• lanovia 08

Bebis före/efter bröllopet!! Del 4

Här forsätter vi tjejer som längtar efter bebis att prata och stötta varandra.

• Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 4
  • Emmet99
    MolsonCanadian skrev 2008-12-15 13:50:24 följande:
    Oki. Då gäller det att utveckla strategier för att inte känna någon press då. Jag känner ju inte det nu, men jag funderar på om jag skulle börja känna det när vi väl bestämmer oss för att försöka. Jag är väl mer inne på att jag inte kan få barn. Jag är ju inte purung direkt (31) så skulle det bli, så känns det mer som "Hoppsan! Det gick!". Jag inbillar mig att sexet blir trevligare när man inte har "hotet" över sig att man ska bli gravid. Men, som sagt, jag har ingen bra koll på det här alls. Jag har mest varit upptagen av att tänka åt det andra hållet - att inte bli gravid haha... Men så trodde jag att jag skulle dö singel också. Så det kan gå.
    haha! Ja jag är snart 30 så jag är inte så mycket yngre :) Jag skulle aldrig fixa det där med att hålla på att ta tempen och vråla "ägglossning kom hit och befrukta miig" men det går ju att förena nytta med nöje och se till att ha extra mycket "kul" i dagarna kring ÄL. Tänker man bara befruktning i samband med sex tror jag också att det blir jättejobbigt. För båda. Jag håller med ingenjörsbruden om att man vill "vara med i lotteriet" :)
  • Ankan80

Nej, vi kör på som vanligt

lanovia 08 skrev 2008-12-15 13:39:09 följande:

Ankan80 vad tråkigt! Hoppas det löser sig med jobb.Men ni fortsätter försöka eller? Visst känns det knepigt, men skulle du bli gravid får du väl ta den smällen då.
  • Ninnispinnis

Innan vi började försöka tänkte jag att det får ta den tid det tar. Jag räknade med att det tar lite tid och kände inte att det var något att stressa över.

När jag sedan tog ut min p-ring i samband med bröllopet i augusti började jag plötsligt fokusera oerhört mycket på det. Inte omedelbart, men när vi kom hem från bröllopsresan och livet återgick till det normala igen. Nu kan jag inte förstå att jag inte längtade mer innan... Det är precis som att när jag inte har bröllopet att fokusera på längre så blir det här det allra viktigaste. Jag försöker verkligen tänka som någon här sa, att om man uppnått 9 av 10 saker som man vill ha så kan man inte bara fokusera på den 10:e saken som saknas...

Vad gäller att "jaga" så veckopendlar min man, så det är liksom inte så mycket mer att göra än att ha ett normalt sexliv när han är hemma och hoppas på det bästa... Jag skippar därför äl-stickor och annat, det är liksom inte så stor poäng med att jag får fullt utslag när han är i Stockholm Däremot har jag ganska bra koll på min cykel, min kropp visar gaanska tydliga tecken efter att jag slutade med p-ring. Jag har dessutom haft alla symptom de sista månaderna utan att vara gravid, så nu ska det mycket till för att jag tar ut något i förskott

Oj vad långt det blev!

• Ninnispinnis

Ingenjören, jag känner också för tillfället att en väldigt stor del av detta är just att föda min mans barn, eller rättare sagt vårt gemensamma barn, så adoption känns oerhört avlägset just nu. Men det kanske ändrar sig om det visar sig vara det enda alternativet... Däremot är jag inte främmande för att ta emot medicinsk hjälp om det skulle vara nödvändigt och möjligt.

• JustMeAndMyLove

Till er som har, ska få barn som säkert läst en hel del om det:

Ska in på gyn imorgon för ultraljud. Det kan vara äggstockscanser. De sa att jag inte skulle ta för givet nu att det är det, symptomen finns där och jag har en knöl men det kan lika gärna vara en cysta eller liknande. Finns massa andra saker än canser det kan vara.

Som sann katastroftänkare är ju jag själv säker på att det är canser med min tur i livet. Så jag surfar runt och läser vad man gör åt det. Och jag blir fan gråtfärdig. I många fall måste de ta bort äggstockar samt livmoder. I värsta fal även delar av tarmen så man får stomipåse (påse på magen).
    Alltså - inga egna barn

Men.. kan man då blir gravid och få ett barn innan man opererar? Asså om det bedöms att spridningen inte är fatal under den perioden. Eller kan cansern sprida sig till barnet?

