• Sanna J

Slut pga religion, någon?

Hejsan!

Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?

• Svar på tråden Slut pga religion, någon?
  • Stardusty

Så inte bara ska vi begränsa antalet sexpartners vi har, vi ska dessutom begränsa sexet till en viss ålder?
    Jag säger inte emot att man kan njuta lika mycket med bara en eller ett fåtal partners och jag hävdar inte heller att många partners gör en lyckligare/mer tillfredsställd eller mer erfaren. Men nog måste det vara upp till var och en vad man föredrar? Och vad är det som säger att tjejer i en viss ålder inte har sex frivilligt, som du skrev? Menar du att jag, när jag var tonåring, inte hade det på mina villkor? Och att jag är en slampa eftersom jag hade sex med flera olika killar?

Jasmina E skrev 2009-01-09 13:19:54 följande:

Nej, det finns inget likamed tecken där emellan, om du frågar mig iaf.Jag ser heller ingen skillnad mellan killar och tjejer i detta avseende, utan det är samma sak som borde gälla där. Sen att det inte riktigt verkar vara så som ser det i samhället och skolorna i stort är bara extremt beklagligt.Men, man kan skaffa sig enormt mycket sexuell erfarenhet med en och samma partner eller ett mindre antal, I MOGEN ÅLDER, utan att man nödvändigtvis behöver uppmuntra ett promiskuöst beteende i ung ålder. Det är det jag tycker är förkastligt.
  • Jasmina E
    Tooticki skrev 2009-01-09 13:30:46 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 13:19:54 följande:Vad är mogen ålder då? För inte länge sedan i vår del av världen och på många platser idag blir kvinnor föräldrar i tonåren. Det är i övre tonåren och upp till 20 års ålder som risken för att få ett handikappat barn är som minst. Vad kan det bero på? Knappast att kvinnan inte är i mogen ålder...
    Det är alltid intressant att se belägg alt. källor när påstående som dina dyker upp.

Hur som helst, mogen ålder är såklart varierande. Som förälder känner man förhoppnings sitt barn bäst av alla.

Men jag skulle hellre vara barnlös än se min dotter ha sex till höger och vänster i allt från 13 års ålder och upp.

Ska man se till Sveriges lag så är man ju byxmyndig vid 15 fortfarande om jag inte är ute och seglar? Om man därefter är mogen psykiskt och ansvarsfull för övrigt, har ett stadigt förhållande så kanske, kanske, kanske jag skulle kunna förstå att hon vill ha sex med honom.

Om hon skulle få min "tillåtelse" eller ej är en annan femma.
  • Jasmina E
    didis skrev 2009-01-09 13:32:02 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 13:12:00 följande:Det finns förståss många tonårstjejer som inte har sex för sin egen skull (inte acceptabelt). Det finns säkert många gifta kvinnor som är i samma läge (inte heller acceptabelt).Dottern är alldeles för egensinnig och självständig för det. Hon är en mycket trygg person som inte skulle ha varken sex eller göra något annat mot sitt bättre vetande. Hon går sin egen väg och jag stöttar henne vilken väg hon än väljer i livet.JasminaE: hur skulle jag kunna begränsa hennes sexualitet? Genom att låsa in henne? Det jag gör genom att tala om för henne att hon skall göra som hon vill utan att bry sig om ifall andra tycker det är "slampigt" är att ge henne rätten till både sin kropp och sexualitet. Vill hon njuta av sex skall hon göra det utan att känna dåligt samvete över att helt främmande människor tycker det är felaktigt. Dåligt samvete har man nog av ändå i livet utan att mamma skall pracka på en det för att man har sex.Men som sagt - hon har fast pojkvän sedan 1år, hon har aldrig "k*t runt", kanske för att vi har sagt att det är ok så länge hon gör det på sina egna villkor (och partnerns givetvis annars begår HON sexuella övergrepp!).
    Okej, jag förstår dig. Kan hända att du har rätt till en viss del.

Jag tycker det är viktigt, av dina ovanstående nämnda skäl, att ge dina barn "de rätta" värderingarna redan från barnsben. Sen kan man ju naturligtvis inte låsa in ungen eller tejpa ihop benen på den.

Men man kan ju hoppas att de lär sig allt de behöver veta för att kunna hantera vuxna situationer om de skulle hamna i sådana när de inte är redo.

Men jag håller med dig, visst ska man förstå att man inte automatiskt är en slampa för att man har sex med sin långvariga pojkvän, i ett tryggt och säkert förhållande. Släpper man däremot ungarna lösa vind för våg att bete sig hur f*n som helst när de behagar så visst kommer de att stämplas som slampor.
  • Tooticki

Jasmina E skrev 2009-01-09 13:37:12 följande:

Det är alltid intressant att se belägg alt. källor när påstående som dina dyker upp.Hur som helst, mogen ålder är såklart varierande. Som förälder känner man förhoppnings sitt barn bäst av alla. Men jag skulle hellre vara barnlös än se min dotter ha sex till höger och vänster i allt från 13 års ålder och upp. Ska man se till Sveriges lag så är man ju byxmyndig vid 15 fortfarande om jag inte är ute och seglar? Om man därefter är mogen psykiskt och ansvarsfull för övrigt, har ett stadigt förhållande så kanske, kanske, kanske jag skulle kunna förstå att hon vill ha sex med honom. Om hon skulle få min "tillåtelse" eller ej är en annan femma.
    Letar efter länken.

