• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • passionsblomman

Duchess: Jag håller helt med om att umgänget påverkas, och jag som person har verkligen försökt prioritera att träffa BARA väninnan utan vare sig respektive eller barn, sedan vi (först jag, och sedan hon i flerafall) blivit föräldrar. jag behöver vara med dem som enskild individ och kan faktiskt känna lite att man inte MÅSTE umgås som par bara för att man har lämnat singellivet heller.

Jag tror också att de som väljer att inte sätta barn till världen oftast har tänkt igenom det.
    Sedan är ju saker och ting i livet sällan huggna i sten och allt blir inte som man trott.

Många som väntat blir dock barnlösa idag, vilket är sorgligt och en helt annan sak.
    jag själv har "bara" lyckats få ett barn med min sambo och får otroligt klumpiga frågotr om varför vi inte "skaffar2 en till. Det är lika lite någon som har med det att göra och man blir både chockad och ledsen över okänsligheten i männinskors rågor ibland.

Tycker det är märkligt att detta är så tillåtet att tycka om åt alla olika håll, meda man tex inte alls pratar om vad man exakt har för lön, för det är ju privat.

• 090208

Jo, DET ar nanting jag oxa blir helt acklad av: att folk ska fraga hela tiden varfor man inte skaffar barn/1 till. Da menar jag inte barnfria utan barnlosa par. Sa okansligt och klantigt!

• passionsblomman

Jag ber om ursäkt ännuen gång för mitt tangentbordstafflande...
    Hoppas ngn orkar gissa vad jag menar mellan feltrycken

• Tigrinum

Så himla skönt med andra som är i samma situation!

Vi är omkring 30 och ingen av oss har någonsin velat ha barn. För mig har det varit en rätt stor fråga ända sedan jag insåg hur jag kände för att få barn i 13-årsåldern, och även om jag kan förstå att omgivningen då menade att jag nog skulle ändra mig har jag börjat tröttna på att höra det nu. Det är tröttsamt att ständigt bli ifrågasatt - inte av familj eller nära vänner, men av bekanta och av jobbarkompisar. Ibland tänker jag elakt att de bara tjatar om att vi borde ha barn för att de vill dra ner fler i träsket av dålig nattsömn, inga sovmorgnar, blöjor och välling.

Eftersom jag är enda barnet kände jag nog redan tidigt att att jag ville förbereda mina föräldrar på att det inte skulle komma att bli några barnbarn, och ibland kan jag drabbas av dåligt samvete gentemot dem och känna just att jag berövar dem barnbarn som jag vet att de gärna skulle få. Samtidigt inser ju både jag och de att det skulle vara ett väldigt dåligt beslut att skaffa barn bara för att ge dem barnbarn...

• Duchess

Jag kan bara hålla med om att det är märkligt att människor anser sig ha rätt att fråga och tycka om andras fertilitet. För egen del blir jag mest irriterad/uttråkad när någon frågar om "trampet av små fötter". Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det är för alla som försöker bli gravida men inte lyckas..

passionsblomman skrev 2008-11-02 13:55:38 följande:
    Många som väntat blir dock barnlösa idag, vilket är sorgligt och en helt annan sak.jag själv har "bara" lyckats få ett barn med min sambo och får otroligt klumpiga frågotr om varför vi inte "skaffar2 en till. Det är lika lite någon som har med det att göra och man blir både chockad och ledsen över okänsligheten i männinskors rågor ibland.Tycker det är märkligt att detta är så tillåtet att tycka om åt alla olika håll, meda man tex inte alls pratar om vad man exakt har för lön, för det är ju privat.
  • En till präst

Nu undrar jag - är det någon som är tillräckligt internet-kunnig för att dra i gång ett barnfritt forum? Har saknat det länge och skulle gärna gjort det själv om jag bara hade den tekniska förmågan.

• Fjosok

skulle jag kunna göra, faktiskt :)

• En till präst
    Fjosok skrev 2008-11-02 21:40:05 följande:
    skulle jag kunna göra, faktiskt :)
    Sätt igång!!! Heja, heja!!!

Det finns inget sådant på Svenska, men flera på engelska.
    Kolla tex på nokidding.

Vore så kul att ha ett diskussionsforum bara för oss barnfria där man bara kan prata om det man tycker är viktigt utan reservationer och kanske hitta nya kompisar.
  • Fjosok

jo, är igång :)

är bara rädd att detta kan vara ett problem för mitt framtida yrke ...

• passionsblomman

Varför det? det borde väl vara bra med någo med ditt yrke med i vilken diskussion som helst? eller?

Fjosok skrev 2008-11-02 22:12:56 följande:
    jo, är igång :)är bara rädd att detta kan vara ett problem för mitt framtida yrke ...
Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!