• Sanna J

Slut pga religion, någon?

Hejsan!

Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?

• Svar på tråden Slut pga religion, någon?
  • nennesjuttioåtta
    MolsonCanadian skrev 2009-01-09 16:43:53 följande:
    Min erfarenhet är snarare att det är tvärtom. Att de föräldrar som är sämst på gränssättning är de som får de mest gränslösa barnen. Ungefär som med alkoholkonsumtion. De barn vars föräldrar låter dem dricka/bjuder på alkohol hemma har som regel en högre alkoholkonsumtion än de barn vars föräldrar som inte tillåter/bjuder.
    ja, där håller jag med dig.
    Men att säga till sina barn att man ska vara rädd om sig och inte göra något man inte vill, och att skydda sig är väl inte att ha dålig gränssättning? För sex kommer de att ha förr eller senare. När det gäller alkohol så är det ju bättre ju senare debuten sker, eftersom alkohol är ett gift och kan göra att man hamnar i situationer man inte kan hantera eller vill vara i. Som att ha sex fastän man inte vill.
  • MolsonCanadian

15-åringar är straffmyndiga men får inte fängelse som påföljd med hänvisning till att de inte är mogna nog att göra genomtänkta val. Det är vad lagstiftningen förmedlar. 15-årsgränsen för sex är fortfarande ett minimum och är dessutom inte statisk utan beror på omständigheterna. Därför blir det tokigt när du hänvisar till lagstiftningen som belägg för att 15-åringar är mogna att ha sex. Ännu tydligare blir det väl när 15-åringarna själv inte håller med dig, med tanke på att genomsnittsåldern för sexuell debut som sagt är i alla fall ett år äldre än så.

Det står dig fritt att spekulera kring vad jag anser och inte angående sex, men det är nog ingen fördel för dig.

Stardusty skrev 2009-01-09 16:40:49 följande:
    För att vara så logisk och konsekvensenlig som du själv anser dig vara har du väldigt svårt att sätta dig in i andras logik (och att öht läsa vad de skriver). Jag har aldrig likställt sex med en vuxen aktivitet då jag inte anser att sex är något enbart unnat vuxna. Onani är även det "sex", menar du att man inte får/bör onanera innan en viss ålder heller då? Varför är det så stort ståhej kring själva samlaget när petting, onani m.m inte anses "dåligt"? En sak håller jag med dig om, 15-åringar är inte mogna nog att klassas som vuxna, kanske därför vi har en 18-årsgräns för att bli myndigförklarad och en 15-årsgräns för att få ha sex.
  • MolsonCanadian

Javisst kan man det. "Om 50 miljoner säger något idiotiskt är det likväl idiotiskt."

Stardusty skrev 2009-01-09 16:44:41 följande:
    Nej jag ser inte mina egna förehavanden som gällande för det allmänna, däremot tar jag erfarenheter därifrån. Också därför jag gillar att diskutera för då får jag ju höra vad andra tycker. Men merparten av de jag diskuterat sex med i mina dar håller med mig i de flesta aspekter och om du läst någonting om statistik så brukar man kunna bilda en uppfattning om något och dra viss fakta utifrån vad en majoritet tycker.
  • MolsonCanadian

Om alkoholkonsumtionen?
    Ja, det ska jag nog kunna skaka fram. Det har forskats en hel del på det. Återkommer.

Stardusty skrev 2009-01-09 16:47:05 följande:
    Har du någon länk/fakta bakom det? Och det säger jag inte för att hacka utan för att jag inte upplevt det så.
  • Stardusty

Det där tänker jag inte ens svara på då du är så fruktansvärt löjlig. Snacka om att lägga sig några nivåer under diskussionen.
    Jasmina E skrev 2009-01-09 16:50:31 följande:

Med risk för att hamn ännu mer OT nu, men stardusty du kanske är en sån person som tycker det är BRA att det numera säljs stringtrosor för 10 åringar?Eftersom du förespråkar sexuell frihet så hett? Det är ju dit vårt samhälle är på väg. Du har väl sett barnen i den åldern och åren därefter?Du tycker att detta inte är illa nog, vi ska även som föräldrar inte bara köpa stringen till ungarna vi ska även uppmuntra de att ha sex tidigt om de tror sig vara mogna? Vid 15 t.ex? För det ska de ju bestämma själva, mogna som de är.
  • Celeste97

Jasmina E skrev 2009-01-09 16:54:11 följande:

Jag undrar försynt vilken regel inlägget bröt mot? Annat än att hela diskussionen är ot gentemot ts.
    Den allra första regeln:
    Inlägg med nedsättande eller kränkande kommentarer mot Bröllopstorget eller andra deltagare i forumen tolereras inte. Generellt sett gäller att man ska behandla andra med respekt. Att man inte håller med någon är inte en bra anledning att ta till svordomar eller nedsättande kommentarer. Om man inte håller med kan man skriva det på ett ödmjukt sätt eller överväga att inte svara alls (...)
    - Inga förlöjliganden.
    - Inga meningslösa "vem bryr sig" eller "strunta i att läs då" inlägg.

