• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • Drom

men blir man inte lite rastlös när man ser andra vänninor bara pratar om sina barn...
    Jessie Gustav skrev 2008-12-19 21:59:53 följande:

Drom..Jag kan svara på varför jag och min man inte Vill/kan få barn.Vi känner att vi inte vill bli låsta i 18+ som ett barn kräver.det låter väl kanske lite dumt men vi trivs som vi lever just nu och vill fortsätta med det.Vi är inte säkra på att vi skulle bli några bra barnuppfostrare då båda har haft ganska taskiga uppväxter...se kan jag faktiskt inte bli gravid pga av olika omständigheter.För mig är inte det någon nackdel men för vissa kan det ju vara väldigt känsligt att få frågan om varför dom inte skaffar barn..Jag anser ju inte att man MÅSTE skaffa barn för världen fortplantar sig ändå bra utan min hjälp.
  • Duchess

Sant. Men det verkar passa dig som hand i handsken

För övrigt vill vi inte ha barn av den enkla anledningen att ingen av oss längtar efter barn. Vi har ett liv som vi trivs bra med utan att det innehåller egna barn. Det räcker bra för oss att skämma bort syskonbarnen.

Drom skrev 2008-12-19 22:01:55 följande:
    sluta vara en besserviser, passar dig inte alls
  • Drom

jo eftersom en viss person här, kallade vi för ni...!!!
    En till präst skrev 2008-12-19 22:03:30 följande:

Vilka "vi"? Du är EN som komit in här för att ifrågasätta varför några människor inte vill ha barn!Ett första tips är att Du LÄSER tråden innan Du kommenterar människors val. Sen kan Du säkert få svar på "frågan".
  • En till präst
    Drom skrev 2008-12-19 22:04:46 följande:
    jo eftersom en viss person här, kallade vi för ni...!!!En till präst skrev 2008-12-19 22:03:30 följande:
    Ok. Har Du läst tråden nu då?
  • Hammerman

Duchess skrev 2008-12-19 21:05:35 följande:

För egen del kan jag tänka mig att jag skulle blivit irriterad om min svägerska berättat att hon var gravid samma kväll som släkten firade min disputation. För mig skulle det handla om att jag blev arg över att hon inte tillät mig att stå i centrum en enda kväll utan att försöka stjäla åt sig uppmärksamheten. Jag blir glad när vänner och släktingar väntar barn, men visst kan jag som barnfri få ha en enda kväll som är min?
    Jag läste fel inser jag nu. Jag trodde att det rörde sig om helt skilda tillfällen; att promoveringen skett vid ett tidigare tillfälle och att svägerskans berättade om sin graviditet nu ikväll.

Jag förstod liksom inte vad som var så horribelt hemskt med att berätta en glad nyhet en vanlig fredagkväll.
  • Drom

klart, kan inte vara lika dum! hahah

och jo...att längta efterbarn kanske man kan göra senare...vad skulle då hända

Duchess skrev 2008-12-19 22:04:34 följande:
    Sant. Men det verkar passa dig som hand i handsken För övrigt vill vi inte ha barn av den enkla anledningen att ingen av oss längtar efter barn. Vi har ett liv som vi trivs bra med utan att det innehåller egna barn. Det räcker bra för oss att skämma bort syskonbarnen.
  • Jessie Gustav

Drom.Rastlös?? Nää man blir bara glad att man inte har barn.jag har tre syskon som har sammanlagt 10 barn och när jag träffar dom så blir jag bara mer och mer säker på att jag ALDRIG vill bli mamma.

Förresten man får tänka sig för hur man formulerar saker och ting härinne för dte du tycker låter som en bra tanke är kanske som en örfil för någon annan.Bara ett tips.

• Drom

har du?
    En till präst skrev 2008-12-19 22:06:44 följande:

Ok. Har Du läst tråden nu då?
  • Besservvisser

Jaha.... blir rastlös hur när andra pratar om sina barn?

Blir rastlös för att de klagar oavbrutit på kostnaden och brist på tid och saknad av frihet osv? För att man har valt att offra sitt liv för en annan människa?

nej, man blir inte rastlös, man blir tacksam att man är barnfri.

• Drom

ja men då ska man läsa allt med nypa salt haha...det är ju bara en dator och ansiktsutryck kan ju inte visas:P

iallafall..men jag menar blir man inte trött på vänninorna som snackar bara om sina barn!?
    Jessie Gustav skrev 2008-12-19 22:07:56 följande:

Drom.Rastlös?? Nää man blir bara glad att man inte har barn.jag har tre syskon som har sammanlagt 10 barn och när jag träffar dom så blir jag bara mer och mer säker på att jag ALDRIG vill bli mamma.Förresten man får tänka sig för hur man formulerar saker och ting härinne för dte du tycker låter som en bra tanke är kanske som en örfil för någon annan.Bara ett tips.
Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!