• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • Fjosok

Tja, men en lärare som läser till präst ...

:)

• passionsblomman

Ja?

Jag fattar inte...

*tänker*

...menar du att då borde du vilja ha barn för att du träffar barn i ditt yrke eller?

Fjosok skrev 2008-11-02 22:19:16 följande:
    Tja, men en lärare som läser till präst ...:)
  • Fjosok

Nä, men jag är redan en "outsider" som valt bort mycket.

Iaf i mina hemtrakter så pratar du inte om detta.

• En till präst
    Fjosok skrev 2008-11-02 22:19:16 följande:
    Tja, men en lärare som läser till präst ...:)
    Förstår Dig. Det är knepigt.
    För man kan liksom inte bara säga som det är "Jag är frivilligt barnfri och skulle vilja träffa andra barnfria" utan att också ha en kilometerlång brasklapp om att man inser att barn är också människor och att alla föräldrar inte är dumma i huvudet och att det visst går att umgås med en del föräldrar trots att de har barn och att man inte hatar alla barn osv osv....
  • Fjosok

Precis. Jag har mitt stora problem som lärare att ajg inte kabn "vara barn" och krypa på golvet typ.

Är musiklärare och då hamnar man med år f-5 ibland oavsett man vill eller inte ...

• Fjosok

ojjj avd ajg stavvade ila åvan!

sorry :)

• Compis

Hoppsan. Vilken fart det blev i denna tråd bara över helgen. Jag var bortrest men blev glatt överraskad på måndag morgon då jag loggade in. Jag är inte ensam om att inte vilja skaffa barn, det är ett som är säkert. Min förhoppning är att ?lära känna? andra den här vägen och tom. kanske träffas en dag. Det kanske ska klargöras att jag inte desperat letar barnfria kompisar för att jag inte kan umgås med mammor utan snarare vill jag lära känna andra med samma perspektiv på livet som jag. Barn är inget jag prioriterar tillskillnad mot de flesta jag umgås med idag. Ni som är inne på samma spår får gärna skicka ett privat meddelande till mig. Tänk er en tjejmiddag där alla slipper skaffa barnvakt!

Ja, du har rätt Passionsblomman! Det blev lite debatt men jag tro det är svårt att komma ifrån i ett ämne som detta. Jag kommer inte lägga så mycket krut på att argumentera och hoppas på att det inte ska blossa upp några ordkrig.

Väldigt många som skrivit verkar få kommentaren att viljan att få barn kommer komma även om man inte känner så nu. Synd att det ska vara så. Man får lite känslan att man måste skaffa barn och att man har som fel åsikt när man ?går mot strömmen?. Och visst jag kan hålla med om att det är synd att ens egna föräldrar inte får barnbarn men att skaffa barn för någon annans önskemål är ju inte särskilt genomtänkt. Som jag säger till min mamma: Mina katter är mitt allt och det närmsta ett barnbarn hon kan få. Som den toppenmamma jag har säger hon bara att hon helt accepterar det val jag o min sambo gjort. Detsamma gäller faktiskt för min svärmor. Tur att de inte är pälsallergiker!

Jag är även annorlunda på andra områden har jag märkt, iaf vad det gäller Facebook. Är säkert en bra grej men jag har aldrig orkat befatta mig med det. Så tyvärr kan jag inte joina er som försökt skapa ett forum den vägen. Hoppas den här tråden eller någon ny hemsida kan bli något bra. Fjosok verkar ju vara på god väg. Jag är inte heller så hemma på datorer att jag kan snickra ihop en hemsida. Tyvärr. Väntar med spänning på fortsättningen.

• En till präst

Fjosok har redan dragit i gång en hemsida! Den borde funka nu, och har adressen

www.barnfri.info

Låt oss hoppas att vi blir ett gäng och kanske i förlängningen också kan träffas. Det vore jätteroligt.

• En till präst
    Compis skrev 2008-11-03 15:20:28 följande:
    Tänk er en tjejmiddag där alla slipper skaffa barnvakt!
    Eller en tjejmiddag där ingen BEHÖVER barnvakt så det inte ens är en fråga.

Kollade just Fjosoks sida, den är inte igång än, men borde snart fungera.
Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!