Jasmina E skrev 2009-01-09 21:57:21 följande:
Jag är inte fördomsfull, varför utgår du ifrån det?Jag kan säga så mycket som att jag talar av erfarenhet. Vad är det för fel med att vänta förresten?
Inget fel alls, så länge båda är med på det. Men jag talar också av egen erfarenhet, och jag kan säga att det i längden blir en väldigt jobbig situation när:
1) All form av mys gradvis försvinner från förhållandet eftersom det skulle kunna bli "för frestande" annars. Man kan inte kramas i tv-soffan, se varandra nakna, kyssas passionerat eller ha någon egentlig kroppskontakt överhuvudtaget utan att det känns dumt och konstlat och det blir varningar och påbud om att man är "för intima". Det är väldigt svårt att känna sig attraktiv på något sätt när man har en partner som verkligen VILL vänta i flera år med att ens överväga sex, och vars gräns för intimitet tycks gå vid att två människor sitter i varsin ände av en lång korridor och dricker te (förutsatt att bägge parter håller händerna väl synliga på bordet, förstås).
2) Då den enda vägen till något som ens liknar ett förhållande är att gifta sig. Jag är naturligtvis extremt glad att jag inte gifte mig med exet, men det blir ett naturligt samtalsämne under såna här omständigheter. Jag förstår faktiskt varför det i frikyrkliga kretsar så ofta gifts strax efter artonårsdagen, ett förhållande BLIR väldigt konstlat om man ska ägna sig i veckor, månader och år åt att förtrycka en av de mest grundläggande drifter man har. Risken finns att man rusar in i ett äktenskap av helt fel anledningar. Jag skulle också tippa på att det finns en betydande risk att man helt tappar attraktionen för varandra och blir mer som syskon efter ett antal år utan sex och passionerad glöd.
3) Jag tror att såna här giftermål blir lite som att köpa grisen i säcken, och detta faktiskt pga fler skäl än sex. Eller rättare sagt, jag skulle vilja säga att sex är så mycket mer än bara ett samlag, även om jag nu inte har någon erfarenhet av dylika gymnastiska övningar (dock har jag som sagt saknat dem väldigt mycket). Jag tycker inte riktigt om klyschor som "förhållanden handlar inte bara om sex" eftersom det för mig är ungefär lika vettigt som att säga att "sockerkakor handlar inte bara om mjöl". Prova att baka en sockerkaka utan mjöl och du får en ganska tom och innehållslös historia. Min erfarenhet är att det fungerar likadant i förhållanden, eftersom sexlivet är något som genomsyrar och ger kraft åt hela relationen. Åtminstone så känns det så när det inte finns där, det blir dött och blodfattigt.
I mitt fall komplicerades saken förstås av att hon inte var oskuld, spontant och gärna pratade om hur underbara hennes ex var samtidigt som hon kunde få raseriutbrott om hon tyckte att "jag tittat" lite för mycket på en annan tjej, men hon var ju som sagt ur balans.