Slut pga religion, någon?
Hejsan!
Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?
Hejsan!
Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?
Men vad är det nu du vill att jag ska belägga? Du får nog vässa din fråga lite mer.
Tror inte att jag faktiskt behöver gräva fram några vetenskapliga belägg eller whatever för att 15 åringar generellt sett inte är att jämföra i psykisk mognad (särskilt vid sexaspekten) med en 19-20 åring.
Det är snarare allmänt vedertaget.
Jag har heller inte påstått att hon inte skulle tillåta annat. Du kanske ska vara lite försiktig med att klaga över läsförståelse om du inte själv förstår vad du läser.
Däremot har givetvis föräldrars syn och önskan en påverkan på barnen. Ett barn som växer upp med föräldrar som t ex önskar att h*n ska bli läkare känner förmodligen viss press att bli det, oavsett om det ger ett destruktivt eller konstruktivt resultat.
Jag menar att jag förstår vad hon säger utan att behöva få det nedskrivet ordagrant.
Att uppmuntra sitt barn att gå i skolan, uppmuntra/önska att man ska bli något är väl en helt annan sak, eller menar du att du tolkar in i didis inlägg att hon på samma sätt uppmuntrar till promiskuitet?
Jasmina E skrev 2009-01-09 14:44:06 följande:
På samma sätt som det finns otroligt många omogna vuxna finns det mogna ungdomar. Man ska absolut inte underskatta barns förmåga att tänka själva och framförallt inte dra alla över en kam. Visst finns det 15-åringar som inte har sex på "rätt" villkor, men det fenomenet finns i vuxenvärlden också. Så varför ska en 15-åring som har sex dömas så hårt?
Jasmina E skrev 2009-01-09 14:44:06 följande:
Varför är det en helt annan sak?
Är man mindre påverkbar av föräldrarnas önskan vad gäller sex än t ex yrkesval?
Nej, jag uppfattar att hon skriver "Jag önskar dessutom min tonårsdotter (och sonen när han blir tillräckligt gammal) många sexuella erfarenheter med många olika personer då det är berikande."
Dvs, att hon alltså önskar att hennes dotter har många sexuella erfarenheter med många olika personer.
...och det tolkar jag som att hon inte kommer att ha några negativa synpunkter på sin dotters (och sons) sexuella äventyr så länge de har sex på rätt villkor. Inte att hon kommer pressa dem likt en förälder pressar kring skola/yrkesval.
Och ja, jag tror att man är mindre påverkbar när det gäller att ha mycket sex än yrkesval. I alla fall jag skulle inte ha sex bara för att någon annan vill det, vilket leder tillbaka till didis ursprungsståndpunkt - att man ska ha sex på rätt villkor och inte för någon annans skull, vilket både innefattar sexpartnern och föräldern.