• Ankan80
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-15 14:59:27 följande:
    Till er som har, ska få barn som säkert läst en hel del om det:Ska in på gyn imorgon för ultraljud. Det kan vara äggstockscanser. De sa att jag inte skulle ta för givet nu att det är det, symptomen finns där och jag har en knöl men det kan lika gärna vara en cysta eller liknande. Finns massa andra saker än canser det kan vara.Som sann katastroftänkare är ju jag själv säker på att det är canser med min tur i livet. Så jag surfar runt och läser vad man gör åt det. Och jag blir fan gråtfärdig. I många fall måste de ta bort äggstockar samt livmoder. I värsta fal även delar av tarmen så man får stomipåse (påse på magen).Alltså - inga egna barnMen.. kan man då blir gravid och få ett barn innan man opererar? Asså om det bedöms att spridningen inte är fatal under den perioden. Eller kan cansern sprida sig till barnet?
    Usch! Vad tråkigt. Hoppas det inte är något allvarligt!
    Det är bra med nätet, men inte alltid. Man kan få hypokondri för mindre.
  • JustMeAndMyLove

Ja verkligen. Men samtidigt var det tack vare nätet som jag sökte till gyn.
    Har rasat så mycket i vikt och haft otroliga kramper i magen men läkarna på hälsocentralen tog det inte alls på allvar...

Ankan80 skrev 2008-12-15 15:04:23 följande:
    Usch! Vad tråkigt. Hoppas det inte är något allvarligt!Det är bra med nätet, men inte alltid. Man kan få hypokondri för mindre.
  • Emmet99
    JustMeAndMyLove skrev 2008-12-15 14:59:27 följande:
    Till er som har, ska få barn som säkert läst en hel del om det:Ska in på gyn imorgon för ultraljud. Det kan vara äggstockscanser. De sa att jag inte skulle ta för givet nu att det är det, symptomen finns där och jag har en knöl men det kan lika gärna vara en cysta eller liknande. Finns massa andra saker än canser det kan vara.Som sann katastroftänkare är ju jag själv säker på att det är canser med min tur i livet. Så jag surfar runt och läser vad man gör åt det. Och jag blir fan gråtfärdig. I många fall måste de ta bort äggstockar samt livmoder. I värsta fal även delar av tarmen så man får stomipåse (påse på magen).Alltså - inga egna barnMen.. kan man då blir gravid och få ett barn innan man opererar? Asså om det bedöms att spridningen inte är fatal under den perioden. Eller kan cansern sprida sig till barnet?
    usch vilken jobbig sits! Min ena brudtärna gick igenom precis samma sak i våras. Äggstockscancer är ju ganska ovanligt innan klimakteriet om jag har fattat det rätt, och som du sade, det kan vara en cysta osv. Om det skulle vara så att du måste opereras oavsett vad det är, så kan du alltid frysa ner ägg innan. Försök ta det lugnt och tänka på annat, imorgon kommer du ju veta bättre vad det rör sig om. Internet är ren ondska vad gäller att söka på info om diverse tillstånd, man blir ju livrädd bara av att vara snuvig. Lyssna på din läkare istället. *kram*
  • MolsonCanadian

Ja, jag blir lite orolig om jag kommer förvandlas till en sån då. Det känns helt främmande för mig nu. Jag är inte barnkär generellt och har aldrig känt någon längtan efter barn. Det är mer "Om han vill ha barn, så kan vi försöka få det. Om han inte vill, så vill inte jag heller." Men när jag läser den här tråden så slås jag av just det där beteendet som jag inte finner bättre ord för än "jakt". Och då tänker jag att jag kanske också blir sån?
    Huga.

Emmet99 skrev 2008-12-15 14:14:42 följande:
    haha! Ja jag är snart 30 så jag är inte så mycket yngre :) Jag skulle aldrig fixa det där med att hålla på att ta tempen och vråla "ägglossning kom hit och befrukta miig" men det går ju att förena nytta med nöje och se till att ha extra mycket "kul" i dagarna kring ÄL. Tänker man bara befruktning i samband med sex tror jag också att det blir jättejobbigt. För båda. Jag håller med ingenjörsbruden om att man vill "vara med i lotteriet" :)
  • JustMeAndMyLove

Ja det sa de också, väldigt ovanligt för unga människor. Men det sa de om fibromialgin med och det har jag haft sen jag var 14 :s

Nä jag ska inte ta ut en massa saker i förskott... gör jämt det. Blir nog inte mycket sömn inatt!

Emmet99 skrev 2008-12-15 15:13:02 följande:
    usch vilken jobbig sits! Min ena brudtärna gick igenom precis samma sak i våras. Äggstockscancer är ju ganska ovanligt innan klimakteriet om jag har fattat det rätt, och som du sade, det kan vara en cysta osv. Om det skulle vara så att du måste opereras oavsett vad det är, så kan du alltid frysa ner ägg innan. Försök ta det lugnt och tänka på annat, imorgon kommer du ju veta bättre vad det rör sig om. Internet är ren ondska vad gäller att söka på info om diverse tillstånd, man blir ju livrädd bara av att vara snuvig. Lyssna på din läkare istället. *kram*
Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 4