Slut pga religion, någon?
Hejsan!
Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?
Hejsan!
Är lite nyfiken om någon därute har eller går igenom samma sak som jag? att man var "tvungen" göra slut pga olika religioner (familjeproblem) eller att ena är troende?
Yep. Var tillsammans med en väldigt kristen man i 4 år (hans familj gick ofta i kyrkan två gånger på söndagar). Han blev rosenrasande om jag läste Harry Potter... Han kunde försvinna i flera dagar efter vi diskuterat det. Han sa även, när vi var på väg att göra slut, att jag skulle hamna i helvete med min familj pga jag är bisexuell och mina föräldrar skilde sig. Och att jag hade djävulen i mig för jag 'tvingat' honom att ha sex med mig.
Å andra sidan har jag varit tillsammans med djupt religiösa människor som har varit fullt normala. Man ska nog inte dömma alla kristna/muslimer/troende efter några enstaka knöppisar, eller vad tycker ni?
Avath skrev 2009-01-07 01:33:56 följande:
Pizan skrev 2009-01-07 02:18:41 följande:
Hammerman: Håller med i mkt av det du säger i ditt senaste inlägg (tro´t eller ej), dock är det nog väldigt få kristna som är självmordsbombare...?
Jag hade nog inte kunnat skriva på ett sådant papper. Dels för att det är ett underkännande av hur jag växte upp, dels för att jag inte tycker att någon ska lägga sig i hur jag och maken uppfostrar våra barn.
Så fruktansvärt. Jag känner en del kristna - baptister och pingstvänner - och ingen är i närheten av detta beteende. Jag tror att du hade otur och träffade ett psyko. Förstår att det är jobbigt att ta sig vidare efter en sådan upplevelse.
Jag håller med i mycket av det du skriver. Om min djupt troende farmor hade levt hade hon ogillat mitt nuvarande förhållande eftersom min sambo inte är kristen. Det är inte jag heller nu längre även om jag har en gnutta tro kvar. Jag är uppväxt i ett kristet hem och träffat både liberala kristna och de som varit mer bokstavstroende (de flesta liberala). Min pappa fick inte lyssna på skivor eller gå på bio när han var liten. Det var syndigt. En gång när jag var liten frågade min farmor vad jag ville bli när jag blev stor. 'Skådespelerska' sa jag. Då blev hon upprörd för det var ett syndigt yrke.
Nu är det egentligen inte detta tråden handlar om utan om olika tro kan stjälpa ett förhållande.
Svaret är både ja och nej. Man måste ha samma grundvärderingar, om man har det men uttrycker dessa i olika religioner är det inga problem. Om båda är bokstavstroende funkar det inte såklart.