Slut pga religion, någon?
Hejsan!
Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?
Hejsan!
Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?
Vad konstigt att lagen säger att man får ha sex när man är 15 om alla 15-åringar inte är mogna för det.
När anser DU att man är mogen för sex då? Och vad grundar du det på?
Jasmina E skrev 2009-01-09 15:28:23 följande:
Aha. Då är det där kruxet ligger. Jag anser att det är skillnad mellan att önska och att inte ha något emot något. En ganska markant skillnad, faktiskt. Jämför "Jag önskar att jag hade en Volvo" med "Jag har inga negativa synpunkter på att ha en Volvo." Det förmedlar två skilda inställningar.
Önskan på barn åstadkommer press, vare sig man tänkt det eller inte och vare sig det ger ett positivt eller negativt resultat.
Du är vuxen (?), så jag förväntar mig inte att du skulle vara så påverkbar som ett barn.
Lagstiftningens gräns på 15 är ett minimum. Det är ingen bedömning av mognad hos alla 15-åringar. Dessutom frångås 15-årsgränsen om det t ex anses finnas en beroendeställning mellan parterna.
Det är nog första gången jag har hört någon använda lagstiftningens minimigräns som belägg för att alla 15-åringar är mogna för sex. Eftersom genomsnittet för sexuell debut är i alla fall ett år äldre, så delar nog inte ens 15-åringarna din uppfattning.
Nej, eftersom jag skriver så läser jag vad jag själv skriver istället
Ja, lagen kan säkert som du förstår inte ta hänsyn till alla 9 miljoner människor i Sverige, men man kan anta att en viss ålder innebär en viss grad av mognad. Och de flesta verkar ändå anse att man är mogen nog att ha sex i tonåren då du egentligen är den enda här som förespråkar en högre ålder för sexuell debut.
Din fråga om hur lagen kan anse att alla 15-åringar är redo för sex och hur löjligt det är får du nog ta med de som har mandat att lägga nya lagförslag/ändra i lagen.
Har svårt att se hur du kan strunta i vad lagen säger när det handlar om dig och dina barn eller är det så att om du tycker att det är löjligt att man ska betala skatt så rör inte det er? Verkar ju hur skönt som helst att bara välja vilka lagar som är bra eller dåliga och följa de man tycker om.
Förresten, vad gör du om din dotter eller son vill ha sex vid 15 års ålder? Förbjuder honom/henne? Skrämmande isåfall!
Jasmina E skrev 2009-01-09 15:38:28 följande:
Jadu, nån gång ska vara den första...
Om du ska lägga dig i en debatt kan du kanske läsa vad som skrivits innan. Varken vi som förespråkar tidigt sex och de (den9 som inte gör det har sagt att allting gäller för ALLA i en viss ålder. Jag har fortfarande inte fått svar på frågan varför sex skulle vara mer skadligt för en 15-åring än en 19-åring? Eller är det så att bara för att man är 15 så hoppar man i säng med vem som helst och när man är 19 är man ett dygdemönster?
Förslagsvis frågar du didis vad hon menade och så slipper jag förklara för någon annan. Vi lämnar det.
Kvarstår ändå vid min åsikt att en önskan på sitt barn att ha sex knappast har samma tyngd som önskan på att skaffa en utbildning. Då pratar jag alltså om sex på lika villkor. Jag skulle känt likadant när jag var 16 som jag gör idag på den punkten. Ingen skulle kunnat få mig till att ha sex om jag inte ville genom att "önska" det.
Tja, det är nog så att man som 15-åring gör mindre genomtänkta val än man gör som vuxen. Det är bl a därför de slipper mildare undan när de begår brott.
Aha. Då vore spännande att göra ett experiment med dig då du alltså skiljer dig från alla andra människor på jorden i avseendet påverkbar. Annars får man nog anse det vederlagt att uppväxten har en enorm påverkan på barnen och hur de sedermera tacklar situationer i livet.
Bra sagt!
(Vill inte lägga mig i debatten, men DET vill jag iaf säga.)