• Drom

Hur många av er bor INTE med er fästman?

Det skulle vara intressant och veta hur många av er bor inte med er respektive? och som inte har barn. Jag har läst i många diskussioner att ni diskuerar om era barn och bröllop samtigt. Kanske man inte är ensam om att INTE bo med sin fästman och INTE ha några barn ännu?

diskutera gärna:)

• Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?
  • Drom

Och anledningen till att jag känner så är också pga av att jag har kristna värderingar där äkenskap är av stor betydelse:)

• Pumpkin
    Drom skrev 2008-12-11 20:47:00 följande:
    Jag personligen tycker att man ska gifta sig först, för det känns som om jag flyttar ihop med en inna äktenskap så är det som om jag blir en rumskompis, dvs man delar på allt, hyra mat, och ha separata ägodelar och pengar. Därför är min tanke att när man gifter sig som har man allt gemensamt:)
    Fast vi har haft allt gemensamt sen vi flyttade ihop, trots att vi inte var gifta när vi flyttade ihop
    Alla älskar Skellefteå AIK
  • MulleNuh

Ok. Men är du inte rädd att ni kommer upptäcka att ni kanske inte passar ihop??

Drom skrev 2008-12-11 20:47:00 följande:
    Jag personligen tycker att man ska gifta sig först, för det känns som om jag flyttar ihop med en inna äktenskap så är det som om jag blir en rumskompis, dvs man delar på allt, hyra mat, och ha separata ägodelar och pengar. Därför är min tanke att när man gifter sig som har man allt gemensamt:)
  • Drom

är det så? jag har tyvärr inte så stor erfarenhet om detta, men jag har många vänner som bor med sina respektive så i princip måste dela på varenda öre, dvs, även om den ena tjänar mer än den andra, och dem har ingen gemensam sparkonto!

men äkenskap har ju andra regler, så jag förstår att många vill hellre känna sin partner innan dem kan ingå i ett äkenskap!

själv tänker jag annorlunda, jag känner min fästman väl och jag tror på öde:P

• MolsonCanadian

Det handlar väl snarare om inställningen till förhållandet än huruvida man har bott ihop eller inte?
    Det har ju gått bra för en väldans massa människor att inte bo ihop innan de gifter sig. Förmodligen lika många som det har gått bedrövligt för, trots att de bott ihop innan de gifte sig.

Jag har en gammal killkompis som tyckte att sammanboendet med sin numera exflickvän förstörde själva grejen med att förlova och gifta sig.

MulleNuh skrev 2008-12-11 20:43:19 följande:
    Absolut inget ont mot någon, men varför gifter man sig INNAN man flyttar ihop? Det är ju så mycket man kommer lära sig om varandra som man absolut inte vet innan ett sammanboende!
  • Drom

ohh..risker tar vi ju varje dag:P

Mina föräldrar bodde inte ihop och dem har nu varit gifta i 36 år:)

jag tycker det är spännande när allt är nytt, dvs efter bröllopet så flyttar man ihop, visst,,,vissa dagar kan gå upp medans andra dagar vill man bara springa iväg, men jag tror det hör till livet.

• MulleNuh

Njae en fantastisk inställning kan man ju självklart ha, men det gör ju inte att man känner varandra?!

Man lär känna en människa helt när man har levt tillsammans ett bra tag!

MolsonCanadian skrev 2008-12-11 20:52:47 följande:
    Det handlar väl snarare om inställningen till förhållandet än huruvida man har bott ihop eller inte?Det har ju gått bra för en väldans massa människor att inte bo ihop innan de gifter sig. Förmodligen lika många som det har gått bedrövligt för, trots att de bott ihop innan de gifte sig. Jag har en gammal killkompis som tyckte att sammanboendet med sin numera exflickvän förstörde själva grejen med att förlova och gifta sig.
  • Drom
    MolsonCanadian skrev 2008-12-11 20:52:47 följande:
    Det handlar väl snarare om inställningen till förhållandet än huruvida man har bott ihop eller inte?Det har ju gått bra för en väldans massa människor att inte bo ihop innan de gifter sig. Förmodligen lika många som det har gått bedrövligt för, trots att de bott ihop innan de gifte sig. Jag har en gammal killkompis som tyckte att sammanboendet med sin numera exflickvän förstörde själva grejen med att förlova och gifta sig.
    kan inte ha sagt det bättre:)
  • Pumpkin
    Drom skrev 2008-12-11 20:51:59 följande:
    är det så? jag har tyvärr inte så stor erfarenhet om detta, men jag har många vänner som bor med sina respektive så i princip måste dela på varenda öre, dvs, även om den ena tjänar mer än den andra, och dem har ingen gemensam sparkonto!men äkenskap har ju andra regler, så jag förstår att många vill hellre känna sin partner innan dem kan ingå i ett äkenskap! själv tänker jag annorlunda, jag känner min fästman väl och jag tror på öde:P
    Man avgör ju själv hur man vill göra med ekonomin - vare sig man är gifta eller inte. Sen att det finns fler skyldigheter enligt lagen som gifta spelar egentligen mindre roll. Jag vet många gifta som har skild ekonomi osv, samtidigt som jag känner många sambos som har allt gemensamt.
  • Pumpkin
    Drom skrev 2008-12-11 20:53:45 följande:
    ohh..risker tar vi ju varje dag:P Mina föräldrar bodde inte ihop och dem har nu varit gifta i 36 år:)jag tycker det är spännande när allt är nytt, dvs efter bröllopet så flyttar man ihop, visst,,,vissa dagar kan gå upp medans andra dagar vill man bara springa iväg, men jag tror det hör till livet.
    Jag tycker man gör precis som man vill, vill ni inte bo ihop innan så är det ert beslut. Sen att jag aldrig skulle kunna göra så är en annan sak

MEN, bara för att man flyttat ihop tidigare så betyder det ju inte att det inte en gång har varit nytt, alltihop. Jag menar vi har ju också varit nykära, nyblivna sambos, nyförlovade osv. Enda skillnaden är att vi har fått njuta av varje "karamell" för sig

Svar på tråden Hur många av er bor INTE med er fästman?