Menar du att det inte är sunt och fullt normalt att vilja ha sex i tonåren (efter 15 års ålder eftersom tidigare inte är lagligt)? Att du inte kan förstå att de flesta människor har en sexualdrift som vaknar till liv i och med puberteten?
  • Jasmina E
    Stardusty skrev 2009-01-09 13:32:54 följande:
    Så inte bara ska vi begränsa antalet sexpartners vi har, vi ska dessutom begränsa sexet till en viss ålder?Jag säger inte emot att man kan njuta lika mycket med bara en eller ett fåtal partners och jag hävdar inte heller att många partners gör en lyckligare/mer tillfredsställd eller mer erfaren. Men nog måste det vara upp till var och en vad man föredrar? Och vad är det som säger att tjejer i en viss ålder inte har sex frivilligt, som du skrev? Menar du att jag, när jag var tonåring, inte hade det på mina villkor? Och att jag är en slampa eftersom jag hade sex med flera olika killar?Jasmina E skrev 2009-01-09 13:19:54 följande:
    Detta är helt klart en definitionssak. Jag kan inte tala om för dig om du var en slampa eller ej. Som sagt, jag har varit på bägge sidor, jag förstår var du kommer ifrån.

Men tror du på fullaste allvar att en tjej i 13-15 års åldern generellt sett är mogen för att ha sex på rätt villkor?
  • Jasmina E
    Tooticki skrev 2009-01-09 13:43:25 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-09 13:37:12 följande:Letar efter länken.Menar du att det inte är sunt och fullt normalt att vilja ha sex i tonåren (efter 15 års ålder eftersom tidigare inte är lagligt)? Att du inte kan förstå att de flesta människor har en sexualdrift som vaknar till liv i och med puberteten?
    Klart jag gör. Jag bodde inte under en sten i en grotta hela mitt liv

Är det okej tycker du att man låter sina 15 åriga döttrar ha sex i den mån man kan påverka dem?

Hur är det försvarbart?

En 15 åring är inte mogen, generellt, att ha sex. Spelar ingen roll hur himla könsmogen och intresserad h*n än må vara.

Jag hamnade i puberteten när jag var 9. Skulle jag då ha börjat testa mitt intresse för att jag började bli könsmogen?
  • Stardusty

Här är en länk som stöder Tootickis påstående. Märk väl att det i artikeln även står att kvinnans fertilitet sjunker redan vid 20 års ålder.

• feministbrud

Jasmina E skrev 2009-01-09 13:45:10 följande:

Detta är helt klart en definitionssak. Jag kan inte tala om för dig om du var en slampa eller ej. Som sagt, jag har varit på bägge sidor, jag förstår var du kommer ifrån.Men tror du på fullaste allvar att en tjej i 13-15 års åldern generellt sett är mogen för att ha sex på rätt villkor?
    Pratar vi inte om det som är lagligt, dvs efter 15 år? Och jag tycker att du argumenterar helt förkastligt. Varför ska allt runt sex vara tabu? Att ha sex med vem man vill och när man vill bara för att man vill, behöver inte betyda att man knullar runt. Det är bra att lära sina barn att man ska ha sex när man vill och inte när andra vill, precis som didis så bra argumenterar för. Och mogen åler, tillåt mig skratta. Vem bestämmer om man är mogen, du eller får man bestämma det själv?

För övrigt tycker jag att det låter som att didis är en föträffligt bra tonårsmamma!
  • Stardusty

Man är tonåring fram tills man är 19 år och man är byxmyndig vid 15. Det är de 4 åren däremellan som de flesta förlorar oskulden och det är under de åren många har flera sexpartners, första/andra/tredje pojk-/flickvännen m.m. Jag tycker absolut man är mogen att ha sex på rätt villkor då.
    13-15 år får man egentligen inte ha sex, men det betyder inte att man inte kan ha sex på rätt villkor. Tror du på fullaste allvar att alla tonåringar som har sex gör det på hel fel villkor?

Jasmina E skrev 2009-01-09 13:45:10 följande:

Detta är helt klart en definitionssak. Jag kan inte tala om för dig om du var en slampa eller ej. Som sagt, jag har varit på bägge sidor, jag förstår var du kommer ifrån.Men tror du på fullaste allvar att en tjej i 13-15 års åldern generellt sett är mogen för att ha sex på rätt villkor?
Svar på tråden Slut pga religion, någon?