• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • Fjosok

Att vara barnfri är inte ett val. OM man inte kan få barn då? Har funderat på det. Jag kan verkligen inte få barn. Gör det mig barnlös? Sama sätt som par som inte kan få barn?

Intressant fråga

• Hammerman

Som jag tolkar innebörden av orden så betyder "barnfri" att det är ett frivilligt tillstånd och "barnlös" att det är något högst ofrivilligt.

Ikväll, exempelvis, är jag whiskeylös.

• Fjosok

Funderar bara högt

Barnfri var det ja, sorry :)

• Besservvisser

Extremt stora skillnader mellan barnfri och barnlös. Jag är barnfri, tack och lov!

• Duchess

För egen del kan jag tänka mig att jag skulle blivit irriterad om min svägerska berättat att hon var gravid samma kväll som släkten firade min disputation. För mig skulle det handla om att jag blev arg över att hon inte tillät mig att stå i centrum en enda kväll utan att försöka stjäla åt sig uppmärksamheten. Jag blir glad när vänner och släktingar väntar barn, men visst kan jag som barnfri få ha en enda kväll som är min?

Hammerman1 skrev 2008-12-19 20:32:26 följande:
    Öh... vilka oförlåtliga etiska klavertramp begick hon då, exakt?
  • Besservvisser

Brukar din syrra göra så.... alltid måste stå i centrum? Gah.

• Duchess

Frågar du mig? Jag har ingen syster. Däremot har jag ett helt gäng kvinnor som kan räknas in i kategorin "svägerskor", och de föder barn på löpande band

Besservvisser skrev 2008-12-19 21:12:44 följande:
    Brukar din syrra göra så.... alltid måste stå i centrum? Gah.
  • Besservvisser

Oj---- jag menade svägerska, jag läste fel

• Duchess

Åh, ingen fara. För övrigt är alla dessa kvinnor mycket trevliga. Ingen av dem skulle heller komma på idén att berätta om sin graviditet under någon annans promoveringsfest. Då kan jag också tillägga att kvinnorna i fråga (6 stycken) har sammanlagt mer än ett dussin barn

Besservvisser skrev 2008-12-19 21:16:35 följande:
    Oj---- jag menade svägerska, jag läste fel
  • En till präst
    Hammerman1 skrev 2008-12-19 20:32:26 följande:
    En till präst skrev 2008-12-19 19:40:57 följande:
    Öh... vilka oförlåtliga etiska klavertramp begick hon då, exakt?
    Från hennes sida sett inget alls: Hela familjen var samlad, så det var ju ett utmärkt tillfälle att berätta den glada nyheten så alla verkligen kunde prata graviditet, namn, förlossning och annat spännande med henne över min makes disputationsmiddag i gyllene salen.

Från min och makens sida sett: Tja - hon snodde fokus från honom denna kväll som borde fått vara hans.
Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!