• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • Fjosok

Tror det till stora delar handlar om att många som har barn har sin värld runt barnen och därav har dundersvårt att förstå. Det handlar helt enkelt om rätt och fel eftersom deras värld rämnar om dom skulle ha "fel". Trots att rätt och fel inte existerar.

Ah, ni förstår, även omd et blev vimsigt

• Hammerman

Jag upplever faktiskt att det är helt tvärtom, åtminstone om man ser till hur det ser ut i mediaklimatet och allmänna debatter. Det är i det närmaste PK att se barn som onaturliga missfoster utan någon funktion för mänskligheten överhuvudtaget. Den som frigjort sig själv genom sterilisering hyllas som hjälte, att vilja resa till Australien är ett fullgott, närmast rekommenderat skäl för abort medan den som väljer att skaffa barn innan 42 års ålder ses som en bakåtsträvande bonnläpp utan några som helst mål och ambitioner i livet.

Ja, okej, jag spetsar till det lite, men fan vad olika upplevelser man kan ha ändå. Förmodligen projicerar man sina egna åsikter i frågan på det man stör sig på eller något.

• rockabilly bröllop

besserwisser: tråkigt att höra att "barn är äckliga". I min värld är barn människor med alldes unika egenskaper, vissa tilltalande, andra inte... Precis som du och jag... Jag känner att den kommentaren inte gör dig ett dugg bättre än en person som förknippar människors egenskaper med deras hudfärg/ursprung m.m.

Lite trångsynt kanske...?

• trampetroll

rockabilly bröllop skrev 2008-11-02 09:39:44 följande:

besserwisser: tråkigt att höra att "barn är äckliga". I min värld är barn människor med alldes unika egenskaper, vissa tilltalande, andra inte... Precis som du och jag... Jag känner att den kommentaren inte gör dig ett dugg bättre än en person som förknippar människors egenskaper med deras hudfärg/ursprung m.m.Lite trångsynt kanske...?
    Kanske var kommentaren lite onödig men jag kan tycka att det är minst lika vidrigt när folk går på och säger att barn ger mening till livet och att man "vuxit" som människa när man får barn eller den värsta kmmentaren av alla "det förstår du först när du får barn". Är inte det trångsynt så vet jag inte vad som annars skulle vara det. Dessutom finns det hundrafemtio trådar här på bröllopstorget som sågar ner oss som int ehar barn med ovanstående argument så kanske behöver vi också en tråd där vi får uttrycka "förbjudna" tankar om barn?
  • Fjosok

Känner igen argumenten mot oss som inte ska eller kommer gifta oss. "Jomen vänta du bara ..."

Det är lågt, väldigt lågt ...

• trampetroll
    Hammerman1 skrev 2008-10-31 23:18:33 följande:
    Jag upplever faktiskt att det är helt tvärtom, åtminstone om man ser till hur det ser ut i mediaklimatet och allmänna debatter. Det är i det närmaste PK att se barn som onaturliga missfoster utan någon funktion för mänskligheten överhuvudtaget. Den som frigjort sig själv genom sterilisering hyllas som hjälte, att vilja resa till Australien är ett fullgott, närmast rekommenderat skäl för abort medan den som väljer att skaffa barn innan 42 års ålder ses som en bakåtsträvande bonnläpp utan några som helst mål och ambitioner i livet. Ja, okej, jag spetsar till det lite, men fan vad olika upplevelser man kan ha ändå. Förmodligen projicerar man sina egna åsikter i frågan på det man stör sig på eller något.
    Jag tror att det beror på vart man kommer ifrån och vilka "kretsar" man rör sig i. Jag personligen kommer från ett gansa litet samhälle och här är det så att man är helt enkelt dum i huvudet om man inte skaffar barn, man får inte utsticka sig från normerna och inte göra det. Mne det är klart kommer man från kanske en storstad där åldern är mycket äldre för först barnföderskor är det nog mer "accepterat" att man inte vill ha barn. Men kommer man som jag från lite trångsynta samhällen så får man kämpa hysteriskt för att få fram att det är minst lika bra att välja att inte bli förälder som de som är det.

Sedan måste jag bara säga en sak som en del som jag möter på som inte har barn inte verkar förstå. Jag jobbar till exempel på ett korttidsboende för barn, min bästa vän har barn som jag gärna umgås med osv. Jag HATAR inte barn men jag vill inte ha några själv. Det verkar som om det blir så defensivt att säga att man inte vill ha barn att man automatiskt är en barnhatare. Så är inte fallet för mig. Men jag stör mig fruktansvärt på folk som bestämmer sig för att skaffa barn utan att tänka efter en enda gång utan gör det för att det "ska man" väl liksom. Att skaffa barn är dett absolut viktigaste beslut man kan ta och med det menar jag inte det största utan helt enkelt att det är ett så fruktansvärt ansvar att uppfostra barn til bra individer idag så det beslutet anser jag inte att man ska ta lätt på.
  • Hammerman

trampetroll skrev 2008-11-02 09:49:25 följande:

