• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • Fjosok

den funkar ... iaf hemma hos mig

men ska försöka pimpa upp sidan lite, vet bara inte hur man gör ...

• En till präst

Jessie Gustav skrev 2009-01-03 22:11:35 följande:

ja jag såg det,det är synd att det inte funkar.jaa precis,för man känner sig ju ganska ensam som barnfri.
    '

Jo - en del saker går ju bara att diskutera med andra barnfria. Tex hur man känner sig när bästa vännen berättar att hon är med barn....
  • En till präst
    Fjosok skrev 2009-01-03 22:13:26 följande:
    den funkar ... iaf hemma hos migmen ska försöka pimpa upp sidan lite, vet bara inte hur man gör ...
    Jag är själv dataidiot, dessvärre. Annars hade jag startat en NoKiddingsida för länge sen.... vi FINNS ju faktiskt, även om vi inte är många.
  • MulleNuh

Mycket bra skrivet Didis!

didis skrev 2009-01-03 22:03:39 följande:
    En till präst skrev 2009-01-03 21:50:47 följande:
    Nej, och ibland undrar jag vad en ickeromantiker som jag gör här på BT (men så läser jag tanttråden och känner mig hemma).Jag tycker det är sorgligt att ni som valt bort barn känner er så ifrågasatta men hoppas att ni inte får en identitet som "barnlösa" utan som något annat och mer positivt som inte blir ifrågasatt.Jag utgår ifrån att En till präst tycker att en mening med livet är att finna gud medan det för mig är helt meningslöst. För mig är en mening med livet mina barn. I våra olikheter hoppas jag att vi kan mötas med respekt.För trots allt är vi alla sammansatta personligheter, inte bara mammor eller barnfria utan också människor som älskar och som älskas, yrkesarbetare och gu´ vet vad. Och i allmänhet är vi mer lika än olika.
  • Jessie Gustav

Fjosok.Hos mig kommer bara första sidan upp och så är det bara en massa text på engelska men jag har kanske fel adress...Nää det inte lätt med tekniska saker alls.

• Fjosok

jo, det är rätt, ett forum som heter yabb 2.1

• En till präst
    didis skrev 2009-01-03 22:03:39 följande:
    .Jag tycker det är sorgligt att ni som valt bort barn känner er så ifrågasatta men hoppas att ni inte får en identitet som "barnlösa" utan som något annat och mer positivt som inte blir ifrågasatt.
    Jag har absolut ingen identitet som "barnlös" - det är resten av samhället som anser mig barnlös. Eller tycker synd om oss som ännu inte insett Livets Stora Mening.

Jag är inte mer barnlös än jag är hundlös eller saknar ett tredje ben.
  • MulleNuh

Men du drar ju in alla i ditt nu.. Resten av samhället betyder mig tex. Jag ser väl inte dig som barnlös..

En till präst skrev 2009-01-03 22:20:06 följande:

Jag har absolut ingen identitet som "barnlös" - det är resten av samhället som anser mig barnlös. Eller tycker synd om oss som ännu inte insett Livets Stora Mening.Jag är inte mer barnlös än jag är hundlös eller saknar ett tredje ben.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-01-03 22:25:12 följande:
    Men du drar ju in alla i ditt nu.. Resten av samhället betyder mig tex. Jag ser väl inte dig som barnlös..En till präst skrev 2009-01-03 22:20:06 följande:
    Har Du läst några av de 28 sidorna nu?
  • Jessie Gustav

hehe nu lyckades jag regga mig där.
    nu ska jag kolla lite där.

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!