Mkt fint sagt:)
Nina och Rickard skrev 2008-12-11 21:13:52 följande:
Jag förstår trådstartarens poäng med att inte nödvändigtvis bo ihop innan giftermål, för jag tänker ungefär likadant. För mig känns det att om jag flyttar ihop med min fästman så känns det som att man lever som gifta, liksom vad är skillnaden förutom det juridiska? Vi sover dessutom över hos varandra hela tiden pga avståndet och då lär man känna den andra rätt så väl och så lär man sig veta hur han borstar tänderna eller hur länge han duschar på morgonen :)Sen undrar jag också hur väl man ska känna en annan person för att kriterierna för giftermål är fyllda? T.ex finns det par som bott ihop i flera år men som aldrig lärt sig kommunicera med varandra, och ett par år efter giftermålet skiljer dom sig. Samtidigt finns det par som INNAN ihopflytten lärt känna varandra på ett mer grundligt sätt än att lära varandras toavanor (eller vad det nu kan vara).Nu kommer visserligen jag och min fästman att flytta ihop innan vi gifter oss, av praktiska skäl, men som sagt så tycker jag inte att det är helt ologiskt att vänta med att flytta ihop tills man ska gifta sig. Men det beror ju på att sambo ger mig samma känsla som att leva ett "gift" liv med personen. Jag förstår också det starka argumentet att man när man väl bor ihop lär känna varandra på ett annat sätt än när man är särbos.