• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • lillP

*räcker upp handen lite försiktigt* Jag får nog erkänna att jag både en och två gånger har suckat när det kommit på en-två klasser med barn på t-banan och det blir ett j*a liv med hoppande o knuffande. Skulle gärna se barnfria avdelningar på tåg etc. Vill dock tillägga att det inte är barnen i sig jag irriterar mig på utan föräldrarna/de vuxna ansvariga som inte "håller ordning" på ungarna. Och ja, något överkänslig kan jag nog vara till och från

Något som för mig däremot är obegripligt är de föräldrar som går rätt ut i gatan med barnvagnen först eller klämmer in vagnen mellan t-banedörrarna när de håller på att stängas, för att komma med just det tåget... Någon som förstår får gärna förklara för mig hur dessa föräldrar tänker.

Hammerman1 skrev 2008-12-19 22:54:42 följande:
    Jag kan väl, som någorlunda halvung kille med barnlängtan (vilket enligt samhällsnormerna antagligen gör mig till något slags riksunikum) försöka ge min bild på det hela.Naturligtvis är jag fullständigt på det klara med att barn eller inte barn är en högst personlig fråga där det inte finns ett givet rätt eller fel. Ingen ska därför behöva schavottera med att ha gjort fel val. Något som däremot får mig, av någon obegripligt irrationell anledning eftersom det inte berör mig personligen, att reagera är de människor som på fullaste allvar blir arga över att väninnan berättat om sin graviditet, som känner sig kränkta över att kompisen inte kan följa med ut på krogen med fem minuters varsel som förr och de som knappt kan vistas inom hundra meters radie från ett dagis utan att högljutt lufta sina äckelkänslor. De vars semestrar blir förstörda för att det på planet befann sig en liten med kolik, som kräver enkomma flygkabiner för barnfria och som titt som rör sig med uttryck typ "snorungar" och en lätt överlägsen min när det handlar om barn i allmänhet . Jag säger inte att folk här på BT har dessa åsikter, men jag har träffat folk i levande livet som gett uttryck för sånt här. Så det finns två sidor av myntet. Jag förnekar absolut inte att det i "barnlaget" finns de som ser ned på barnfria. Men motsatsen finns även den. I båda fallen handlar det om människor som tar sitt liv på alltför stort allvar och vars ego gott kunde plockas ner några pinnar. ... sedärja, ytterligare ett smaklöst hopkop av grådaskig retorik.
  • Hammerman

lillP skrev 2008-12-19 23:07:46 följande:

Någon som förstår får gärna förklara för mig hur dessa föräldrar tänker.
    Tänker nog inte överhuvudtaget?
  • Besservvisser

När jag åker tåg åker jag alltid i den tysta vagnen. Inga ungar och inga oansvariga föräldrar!

• En till präst

De vars semestrar blir förstörda för att det på planet befann sig en liten med kolik, som kräver enkomma flygkabiner för barnfria
    *Räcker upp handen*

Min semester blir definitivt förstörd om jag skulle tvingas omges av skrikande barn. Därför väljer jag i första hand semesteralternativ som småbarnsfamiljer undviker.

Är det provocerande?
  • Maria2009
    Drom skrev 2008-12-19 22:29:52 följande:
    varför vill folk inte ha barn?
    Varför vill folk HA barn? De för en massa oväsen, skitar ner och ställer till oreda. Sånt kan jag göra alldeles själv!
  • lillP

Ska jag åka längre så gör jag definitiv det!

Besservvisser skrev 2008-12-19 23:09:52 följande:
    När jag åker tåg åker jag alltid i den tysta vagnen. Inga ungar och inga oansvariga föräldrar!
  • En till präst
    Hammerman1 skrev 2008-12-19 23:13:39 följande:
    Jag har läst en intressant artikel. Genom att vi ständigt isolerar oss från allt som kan irritera oss så blir vi ständigt mindre toleranta gentemot andra människor och då skapas en ond cirkel där vi till slut inte tål att se minsta irritationsmoment i det offentliga rummet:www.cracked.com/article_15231_7-reasons-21st-...
    Det kan det säkert ligga något i. Fast just när det gäller semester så betalar man ofta dyrt för att faktiskt ha trevligt under sin korta ledighet, och då tycker jag det är upp till var och en vad man lägger pengarna på.

Jag är absolut beredd att betala extra för att få lugn och ro på semestern.
  • Hammerman

En till präst skrev 2008-12-19 23:12:40 följande:

*Räcker upp handen*Min semester blir definitivt förstörd om jag skulle tvingas omges av skrikande barn. Därför väljer jag i första hand semesteralternativ som småbarnsfamiljer undviker. Är det provocerande?
    Varför skulle det vara det? Det jag anmärkte på är folk som inte tål att det finns ett barn inom hundra meters radie ens i det offentliga rummet. Kan man inte ta att det finns ett spädbarn ombord på det plan man flyger med och skär tänder över detta flera dagar efteråt så bör man nog fundera lite över var felet egentligen ligger och om man kan göra något åt det själv.
  • Duchess

Hammerman,
    så grådaskigt var det väl inte?

Det finns personer med mer eller mindre radikala åsikter i båda lägren. För egen del känner jag mig ofta kluven. Jag blir glad när jag får höra att en vän eller släkting är gravid (nu förutsätter jag att graviditeten är önskad). Samtidigt inser jag också att det med all sannolikhet kommer att innebära stora förändringar i vår relation. Alltför ofta har vänskapen med en gravid person mynnat ut i en (i princip) obefintlig kontakt där de mest frekventa livstecknen varit julkort med bilder på barnet iklädd tomteluva på en vit fårskinnsfäll, med texten "God jul önskar lille Oskar" (som jag kanske inte ens träffat).

jag har också vänner som inte låtit barnen ta över helt. Min bror och hans fru har två barn som de naturligtvis älskar, men som inte fått styra varje minut av deras liv. Om jag och min bror pratar och något av barnen kommer och drar i hans arm, så ber han dem vänta tills vi avslutat det vi pratar om. Sedan fokuserar han på vad barnet vill. Han signalerar att barnet är viktigt, men att det inte alltid får företräde. Det ser jag som ett bra föräldraskap.

För övrigt tror jag att barnfria avdelningar på tåg/flyg skulle gynna både barnfria och barnfamiljer. Vi pratade faktiskt om detta på jobbet nyligen. Jag är den enda på arbetsplatsen som inte har barn. Mina kollegor sa att de gärna skulle vilja ha barnvänliga avdelningar när de reser. Som förälder är det en belastning att oroa sig över att barnen stör någon som vill försöka sova eller läsa. Sitter man tillsammans med andra barnfamiljer så försvinner den oron. Det är alltså inte bara vi utan barn som vill ha barnfria avdelningar

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!