Vidare föreslår jag att ni alla läser övriga regler en gång till nu på studs, annars är jag rädd för att denna tråd måste stängas ner snart!
  • Jasmina E
    Stardusty skrev 2009-01-09 16:59:26 följande:
    Det där tänker jag inte ens svara på då du är så fruktansvärt löjlig. Snacka om att lägga sig några nivåer under diskussionen.Jasmina E skrev 2009-01-09 16:50:31 följande:
    TYcker du? Tycker inte jag iaf.

Det går ju hand i hand med ditt hela resonemang.
  • MolsonCanadian

Det är det här jag menar är så vansinnigt onyanserat. Den ena sidan anklagas för att vara "slampig" och den andra sidan anklagas för att hävda att sex är fult och farligt. Sanningen ligger förmodligen någonstans däremellan.

nennesjuttioåtta skrev 2009-01-09 16:47:54 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 16:40:29 följande:Nej, jag revolterade inte på det sättet. Men mina föräldrar sa inte heller att sex var något fult och farligt utan sa bara att jag skulle vara rädd om mig och använda kondom (då blev jag ju bara skitskraj). Så jag gjorde det inte förrän jag var 17 med han som nu är min man. Om jag hade velat hade jag nog fått bli påsatt både en och två gånger innan dess men jag ville inte. Och då blev de utan.
  • Stardusty

Men varifrån har ni fått att jag anser att man SKA ha sex bara för att man är 15!? Jag har sagt att jag inte tycker det är fel, men det är väl knappast samma sak som att hävda att så ska ske???
    Debatten började med att någon ansåg att man är alldeles för ung att ha sex under 19-20 år och jag har stått emot det då jag tycker att man ska kunna ha sex om det är lagligt. Därav snacket om 15-årsgränsen.
    Herregud, nog att du inte är kapabel att resonera, men blanda gärna inte ihop mig med vad nån annan tyckt tack.

MolsonCanadian skrev 2009-01-09 16:55:32 följande:
    15-åringar är straffmyndiga men får inte fängelse som påföljd med hänvisning till att de inte är mogna nog att göra genomtänkta val. Det är vad lagstiftningen förmedlar. 15-årsgränsen för sex är fortfarande ett minimum och är dessutom inte statisk utan beror på omständigheterna. Därför blir det tokigt när du hänvisar till lagstiftningen som belägg för att 15-åringar är mogna att ha sex. Ännu tydligare blir det väl när 15-åringarna själv inte håller med dig, med tanke på att genomsnittsåldern för sexuell debut som sagt är i alla fall ett år äldre än så. Det står dig fritt att spekulera kring vad jag anser och inte angående sex, men det är nog ingen fördel för dig.
  • Jasmina E
    Celeste97 skrev 2009-01-09 17:00:59 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 16:54:11 följande:Den allra första regeln:Inlägg med nedsättande eller kränkande kommentarer mot Bröllopstorget eller andra deltagare i forumen tolereras inte. Generellt sett gäller att man ska behandla andra med respekt. Att man inte håller med någon är inte en bra anledning att ta till svordomar eller nedsättande kommentarer. Om man inte håller med kan man skriva det på ett ödmjukt sätt eller överväga att inte svara alls (...)- Inga förlöjliganden.- Inga meningslösa "vem bryr sig" eller "strunta i att läs då" inlägg.Vidare föreslår jag att ni alla läser övriga regler en gång till nu på studs, annars är jag rädd för att denna tråd måste stängas ner snart!
    Ja, men detta är en tolkningsfråga. Min erfarenhet säger mig att inlägg av den kalibern inte döms till regelbrott.

Men givetvis borde vi inte tala nedsättande till varandra. Det behövs ingen regel för det, snarare allmänt hyfs.
Svar på tråden Slut pga religion, någon?