• Sanna J

Slut pga religion, någon?

Hejsan!

Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?

• Svar på tråden Slut pga religion, någon?
  • Stardusty

På vilket sätt hänvisade jag fel där? I lagstiftningen är man berättigad att ha sex vid 15, myndig vid 18 och straffhalten hänger med.

MolsonCanadian skrev 2009-01-09 16:44:33 följande:
    Jo, om man påstår det med hänvisning till lagstiftningen.
  • Stardusty

Har du någon länk/fakta bakom det? Och det säger jag inte för att hacka utan för att jag inte upplevt det så.

MolsonCanadian skrev 2009-01-09 16:43:53 följande:
    Min erfarenhet är snarare att det är tvärtom. Att de föräldrar som är sämst på gränssättning är de som får de mest gränslösa barnen. Ungefär som med alkoholkonsumtion. De barn vars föräldrar låter dem dricka/bjuder på alkohol hemma har som regel en högre alkoholkonsumtion än de barn vars föräldrar som inte tillåter/bjuder.
  • nennesjuttioåtta

Jasmina E skrev 2009-01-09 16:40:29 följande:

Ibland ja. Däremot uttrycker inte alla sin tonårs revolt med att bli påsatt av så många som möjligt. Jag kan ju inte tala för dig visserligen.
    Nej, jag revolterade inte på det sättet. Men mina föräldrar sa inte heller att sex var något fult och farligt utan sa bara att jag skulle vara rädd om mig och använda kondom (då blev jag ju bara skitskraj). Så jag gjorde det inte förrän jag var 17 med han som nu är min man. Om jag hade velat hade jag nog fått bli påsatt både en och två gånger innan dess men jag ville inte. Och då blev de utan.
  • Stardusty

Absolut! Men mottalighet är inte samma sak som att förkasta sina idéer och stådnpunkter; jag kan ta emot vad du säger och sen diskutera emot eftersom vi tycker olika. Men jag behöver inte säga eller tycka att du är dum i huvet för det.
    Jasmina E skrev 2009-01-09 16:44:48 följande:

Meningslöst är det att diskutera med någon som inte är mottaglig. Håll med om det.
  • Jasmina E

Med risk för att hamn ännu mer OT nu, men stardusty du kanske är en sån person som tycker det är BRA att det numera säljs stringtrosor för 10 åringar?
    Eftersom du förespråkar sexuell frihet så hett?
    Det är ju dit vårt samhälle är på väg. Du har väl sett barnen i den åldern och åren därefter?
    Du tycker att detta inte är illa nog, vi ska även som föräldrar inte bara köpa stringen till ungarna vi ska även uppmuntra de att ha sex tidigt om de tror sig vara mogna? Vid 15 t.ex? För det ska de ju bestämma själva, mogna som de är.

• Jasmina E
    nennesjuttioåtta skrev 2009-01-09 16:47:54 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 16:40:29 följande:Nej, jag revolterade inte på det sättet. Men mina föräldrar sa inte heller att sex var något fult och farligt utan sa bara att jag skulle vara rädd om mig och använda kondom (då blev jag ju bara skitskraj). Så jag gjorde det inte förrän jag var 17 med han som nu är min man. Om jag hade velat hade jag nog fått bli påsatt både en och två gånger innan dess men jag ville inte. Och då blev de utan.
    Vad bra. Men det är faktiskt så att bara för att man är rädd om sina barn så sitter man inte om präntar in i dem att sex är fult och äckligt.
    Det finns ett mellanting.
  • Celeste97

MolsonCanadian skrev 2009-01-09 16:31:46 följande:

Ja, det är nog att betrakta som en komplimang att somliga har svårt att debattera med mig. De som uttrycker det är som regel känslomässiga och har svårt för logiska och konsekvensenliga resonemang. Men de är säkert strålande på andra sätt.
    Vilket härligt omdöme du ger alla oss som försökt ha vettiga diskussioner med dig här inne på BT men inte lyckats. Som så ofta förr lyckas du få till ett helt fantastiskt baklängesresonemang med "det är många som har svårt att diskutera med mig, därför måste alla andra vara dumma i huvudet". Jag funderar allvarligt på att anmäla ditt inlägg.
  • Jasmina E
    Stardusty skrev 2009-01-09 16:48:28 följande:
    Absolut! Men mottalighet är inte samma sak som att förkasta sina idéer och stådnpunkter; jag kan ta emot vad du säger och sen diskutera emot eftersom vi tycker olika. Men jag behöver inte säga eller tycka att du är dum i huvet för det. Jasmina E skrev 2009-01-09 16:44:48 följande:
    Nej, tack det behöver du inte.
  • Jasmina E
    Celeste97 skrev 2009-01-09 16:52:16 följande:
    MolsonCanadian skrev 2009-01-09 16:31:46 följande:
    Vilket härligt omdöme du ger alla oss som försökt ha vettiga diskussioner med dig här inne på BT men inte lyckats. Som så ofta förr lyckas du få till ett helt fantastiskt baklängesresonemang med "det är många som har svårt att diskutera med mig, därför måste alla andra vara dumma i huvudet". Jag funderar allvarligt på att anmäla ditt inlägg.
    Jag undrar försynt vilken regel inlägget bröt mot? Annat än att hela diskussionen är ot gentemot ts.
  • DanKat
    Stardusty skrev 2009-01-09 16:47:05 följande:
    Har du någon länk/fakta bakom det? Och det säger jag inte för att hacka utan för att jag inte upplevt det så.
    Har inte tänkt debattera någonting utan läste bara en del här för att det var intressant. Men jag kan säga att jag också hört att barn till föräldrar som bjuder/tillåter dom att dricka alkohol generellt har högre alkoholkonsumtion. Och det är inte någon "egen uppfattning" någon haft utifrån egna erfarenheter, utan sådant jag fått höra som fakta av dom som kan ämnet. Har tyvärr inte någon länk till någon undersökning eller så, men det är vad jag fått lära mig iaf.
Svar på tråden Slut pga religion, någon?