• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • JustMeAndMyLove

Min fästmö vill inte ha barn, dock VILL jag!
    Jag SKA ha barn nån gång, så är det. Om hon inte ändrar sig om några år (10-15) kommer det bli ett problem, något vi är fullt medveten om. Vi gjorde till och med slut efter att ha haft en lång diskussion om detta under en hel natt. Men vi klarade inte av att fullfölja och verkligen bryta upp. Vi älskar varandra helt galet mycket och kan bara inte vara isär.

Jag hoppas hoppas hon ångrar sig. Speciellt som hon faktiskt har en anledning till att hon inte vill ha barn. Hon tycker inte om dem! Hon är rädd för barn, blir osäker och mår dåligt runt dem.
    Efter mycket om och men så pratade vi oss fram till att det kan ju vara så att för att hon blev så retad och mobbad har det satt spår. Och då borde man ju kunna övervinna det .. (?)

Eller så är hon bara en av dem som inte har den längtan. Det vet man ju aldrig och jag ser inget fel i det! Vill ju heller inte ändra på henne som den hon är, det går emot allt jag tror på. Men jag hoppas innerst inne att det ska komma en dag då hon vill...

Vet inte varför jag skriver, ville bara dela med mig och bekräfta att ja det finns många som inte vill ha barn :)

• lillabruden

Om man bearbetar sånt som har hänt henne, så kan det förändra allt!
    Jag ville inte alls ha barn förut av anledningar jag bearbetat/gör än, och nu vill jag verkligen, för jag vet att jag kan bli en bra mamma. Hon kanske är så rädd att det tar bort längtan så pass mycket.
    När det är rätt i tiden för er, så kanske du ska föreslå att ni pratar om det med någon, kurator eller dylikt.

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-30 01:42:12 följande:
    Min fästmö vill inte ha barn, dock VILL jag!Jag SKA ha barn nån gång, så är det. Om hon inte ändrar sig om några år (10-15) kommer det bli ett problem, något vi är fullt medveten om. Vi gjorde till och med slut efter att ha haft en lång diskussion om detta under en hel natt. Men vi klarade inte av att fullfölja och verkligen bryta upp. Vi älskar varandra helt galet mycket och kan bara inte vara isär.Jag hoppas hoppas hon ångrar sig. Speciellt som hon faktiskt har en anledning till att hon inte vill ha barn. Hon tycker inte om dem! Hon är rädd för barn, blir osäker och mår dåligt runt dem.Efter mycket om och men så pratade vi oss fram till att det kan ju vara så att för att hon blev så retad och mobbad har det satt spår. Och då borde man ju kunna övervinna det .. (?)Eller så är hon bara en av dem som inte har den längtan. Det vet man ju aldrig och jag ser inget fel i det! Vill ju heller inte ändra på henne som den hon är, det går emot allt jag tror på. Men jag hoppas innerst inne att det ska komma en dag då hon vill...Vet inte varför jag skriver, ville bara dela med mig och bekräfta att ja det finns många som inte vill ha barn :)
  • Duchess

Eller så kanske du ändrar dig? Jag trodde att jag ville ha barn när jag var i 20-årsåldern. Idag vill jag verkligen inte ha barn.

Jag tycker inte om barn heller, generellt sett. Sedan finns det naturligtvis undantag: barn som jag lärt känna, tycker om och har en personlig relation till. Men barn i stora grupper tycker jag är jobbigt. Alla som jobbar på dagis är verkligen beundransvärda...

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-30 01:42:12 följande:
    Min fästmö vill inte ha barn, dock VILL jag!Jag SKA ha barn nån gång, så är det. Om hon inte ändrar sig om några år (10-15) kommer det bli ett problem, något vi är fullt medveten om.
  • JustMeAndMyLove

Jag kommer nog inte ändra mig :) Har jobbat på dagis, älskar barn, alla barn! Har aldrig träffat en unge som jag tykt varit jobbig :)

M och jag är som natt och dag i den frågan, men vi kan prata om det, det gör vi ibland, då och då. De är en av sakerna som gör att jag tror det här kommer hålla mellan oss, vi är väldigt öppna och kan prata om precis allt!

Duchess skrev 2008-12-30 02:28:25 följande:
    Eller så kanske du ändrar dig? Jag trodde att jag ville ha barn när jag var i 20-årsåldern. Idag vill jag verkligen inte ha barn. Jag tycker inte om barn heller, generellt sett. Sedan finns det naturligtvis undantag: barn som jag lärt känna, tycker om och har en personlig relation till. Men barn i stora grupper tycker jag är jobbigt. Alla som jobbar på dagis är verkligen beundransvärda...
  • Duchess

Katten väckte mig, och jag hade svårt att somna om. Då hittade jag den här. Helt underbar! Jag tror att jag har minst tio rutor att kryssa i Ska skriva ut den och sätta upp på kylskåpet.

flickr.com/photos/mrsbudak/213861052/

• Fjosok
    Duchess skrev 2009-01-03 05:35:49 följande:
    Katten väckte mig, och jag hade svårt att somna om. Då hittade jag den här. Helt underbar! Jag tror att jag har minst tio rutor att kryssa i Ska skriva ut den och sätta upp på kylskåpet. flickr.com/photos/mrsbudak/213861052/
    Skrattar så jag gråter
  • GabriellaK

Vilken intressant tråd! Jag hör till den skaran som aldrig velat ha barn, med några inslag av tvekan och nyfikenhet av det motsatta.

Jag gillar barn, har härliga syskonbarn som jag älskar och gärna träffar. Så det är inte en del av orsaken. Snarare har jag aldrig kunnat föreställa mig själv som duglig förälder.

Men det ska också nämnas att jag ändrar mig ju äldre jag blir (har ingenting med "mogenhet" eller så att göra-mer med nya upplevelser, utveckling och erfarenheter). Så man vet ju aldrig, jag tycker lika bra om människor som har bestämt sig att skaffa barn som jag tycker om människor som inte vill ha barn!

• Duchess

Ja, jag kan kryssa i den hel del jag också.

Det är rätt intressant att "breeders" (ett underbart ord som inte riktigt funkar på svenska) verkar tro att frivillig barnfrihet är ett ogenomtänkt val. Hur ska man annars förklara alla de kommentarer som vi fått genom åren? Min erfarenhet är att ingen av oss frivilligt barnfria kommit fram till vårt beslut på 10 minuter. Det är å andra sidan många föräldrar som har oplanerade "hoppsan-barn".

Jag vill därför hävda att barnfrihet generellt sett är ett mycket mer genomtänkt och välgrundat val än barnafödande.

En till präst skrev 2009-01-03 11:17:21 följande:

Kryssar i det mesta...
Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!