• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • MulleNuh

En åsikt!

Men jaaa klart man kan funka ihop som särbos!? Har aldrig påstått något annat!
    Det jag undrade/tänkte på var att man inte bor ihop, alltså känner man inte varandra på det viset! Och att gifta sig är en stor sak som man inte ändrar på så lätt OM man inser efter ett tag att OJ det här funkade ju inte alls!.

Drom skrev 2008-12-11 21:07:29 följande:
    Hur kan du påstå det? är det en åsikt eller fakta? varför skulle icke sambos har svårare att funka ihop?kan det vara så att sambos redan är förbereda på problemet som uppstår hos varje gift par? jag tror för eller senare så går alla igenom detta. Varje person inte flyttar ihop med någon (oavsett gift eller sambo) kommer ha svårigheter i början, men det betyder inte att gifta par kommer få det svårare
  • MolsonCanadian

Vad är det du vet?
    Jag förstod inte meningen, så förtydliga gärna.

Man lär sig nya saker om sin partner hela tiden, vare sig man har bott ihop i 3 dagar eller i 30 år. Det går inte att förutse. Mina föräldrar har varit gifta i 42 år. De flyttade ihop först efter att de gift sig. Det har gått utmärkt. Min bror och hans fru har varit gifta i drygt 16 år. Även där har det gått utmärkt. Det handlar inte om att man ska ha bott ihop innan. Det handlar om att man fattat ett gemensamt beslut att leva tillsammans och att man löser knutarna på vägen.

MulleNuh skrev 2008-12-11 21:06:15 följande:
    Ja jag vet att det var så!Och varför jag tycker det? Jaa för att som jag innan skrev så lär jag mig fortfarande nya saker om min sambo! Jag vill gärna känna honom helt och hållet innan jag gifter mig med honom.
  • MulleNuh

Mjoo lite smågrejer ploppar upp. Men som du sa. Inget hej dundrande kanske.
    Nej vi hade inte alls varit ihop länge innan vi flytta ihop.. några månader bara.

Toblerone skrev 2008-12-11 21:08:56 följande:
    Fast efter 2 år samboskap lär det ju inte vara några hejdudrande grejer som dyker upp helt plötsligt, antar att ni varit ihop ett tag innan ni flyttade ihop?Man lär sig säkert nya saker om sin partner hela livet eftersom man utvecklas som människa, isåfall skulle man ju aldrig våga gifta sig. :)
  • Krystal
    Drom skrev 2008-12-11 21:10:09 följande:
    oh ja, vi lär oss nått nytt om varandra varje dag, även om vi inte spenderar 25/7 med varandra:)
    hur länge har ni varit ett par?
  • Drom

Det är därför man inte ska gifta sig för fort!!! man ska lära känna varandra till en viss gräns, och låta restan fixa sig själv...man har ju minst 70 år att leva tillsammans med och därför man har gott om tid att lära känna varandra..hihihi

• Nina och Rickard

Jag förstår trådstartarens poäng med att inte nödvändigtvis bo ihop innan giftermål, för jag tänker ungefär likadant. För mig känns det att om jag flyttar ihop med min fästman så känns det som att man lever som gifta, liksom vad är skillnaden förutom det juridiska? Vi sover dessutom över hos varandra hela tiden pga avståndet och då lär man känna den andra rätt så väl och så lär man sig veta hur han borstar tänderna eller hur länge han duschar på morgonen :)
    Sen undrar jag också hur väl man ska känna en annan person för att kriterierna för giftermål är fyllda? T.ex finns det par som bott ihop i flera år men som aldrig lärt sig kommunicera med varandra, och ett par år efter giftermålet skiljer dom sig. Samtidigt finns det par som INNAN ihopflytten lärt känna varandra på ett mer grundligt sätt än att lära varandras toavanor (eller vad det nu kan vara).

Nu kommer visserligen jag och min fästman att flytta ihop innan vi gifter oss, av praktiska skäl, men som sagt så tycker jag inte att det är helt ologiskt att vänta med att flytta ihop tills man ska gifta sig. Men det beror ju på att sambo ger mig samma känsla som att leva ett "gift" liv med personen. Jag förstår också det starka argumentet att man när man väl bor ihop lär känna varandra på ett annat sätt än när man är särbos.

• Drom
    Krystal skrev 2008-12-11 21:13:23 följande:
    hur länge har ni varit ett par?
    2,5 år
  • Drom

Mkt fint sagt:)

Nina och Rickard skrev 2008-12-11 21:13:52 följande:

Jag förstår trådstartarens poäng med att inte nödvändigtvis bo ihop innan giftermål, för jag tänker ungefär likadant. För mig känns det att om jag flyttar ihop med min fästman så känns det som att man lever som gifta, liksom vad är skillnaden förutom det juridiska? Vi sover dessutom över hos varandra hela tiden pga avståndet och då lär man känna den andra rätt så väl och så lär man sig veta hur han borstar tänderna eller hur länge han duschar på morgonen :)Sen undrar jag också hur väl man ska känna en annan person för att kriterierna för giftermål är fyllda? T.ex finns det par som bott ihop i flera år men som aldrig lärt sig kommunicera med varandra, och ett par år efter giftermålet skiljer dom sig. Samtidigt finns det par som INNAN ihopflytten lärt känna varandra på ett mer grundligt sätt än att lära varandras toavanor (eller vad det nu kan vara).Nu kommer visserligen jag och min fästman att flytta ihop innan vi gifter oss, av praktiska skäl, men som sagt så tycker jag inte att det är helt ologiskt att vänta med att flytta ihop tills man ska gifta sig. Men det beror ju på att sambo ger mig samma känsla som att leva ett "gift" liv med personen. Jag förstår också det starka argumentet att man när man väl bor ihop lär känna varandra på ett annat sätt än när man är särbos.
  • MolsonCanadian

Det kan jag föreställa mig. Tycker att det är något mycket att tänka på med flytt i februari och bröllop i juli.

Drom skrev 2008-12-11 21:11:37 följande:
    hehe, men en poäng har ni som redan bor mer er fästman/fästmö....NI SLIPER TÄNKA PÅ BOSTAD INNAN ÄKTENSKAP:pfan va jobbigt att planera bröllop och flytt samtigt:P
  • Miafiahallonfjärt

Jag kan säga så här... När vi INTE bodde ihop tog man sig mer tiden för varandra än man gör nu så man kände sig "emotionellt närmre" varandra då än vad vi gör nu. (inga skiljsmässovibbar här ) men man liksom vet att han finns där hela tiden och pysslar på med olika saker medan man, när man inte var ihop, träffades och "ikväll gör vi det" pratade mer m.m. (när inte allt annat vardagsliv pockar på...) Så vi jobbar hårdare på att få mer (kvalitativ) tid för varandra nu än när vi inte bodde ihop! Oj va flummigt de blev. Det är härligt att bo ihop men tycker att förhållandet var lika bra utan att bo ihop - inte pga "dåliga" sidor men för att man prioriterade varandra och tiden ihop annorlunda. Iaf vi..

Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?