• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • En till präst

Vilken underbar tråd!

Jag är också lyckligt och frivilligt barnfri, och har en tid sökt efter något forum för såna som oss. Försökte starta en "grupp" på facebook, men vi blev bara 3 stycken så det är ju inte mycket till grupp.

I USA och Canada finns en gemenskap som heter "No-kidding" som dels är en nätgemenskap och dels har träffar där den gemensamma nämnaren är barnfrihet. Jag skulle gärna se en sådan gemenskap här i Sverige också, för när man kommit över 40 och inte har några barn så glesnar det onekligen omkring en.

Min egen inställning till barn är att jag helt enkelt inte är intresserad. Inte av att ha barn själv, och inte av att se, höra, leka med eller titta på kort på andras.
    Somliga barn är trevliga små människor. Dem gillar jag.
    Andra barn är otrevliga eller jobbiga små människor. Dem gillar jag inte. Framför allt har jag svårt att umgås med deras föräldrar.

Då jag vistats utomland, framför allt i USA har jag upplevt det väldigt mycket lättare att umgås med människor som har barn. Där får aldrig barnen ta över så totalt som många svenska familjer väljer att ha det.

• Besservvisser

Väldigt bra skrivit, *en till präst*.

Sverige är ett land som är så EXTREMT barnvänligt, att om man inte är förtjust i barn är man automatiskt satan. Det är väldigt få människor som vågar säga att de inte vill skaffa, eller inte nes gillar barn. Folk här i Sverige dömer hårt om man är barnfri/ogillar ungar.

• En till präst
    Besservvisser skrev 2008-10-30 22:50:32 följande:
    Väldigt bra skrivit, *en till präst*.Sverige är ett land som är så EXTREMT barnvänligt, att om man inte är förtjust i barn är man automatiskt satan. Det är väldigt få människor som vågar säga att de inte vill skaffa, eller inte nes gillar barn. Folk här i Sverige dömer hårt om man är barnfri/ogillar ungar.
    Fast är Sverige verkligen just barnVÄNLIGT när så många barn växer upp i villfarelsen att de är världens centrum?
    De går ju ut i livet ganska dåligt förberedda på verkligheten, och det kan väl inte sägas vara barnVÄNLIGT.
    BarnFOKUSERAT skulle jag snarare säga.
  • Besservvisser

Just det.... det var ordet jag letade efter... t o m barnbesatt kanske.....

• Duchess

Jag håller inte riktigt med om det.

Jag associerar ordet "barnlös" till någon som saknar barn. Man kan vara temporärt eller permanent barnlös. Det är likväl något som saknas. För mig låter ordet som att tillståndet är ofrivilligt.

Barnfri känns som en bättre benämning på mig. Att leva utan barn är ett frivilligt tillstånd, och jag saknar inte barn.

Jag är dock fullt medveten om att detta är mina egna associationer

Besservvisser skrev 2008-10-30 22:22:57 följande:
    Först och främst vill jag bara påpeka att det inte finns något tillstånd som kan kallas *frivilligt barnfri*.Man är antingen barnlös eller barnfri. Det ena är ofrivilligt och det andra är självklart motsatsen.Vi är barnfria. Jag är inte alls förtjust i barn överhuvudtaget. TYcker personligen att barn är jätteäckliga.
  • Besservvisser

Men det var precis det jag skrev. Vi är barnfria... inte 'frivilligt barnfria'. Det är lite tårta på tårta på att kalla mig för 'frivilligt barnfri', då barnfri betyder att det är frivilligt.

• Jessie Gustav

Vi har oxå valt att inte skaffa barn.Tycker om barn men bara om man kan lämna tillbaka dom.
    När vi berättade för folk runtikring blev det ett himla liv.Min styvmor tjatar fortfarande om att vi kommer att skaffa barn snart bara vi får ordning på vår ekonomi.Men så är absolut inte fallet men det går verkligen inte att få in det i huvudet på ehnne för enligt henne så är man ju inte värd någonting om man inte skaffar barn.

Min makes mor hade det lite svårt att acceptera att hon aldrig skulle få bli farmor men vi satte oss ner och förklarade läget för henne och då förstod hon oss precis så nu kallar hon våra djur för sina barnbarn.haha

• Fjosok

Eftersom jag är evig singel och inte någon som en kvinna ville ha, varken som pappa eller som partner, så får jag väl sälla mig till dom barnfria.

OCh om jag ska vara ärlig ser jag inte charmen i att ha barn heller.

Men som sagt, säger man att man inte vill det en dag så är man den onde själv ... helt sant :)

• passionsblomman

Tycker det är jättetråkigt att höra att ni får kommentare som att ni säkert ändrar er aller whatever. Jag har massor av kompisar som inte har barn och det är inte något konstigt alls för mig.

Sedan håller jag helt med om att fokus på barnen för många ligger så fel att det blir dåligt, inte minst för barnen själva.

Någonstans har vi blivit så ambitiösa i föräldraskapet med all stimulans och så vidare vi ska ge barnen, att vi tror att vårt främsata mål är att de ska ha roligt hela tiden, alltid vara nöjda och aldrig tycka att vi vuxna är elaka och dumma...

...vilket gör att många fostrar små monster, som egentligen skriker efter gränser och någon som kan ge denm ramar och låta dem SLIPPA styra hela världen.

Ursäkta att jag blanar mig i ännu en gång!

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!