• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • Fjosok

Vem är hot mot vem? Vad är rätt och fel?

Ge er nu ...

• viktualia

didis och Fjosok.... hm... jag kanske skulle ha använt något annat ord än just hot.. ibland får det skrivna ordet större tyngd än vad avsikten var...

Jag hoppas att ni förstod vad jag menade... inser att det inte är nån större idé att försöka reda ut begreppen... det lär bara göra det värre...

så... I rest my case...

• didis
    Fjosok skrev 2009-01-03 18:14:59 följande:
    Vem är hot mot vem? Vad är rätt och fel?Ge er nu ...
    Ber om ursäkt om jag "hotat" någon, det var verkligen inte meningen!

Det är bara så lätt att se de tuffa småbarnsåren framför sig när man pratar om att vara förälder men det är ju så mycket mer! Och så mycket mer spännande med tonåringar jämfört med småbarn (fyllor, könssjukdomar... )

Men - alla livsval som folk gör (och som givetvis inte påverkar andra negativt) skall givetvis respekteras! Vill folk leva utan barn (eller utan gudstro eftersom det kom upp) är det inget som andra skall lägga sig i. Det är dock ömsesidigt - ingen som valt att skaffa barn vill heller få det valet ifrågasatt.
  • Fjosok

Jag är bara förbryllad över att det måste bli pajkastning för att man tycker olika. Lägre nivå än så kan det ju knappast bli. Lär er att respektera varandras val istället för att "hota" varandra om vem som gör rätt och fel.

Nuff said. Hejdå!

• MulleNuh

Jag tycker detta var en mycket larvig tråd!! Känns som ni sitter och tävlar om vem som har bäst liv?! Jisses.. Kom igen.

Jag har 2 barn. Livet är ett helvete ibland. Ibland helt underbart.

Nej vi har absolut inte mindre pengar för att vi har barn. Tvärt om..

Ni lever era liv okomplicerade och lyckligt?! haha men vad säger att våra liv inte är okompliserade och lyckliga för att vi har barn??

Visst, vi kan inte åka på en impulsresa när som helst. Men vad gör det? Jag har 2 barn som älskar mig mer än något annat. Att se deras kärlek knäcker ALLA små sketna resor/restaurangbesök/biobesök osv med hästlängder!!

• Fjosok
    MulleNuh skrev 2009-01-03 20:08:17 följande:
    Jag tycker detta var en mycket larvig tråd!! Känns som ni sitter och tävlar om vem som har bäst liv?! Jisses.. Kom igen.Jag har 2 barn. Livet är ett helvete ibland. Ibland helt underbart.Nej vi har absolut inte mindre pengar för att vi har barn. Tvärt om.. Ni lever era liv okomplicerade och lyckligt?! haha men vad säger att våra liv inte är okompliserade och lyckliga för att vi har barn?? Visst, vi kan inte åka på en impulsresa när som helst. Men vad gör det? Jag har 2 barn som älskar mig mer än något annat. Att se deras kärlek knäcker ALLA små sketna resor/restaurangbesök/biobesök osv med hästlängder!!
    Men respektera andras val kan du inte?

(sorry, var tvungen göra ett sista inlägg)
  • MulleNuh
    Jag?! Varför kan jag inte det?? Har jag nånsin sagt att jag inte respekterar andras val ang att skaffa barn? Nää har jag inte.

Men för de som inte har barn att sitta att säga vad dom vet om hur livet är när man har barn är ju galet. Ni har aldrig haft barn så ni vet inte vad ni pratar om.. Jag och andra med barn har varit i båda situationerna så VI vet vad vi pratar om..
    Fjosok skrev 2009-01-03 20:10:37 följande:
    Men respektera andras val kan du inte? (sorry, var tvungen göra ett sista inlägg)
  • viktualia
    MulleNuh skrev 2009-01-03 20:08:17 följande:
    Jag tycker detta var en mycket larvig tråd!! Känns som ni sitter och tävlar om vem som har bäst liv?! Jisses.. Kom igen.
    Jag tävlar verkligen inte med någon annan om vem som har bäst liv. Jag hoppas, från djupet av mitt hjärta, att alla människor ska hitta SITT sätt att leva på som just de mår bra av.

Det jag försökte säga (känner mig skyldig till urspårningen) är att det finns väldigt många som är föräldrar som försöker pådyvla oss om inte är det - att deras val (dvs barn) är den rätta vägen.

Didis har helt klart en poäng i att det är småbarnsföräldrar som bedriver sådana "kampanjer" i högre utsträckning än andra. Människor omkring mig som har äldre barn, verkar mer ha landat i sitt föräldrarskap och "härjar" inte på oss barnlösa på samma sätt.

Ni som har barn får, i och för sig, tycka att vi är hur fåniga som helst. Men all denna påtryckning, alla normer kring att ett "lyckat" liv innehåller barn... det kan stå mig upp i halsen ibland. Och därför fnissar jag åt inlägg av typen som finns i inlägg nr 257.

Jag har ingen aning om mitt liv är lyckat - på lång sikt. Inte heller har jag nån aning om jag kan få barn. Vet bara att jag fick missfall i somras och att det var tungt. Tanken är nog att fortsätta utforska min/vår eventuella fertilitet.

MulleNuh skrev också "Jag och andra med barn har varit i båda situationerna så VI vet vad vi pratar om.. "

Mitt svar: det är ju en definitionsfråga... det framstår ganska ofta som att de som fått barn har glömt hur det var att leva utan barn.. men just DU kanske minns det.
    Jag omges i alla fall av kommentarer som "jag kan inte fatta vad jag gjorde på vardagskvällarna innan vi fick barn" och andra djupsinnigheter...

Jag önskar verkligen att den här diskussionen ska få förbli nyanserad. Men kanske är frågorna så laddade att det är svårt att se varandras perspektiv... vad vet jag...
  • passionsblomman

En till präst skrev 2009-01-03 15:58:54 följande:

medan barnfödande aldrig får ifrågasättas.
    Jag tycker nog att det är beklämmande trångt i spannet för vad som INTE ifrågasätts. Att få 2-3 barn verkar vara ungefär det spannet. Väljer man "bara" ett så ska det diskuteras och tyckas till om, väljer man fyra eller fler är man i det närmaste oansvarig och frå frågor om man är katolik aeller inte har knskap om preventivmedel osv. Har man valt inga barn får man leva med kommentarer om det också... Ammar man inte alls får man skit för det, ammar man längre än 6 månader får man skit för det(en mamma jag känner blev kallad incestuös för att hon ammade i över ett år... )

Ja, det ska visst kommenteras hur man än gör och ramen tycks jäkligt trång verkar det.

Hur som helst, jag tycker det är trist att det ska vara så. Paletten har många färger och alla målar vi vårt eget konstverk. Det är vårt liv, våra val och våra konsekvenser. Jag önskar alla ett innehållsrikt och färgglatt 2009, med eller utan barn.
  • MulleNuh

Jag förstår bara inte varför det ens disskuteras?! Vissa har barn.. Andra inte..

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!