• Sanna J

Slut pga religion, någon?

Hejsan!

Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?

• Svar på tråden Slut pga religion, någon?
  • Jasmina E
    nennesjuttioåtta skrev 2009-01-09 17:15:16 följande:
    ja, fast jag var ju inte slampig - är inte jag mitt emellan då? Några måste ju vara längst ut på båda sidor. Kan man inte få nämna det mest extrema just för att understryka skillnaden? Den bild jag har fått av några här inne, är att de helst vill förbjuda sina barn från att ha sex och anledningen är att de anser det är promiskuöst och slampigt. Dvs fult och farligt.
    Sex är varken fult eller farligt för medgivande vuxna/unga vuxna.

Däremot är det förbannat fult och farligt för unga omogna tonåringar. Det kan du ju knappast diskutera emot.
  • Tooticki

Jasmina E skrev 2009-01-09 17:18:05 följande:

Sex är varken fult eller farligt för medgivande vuxna/unga vuxna.Däremot är det förbannat fult och farligt för unga omogna tonåringar. Det kan du ju knappast diskutera emot.
    Vid vilken ålder tycker DU att sex är ok?
  • didis

Sex är varken fult eller farligt för medgivande vuxna/unga vuxna.Däremot är det förbannat fult och farligt för unga omogna tonåringar. Det kan du ju knappast diskutera emot.
    Sex kan vara skadligt för ALLA som gör det mot sin vilja, tonåringar eller ej.

Att ligga med sin make bara för att få lugn i huset och det är han som betalar hyran är mer destruktivt än två tonåringar som testar och njuter av varandra (återigen frivilligt och i samförstånd).
  • Jasmina E
    Tooticki skrev 2009-01-09 17:20:56 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 17:18:05 följande:Vid vilken ålder tycker DU att sex är ok?
    Då man träffat den rätte. Det gör man oftast inte vid 15 års ålder, hur gärna man än vill ligga och pippa vägg i vägg med föräldrarnas sovrum....
  • Jasmina E
    didis skrev 2009-01-09 17:21:23 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 17:18:05 följande:Sex kan vara skadligt för ALLA som gör det mot sin vilja, tonåringar eller ej.Att ligga med sin make bara för att få lugn i huset och det är han som betalar hyran är mer destruktivt än två tonåringar som testar och njuter av varandra (återigen frivilligt och i samförstånd).
    Kan inte hålla med dig mer på den punkten.
  • nennesjuttioåtta

Jo det kan jag. De kan vara unga och omogna men har de sex med varandra för att båda vill så är det inte fult eller farligt. Tycker jag (nej just ja, man fick inte ha personlig åsikt)...
  • Tooticki

Jasmina E skrev 2009-01-09 17:25:27 följande:

Då man träffat den rätte. Det gör man oftast inte vid 15 års ålder, hur gärna man än vill ligga och pippa vägg i vägg med föräldrarnas sovrum....
    Hur skulle du vilja omforma byxmyndighetslagen så att den mötte de åsikterna då?

Och tänk om det inte var den rätte, vad gör man då? Är man förbrukad sexuellt då och måste leva i celibat för resten av sitt liv? För du vet ju inte om din man verkligen var den rätte förrän om, säg 40 år. Jobbigt att vänta så länge
  • Jasmina E
    nennesjuttioåtta skrev 2009-01-09 17:42:52 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 17:18:05 följande:Jo det kan jag. De kan vara unga och omogna men har de sex med varandra för att båda vill så är det inte fult eller farligt. Tycker jag (nej just ja, man fick inte ha personlig åsikt)...
    Klart du får

Men rent återigen, rent generellt kan man knappast lita på att en femtonåring tar sina p-piller eller sätter på sig en kondom.
  • Jasmina E
    Tooticki skrev 2009-01-09 18:02:33 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 17:25:27 följande:Hur skulle du vilja omforma byxmyndighetslagen så att den mötte de åsikterna då?Och tänk om det inte var den rätte, vad gör man då? Är man förbrukad sexuellt då och måste leva i celibat för resten av sitt liv? För du vet ju inte om din man verkligen var den rätte förrän om, säg 40 år. Jobbigt att vänta så länge
    Då är det din definition av den rätte som ser ut så, inte min. Men jag håller med, det låter riktigt jobbigt för dig

Jag bryr mig inte ett skvatt om några byxmyndighetslagar. De, och vad staten tycker betyder ingenting för mig.

Är man inte beredd/mogen nog att gifta sig och skaffa barn med personen ska man inte heller ha sex med den innan dess. Tycker jag.
  • didis

Jasmina E skrev 2009-01-09 18:10:42 följande:

Är man inte beredd/mogen nog att gifta sig och skaffa barn med personen ska man inte heller ha sex med den innan dess. Tycker jag.
    Det finns många personer som aldrig blir "mogna" för att skaffa barn, skall alla som avstår från barn också avstå från sex.

Det är inte direkt något statiskt samband mellan mognad - gifta sig - skaffa barn.

Och man kan mycket väl vara mogen att skaffa barn men inte gifta sig av olika skäl.
Svar på tråden Slut pga religion, någon?