med att klaga över läsförståelse om du inte själv förstår vad du läser. Däremot har givetvis föräldrars syn och önskan en påverkan på barnen. Ett barn som växer upp med föräldrar som t ex önskar att h*n ska bli läkare känner förmodligen viss press att bli det, oavsett om det ger ett destruktivt eller konstruktivt resultat.
  • Tooticki

Jasmina E skrev 2009-01-09 14:44:06 följande:

Men vad är det nu du vill att jag ska belägga? Du får nog vässa din fråga lite mer. Tror inte att jag faktiskt behöver gräva fram några vetenskapliga belägg eller whatever för att 15 åringar generellt sett inte är att jämföra i psykisk mognad (särskilt vid sexaspekten) med en 19-20 åring.Det är snarare allmänt vedertaget.
    Vill att du ska belägga "En 15 åring är inte mogen, generellt, att ha sex. Spelar ingen roll hur himla könsmogen och intresserad h*n än må vara.". Hade det varit allmänt vedertaget hade dels nog de flesta här hållit med dig samt gränsen för att vara byxmyndig varit högre.
  • Stardusty

På samma sätt som det finns otroligt många omogna vuxna finns det mogna ungdomar. Man ska absolut inte underskatta barns förmåga att tänka själva och framförallt inte dra alla över en kam. Visst finns det 15-åringar som inte har sex på "rätt" villkor, men det fenomenet finns i vuxenvärlden också. Så varför ska en 15-åring som har sex dömas så hårt?

Jasmina E skrev 2009-01-09 14:44:06 följande:

Men vad är det nu du vill att jag ska belägga? Du får nog vässa din fråga lite mer. Tror inte att jag faktiskt behöver gräva fram några vetenskapliga belägg eller whatever för att 15 åringar generellt sett inte är att jämföra i psykisk mognad (särskilt vid sexaspekten) med en 19-20 åring.Det är snarare allmänt vedertaget.
  • MolsonCanadian

Varför är det en helt annan sak?
    Är man mindre påverkbar av föräldrarnas önskan vad gäller sex än t ex yrkesval?

Nej, jag uppfattar att hon skriver "Jag önskar dessutom min tonårsdotter (och sonen när han blir tillräckligt gammal) många sexuella erfarenheter med många olika personer då det är berikande."
    Dvs, att hon alltså önskar att hennes dotter har många sexuella erfarenheter med många olika personer.

Stardusty skrev 2009-01-09 15:01:15 följande:
    Jag menar att jag förstår vad hon säger utan att behöva få det nedskrivet ordagrant.Att uppmuntra sitt barn att gå i skolan, uppmuntra/önska att man ska bli något är väl en helt annan sak, eller menar du att du tolkar in i didis inlägg att hon på samma sätt uppmuntrar till promiskuitet?
  • Stardusty

...och det tolkar jag som att hon inte kommer att ha några negativa synpunkter på sin dotters (och sons) sexuella äventyr så länge de har sex på rätt villkor. Inte att hon kommer pressa dem likt en förälder pressar kring skola/yrkesval.
    Och ja, jag tror att man är mindre påverkbar när det gäller att ha mycket sex än yrkesval. I alla fall jag skulle inte ha sex bara för att någon annan vill det, vilket leder tillbaka till didis ursprungsståndpunkt - att man ska ha sex på rätt villkor och inte för någon annans skull, vilket både innefattar sexpartnern och föräldern.

MolsonCanadian skrev 2009-01-09 15:17:20 följande:
    Varför är det en helt annan sak?Är man mindre påverkbar av föräldrarnas önskan vad gäller sex än t ex yrkesval?Nej, jag uppfattar att hon skriver "Jag önskar dessutom min tonårsdotter (och sonen när han blir tillräckligt gammal) många sexuella erfarenheter med många olika personer då det är berikande."Dvs, att hon alltså önskar att hennes dotter har många sexuella erfarenheter med många olika personer.
  • Jasmina E
    Tooticki skrev 2009-01-09 15:01:58 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 14:44:06 följande:Vill att du ska belägga "En 15 åring är inte mogen, generellt, att ha sex. Spelar ingen roll hur himla könsmogen och intresserad h*n än må vara.". Hade det varit allmänt vedertaget hade dels nog de flesta här hållit med dig samt gränsen för att vara byxmyndig varit högre.
    Kan inte uttala mig vidare vad det gäller folk på denna sajts förståelse och åsikter. De har rätt till sina, jag endast uttrycker mina.

Sen kan du fortfarande inte bortse från det faktum att en 15 åring, t.ex, INTE generellt är lika mogen för sex som en 19-20 åring... Och det är väl trots allt i princip det vi snackar om här eller?

Att det nu är så pass accepterat i samhället, möjligtvis tack vare den lagliga åldern att ha sex alldeles för tidigt är inget jag kan påverka. TYVÄRR.
  • Jasmina E
    Stardusty skrev 2009-01-09 15:12:34 följande:
    På samma sätt som det finns otroligt många omogna vuxna finns det mogna ungdomar. Man ska absolut inte underskatta barns förmåga att tänka själva och framförallt inte dra alla över en kam. Visst finns det 15-åringar som inte har sex på "rätt" villkor, men det fenomenet finns i vuxenvärlden också. Så varför ska en 15-åring som har sex dömas så hårt?Jasmina E skrev 2009-01-09 14:44:06 följande:
    För att denne inte är vuxen. I rest my case
Svar på tråden Slut pga religion, någon?