rockabilly bröllop skrev 2008-11-02 09:39:44 följande:
    Kanske var kommentaren lite onödig men jag kan tycka att det är minst lika vidrigt när folk går på och säger att barn ger mening till livet och att man "vuxit" som människa när man får barn eller den värsta kmmentaren av alla "det förstår du först när du får barn". Är inte det trångsynt så vet jag inte vad som annars skulle vara det. Dessutom finns det hundrafemtio trådar här på bröllopstorget som sågar ner oss som int ehar barn med ovanstående argument så kanske behöver vi också en tråd där vi får uttrycka "förbjudna" tankar om barn?
    Vad i hela friden yrar du om? Hur skulle det vara vidrigt och trångsynt att säga att man växer som människa när man blir förälder? Nu är inte jag förälder själv, men nog tusan kan jag tänka mig att en så pass stor grej ger en helt ny dimension till livet (och den fulla vidden av det förstår man nog inte innan man själv sitter där och matar ett litet bylte med välling heller). Sen är ju inte barn den ENDA vägen till personlig utveckling, man kan givetvis växa som människa på många sätt.

Man givetvis respektera människor för deras val. Alla vill inte bli föräldrar, och ska behandlas med värdighet precis som vem som helst annars! Men om man rör sig från individnivå upp till samhälls/kulturnivå tycker jag dock att det är synd att det blivit så familjefientligt. Folk vill förbjuda allt från barnvagnar till amning på offentliga platser, barn omtalas i termer som "äckliga" och "vidriga", de är "hinder", den som skaffar biologiska barn i fertil ålder utmålas antingen som "egoist" eller har skaffat barnet som substitut för det "självförverkligande" normerna föreskriver att man borde ägna sig åt åtminstone upp till tidig medelålder. Det finns mycket negativt kring föräldraskapet idag (för att inte tala om hur "misslyckad" man är som person om man inte toppresterar på jobbet, tränar fem gånger i veckan, har sju fritidsintressen igång, går på alla fester, fikar med polarna regelbundet och reser utomlands varje år som småbarnsförälder).

Jag anklagar det kravfyllda affluenzasamhället!
  • lillP

Här är en till som är barnfri! Barn är inget för mig och som tur är så är min h2b på samma linje. Jag är inte speciellt förtjust i barn, men de brukar vara förtjusta i mig. Kanske för att jag behandlar dem som en individ och inte håller på att dalta med dem?

Jag har inte alls fått uppfattningen av att det har blivit familjefientligt som Hammerman1 nämner. Däremot har det blivit något mer accepterat att välja bort barn, även om det är långt kvar tills folk slutar "rynka på näsan" åt det. Det är väldigt sällan jag stöter på någon som inte säger "Du har lång tid på dig att hinna ändra dig. Den och den ville inte heller ha barn men nu har den fyra och den två barn. Blablabla..." DET tycker jag är respektlöst!

Även om jag inte är förtjust i barn så är inte det den största anledningen till varför jag har valt bort barn (jag inser att man kan tycka om sitt egna barn även om man inte gillar andras barn...). Den största anledningen är helt enkelt att jag inte vill föda barn till den här världen. Den är inte så kul som det ser ut nu, och jag må vara negativ, men jag tror det dröjer lååång tid innan det ändras. Dessutom, det finns andra barn jag kan ta hand om istället, om jag nu skulle ändra mig i framtiden. Jag anser att det är bättre att ta hans om och stötta de familjelösa barnen först.

• rockabilly bröllop

Hej alla! Klart att man växer som människa när man blir förälder, precis som man växer av många andra stora händelser i livet. Naturligtvis berikar mina barn mtt liv, men jag skulle inte heller påstå att mitt liv inte hade en mening innan de kom, eller att det inte skulle få en mening utan dem... Det vore ju att påstå att barnlösa eller barnfrias liv är mindre meningsfyllt än föräldrars... NATURLIGTVIS menade jag inte det. Jag anser bara att det är hemskt att tillskriva alla barn en negativ egenskap, precis som med alla människor.

Ett stort problem i den här världen är att man inte ser barnen som människor... Självklart är inte alla barn underbara, kan jag inte påstå att jag tycker. Men man kan inte heller säga att alla barn är äckliga!! Som jag tidigare nämnt, är denna kommentar att jämställa med rasism!

• 090208

Vi barnfria har kallats omogna, oseriosa, SJALVISKA, bekvama, lata osv osv i all oandlighet...

Jag har inte mycket ont att saga om barn, men daremot foraldrarna!! Att folk inte har pli pa sina ungar, jag star inte ut! Vet att jag skulle ha det. Visst, vissa ungar ar svara att hantera och helt vilda, det jag menar ar foraldrar som inte ens forsoker kontrollera dom. Min systers ungar ar helt galna t.ex, men jag vet att hon forsoker.
    Och sen att tonaringarna ska springa runt pa stan hela natterna...

Jag erkanner att jag ar bekvam kanske, men inte det andra. Min syrras barn ar det viktigtaste jag har. Deltids-mamma, perfekt!!

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!