• Sanna J

Slut pga religion, någon?

Hejsan!

Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?

• Svar på tråden Slut pga religion, någon?
  • Jasmina E
    didis skrev 2009-01-09 18:30:15 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 18:26:47 följande:I min värld lever man 20 år med samme karl och skaffar 2 barn med honom innan man gifter sig
    Jag kan respektera det.

Men för oss är äktenskapet däremot oerhört viktigt.
  • Fjosok

Jasmina E skrev 2009-01-09 18:32:55 följande:

Okej. Vad synd. Det finns så mycket gott med att dela livet med någon. Hoppas det ordnar sig ändå för dig då.
    Det har ordnat sig, Men människor som inte har det so krävs ska inte gifta sig, fler borde följa samma exemlpel, tycker jag.

KOm att tänka på detta när jag lyssnade på "Two Beds And A Coffe Machine" med Savage Garden i eftermiddag. Tänk om fler kunde avstå som bevisligen bara skulle ställa till det i ett äktenskap ...
  • Jasmina E

Nancy Drew skrev 2009-01-09 18:33:02 följande:

Jasmina E skrev 2009-01-09 18:26:47 följande:Fast vad är det där för resonemang? Jag ser inget likhetstecken mellan stringtrosor till 10-åringar och låta tonåringar bejaka sin sexualitet. Du får gärna förklara.
    Vet inte om jag orkar ärligt talat. Om du nu inte ser sambandet med egna ögon.
  • didis

Jasmina E skrev 2009-01-09 18:35:26 följande:

Nancy Drew skrev 2009-01-09 18:33:02 följande:
    Vet inte om jag orkar ärligt talat. Om du nu inte ser sambandet med egna ögon.
    Jag ser inget samband alls!

Stringtrosor till barn är jag starkt emot och går emot allt jag stått för i den här tråden!

• Jasmina E
    didis skrev 2009-01-09 18:39:14 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 18:35:26 följande:Jag ser inget samband alls!Stringtrosor till barn är jag starkt emot och går emot allt jag stått för i den här tråden!
    Jag säger inte att DU står för det heller.
  • Jasmina E

Men om någon känner sig manad får ni gärna förklara varför man köper string till sina 10-14 åringar om man inte uppmuntrar deras sexuella lössläppthet att ta början.

• Nancy Drew

Jag tycker att du blandar ihop två saker.

Stringtrosor till barn är _omgivningens_ sexualisering av väldigt unga barn och det tror jag alla är överens om är sjukt.

En tonåring som har frivilligt, ömsesidigt sex med någon han/hon gillar är att bejaka den sexualitet som finns inom honom/henne och som i grund och botten är nånting bra. Har tonåringen en god självkänsla kommer han/hon inte göra något han/hon inte vill, eller något som partnern inte vill. Det är föräldrarnas uppgift att ge tonåringen den självkänslan, sedan kan individen själv avgöra om hon/han vill ha sex, eller låta bli.

Så nej, jag ser inget likhetstecken, kan du sätta dit det?

• didis

Jasmina E skrev 2009-01-09 18:41:00 följande:

Men om någon känner sig manad får ni gärna förklara varför man köper string till sina 10-14 åringar om man inte uppmuntrar deras sexuella lössläppthet att ta början.
    Jag har aldrig uppmuntrat mina barn att bli "sexuellt lössläppta" som 10-åringar och vet inte varför någon skulle göra det. Din gissning är lika god som min.

Att vilja att ens tonåring får njuta av sex, själv eller tillsammans med andra, när de är redo för det är inte samma sak som att påtvinga dem en sexuailtet som ännu inte vaknat.
  • Jasmina E

Nancy Drew skrev 2009-01-09 18:45:59 följande:

Jag tycker att du blandar ihop två saker. Stringtrosor till barn är _omgivningens_ sexualisering av väldigt unga barn och det tror jag alla är överens om är sjukt. En tonåring som har frivilligt, ömsesidigt sex med någon han/hon gillar är att bejaka den sexualitet som finns inom honom/henne och som i grund och botten är nånting bra. Har tonåringen en god självkänsla kommer han/hon inte göra något han/hon inte vill, eller något som partnern inte vill. Det är föräldrarnas uppgift att ge tonåringen den självkänslan, sedan kan individen själv avgöra om hon/han vill ha sex, eller låta bli. Så nej, jag ser inget likhetstecken, kan du sätta dit det?
    Nej det tror inte jag att alla är överens om. Känner många mammor som gett med sig efter ungarnas tjat och köpt de förbannade stringen till slut.

En typ elvaåring som har string kommer sannolikt att sexdebutera på ena eller andra sättet alldeles för tidigt, ja.
  • Nancy Drew

Fast varför vill 10-åringen ha string? Om det är för att hon/han vill vara sexig inför andra tycker jag att det är föräldern som misslyckats ge barnet den självkänsla som jag talade om innan. Om barnet sen springer i väg och har sex trots att han/hon egentligen inte vill så är det, enligt mig, inte förälderns syn på sex som är problemet utan just att föräldern inte lärt barnet att ta vara på sig själv och se sitt eget värde.

Svar på tråden Slut pga religion, någon?