• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • MulleNuh

Nej jag har städat köket!

En till präst skrev 2009-01-03 22:28:02 följande:

Har Du läst några av de 28 sidorna nu?
  • En till präst

Jessie Gustav skrev 2009-01-03 22:33:11 följande:

hehe nu lyckades jag regga mig där. nu ska jag kolla lite där.
    Jag lyckas inte ens med det, trots att jag reggat mig!
  • E11a

Jag brukar säga att vi är "frivillig barnlösa" fast det inte är korrekt, "barnfria" är bättre. Men, som någon skrev tidigare i inlägget folk hör lätt "i kors" och uppfattar det som att vi inte KAN få barn (vilket vi kanske inte kan vi har aldrig provat) så blir det pinsamt och konstigt. Bra med ett tydligt FRIVILLIGT i den meningen. Om folk frågar varfördå, så förklarar jag gärna och brukar le sött på slutet och fråga - Jaha, varför har du skaffat barn då? Det brukar folk kunna ta!

Jag känner väl igen mig i "skuldkänslor mot föräldrarana problematiken" som vädras i tråden. Jag är mina föräldrars enda barn och jag blir ju nu en död gren på släktträdet och dom får inga barnbarn som förgyller deras ålderdom. Jag kan ibland känna att jag nästan skulle kunna skaffa barn bara för att göra mina underbara föräldrar glada... men mitt rationella jag skulle givetvis aldrig göra det. Min fantastiska mamma har aldrig tjatat på mig och säger att det givetvis är mitt beslut och mitt liv och jag vet att hon menar det.

Mitt standardsvar när någon frågar varför inte brukar börja ungefär såhär "När jag och min man föddes i början av 70-talet var vi 4,5 miljarder människor på jorden och nu är vi 6 miljarder.. det funkar inte sådär jättebra...." Det tror jag d allra flesta är överens om faktiskt.

På första sidan i tråden står det:

"Ja folk som är rädda för att vara ensamma när de blir gamla. Jag är mer rädd för att inte hinna bli gammal innan jordens resurser tar slut. Vad är det för värld att föda barn till?"

Det är PRECIS så jag känner!!!
    Förutom den normala oron som såklart alla föräldrar måste känna till och från (allt från att måtte Kalle se sig för vid övergångsstället till hoppas att Kalle blir en lycklig och trygg människa) skulle i alla fall jag vara skitstressad över hur världen ser ut när mina telningar är 30 och redo att i sin tur bilda familj. Ingen fisk i världshaven, global warming och försurning. På toppen av det, så ska en explosionsartat växande befolkning samsas om minskade resurser. Jag hoppas verkligen att det blir så att vi snällt delar på de sista dropparna av olja och vatten.... men vi har inte varit så bra på att samsas snällt hittills när livsutrymmet krymper.

• Jessie Gustav

En till präst.nää jag lyckades inte med det heller så jag startade ett eget forum men om du pmar mig så kan du få adressen..jaa och det gäller alla som är intresserade av ett svenskt barnfritt forum..vill inte skriva ut adressen här för jag vill inte bli bannad.vet ju inte hur känsligt det är att lägga ut adresser.Hoppas att ni är intresserade.

• Duchess

Om du kikar på länkarna jag la in (med "Breeder bingo") så har du en utmärkt provkarta över saker som vi barnfria får höra i olika sammanhang.

MulleNuh skrev 2009-01-03 21:41:49 följande:
    Men får jag fråga HUR ni har blivit ifrågasatta?? På vilket sätt?
  • Duchess

Jag vet att det finns en (eller säkert flera) trådar där tjejer som försöker bli gravida samlas och delar glädje och sorg med varandra. Jag har kikat in i dem någon gång och läst några inlägg. Det skulle dock aldrig falla mig in att börja skriva inlägg och förklara för de andra i tråden att barnfrihet är livets mening och att de ska sluta längta så mycket efter barn! Däremot är det säkert som Amen i kyrkan att det dyker upp föräldrar i trådar om barnfrihet och predikar föräldraskapets lov...

Jag har ingenting emot att människor frågar mig, både online och IRL, om mina tankar kring varför jag frivilligt avstår från föräldraskap. Jag berättar gärna. Men jag är less på att behöva försvara mig. Skillnaden mellan att förklara och försvara handlar om respekten hos den som frågar. Tyvärr saknas den alltför ofta.

passionsblomman skrev 2009-01-03 22:01:40 följande:
    Eller tråden där vi som försöker få barn får höra att om vi bara slutade hetsa varandra och slapnade av och "tar det som det kommer" skulle det minsann "ta sig".Det är väl bara så att det är så det blir när det är forum som alla i hela världen kan läsa och skriva på om de vill...Men jag förstår verkligen önskan att fårprata av sig med andra om specifika saker som man har gemensamt i olika lägen i livet. Återigen , ni ska få ha er tråd ifred för min del!
  • Duchess

För övrigt har jag varit iväg och spelat poker med ett gäng vänner under kvällen. Jag satsade 60 kr och vann 80 kr! (Därav den sena timman). Att kunna göra sådana saker utan att fundera över barnvakt är en av de saker jag uppskattar med mitt barnfria och lyckliga liv!

• En till präst

Jessie Gustav skrev 2009-01-03 23:51:15 följande:

En till präst.nää jag lyckades inte med det heller så jag startade ett eget forum men om du pmar mig så kan du få adressen..jaa och det gäller alla som är intresserade av ett svenskt barnfritt forum..vill inte skriva ut adressen här för jag vill inte bli bannad.vet ju inte hur känsligt det är att lägga ut adresser.Hoppas att ni är intresserade.
    Du kanske skulle skicka adressen till de andra barnfria som varit här och skrivit, tex trådstartaren? Eftersom tråden blivit *ehem* "lite uppfransad" nu är risken annars stor att Ditt erbjudande försvinner i floden av inlägg.
  • Jessie Gustav

en till präst,ja det har du rätt i.det ska jag göra.Om du har lust kan ju du oxå tipsa några m sidan.

• Compis

Ja, det är ju sorgligt att tråden skall spåra ur helt och bli en debatt med för och emot sida, där aggressiva kommentarer kastas fram o tillbaka. Det var inte min tanke då jag gjorde mitt första inlägg. Jag trodde vi levde i ett samhälle där alla får ha sin åsikt och min tråd vände sig till liktänkande i just barnafrågan. Jag går inte in i andra trådar och kritiserar/ifrågasätter när folk tycker annorlunda än jag själv, tycker bara det är intressant att ta del av andras synvinklar.
    Jag var nyss inne på Jessie Gustavs nystartade forum för "oss barnfria" som finns på en helt egen hemsida. Där kan man ju hoppas folk håller sig borta från att tjafsa, ifrågasätta, kritisera och reta sig på inlägg. Förhoppningsvis är man säker på sin sak som barnfri innan man går in där och VILL diskutera med personer som har samma åsikt som en själv. För mig var innehållet mycket givande, det lilla jag hittade där just nu. I min gästbok hittar ni adressen till hemsidan. Registrera er så ses vi där istället för i denna hetluft!! Tror inte vi kommer så mycket längre här på Bröllopstorget.

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!