• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • Fjosok

Vi lärare märker ju av detta. På senaste föräldramötet ställer sig en kvinna och en man upp, pekar mot oss lärare och säger att vi misslyckats med att uppfostra deras barn.

Undantagsfall, javisst :)

Men dom som mest gnäller på oss barnfria är väl också undantagsfall, egentligen. bara det dom råkar höras mycket? :)

• 090208

Vaa, sa dom sa???? Barnen ar redan mer eller mindre uppfostrade nar dom borjar skolan!! Jag mar illa av sant har...

Och vad svarade ni da??

• Hammerman

Tja, jag tror att både den stigande barnfriheten såväl som det bristande ansvaret i barnens uppfostran till stor del beror på det moderna samhällets syn på vuxenliv och föräldraskap.

Förr tog man som förälder ansvaret för att barnen lärde sig att uppföra sig och att de kunde det de behövde kunna för att klara sig i samhället, idag skickar man dem till dagis så fort man bara kan och sätter dem framför ett tv-spel när de blivit lite äldre. Detta för att man ser barn som ett hinder/accessoar, inte som en viktig uppgift i livet.

Not to worry though. My generation will put it right!

• Fjosok

Man säger inget utan låter dom fördummas

• passionsblomman

Kanske är det helt enkelt så att detinte är så lyckat att dela upp oss människor i grupper på det här sättet?
    TS vill möta likasinnade i gruppen barnfria, det finns antagligen någon, men förmodligen fler som inte är så lika och gjort valen utifrån andra aspekter.

Själv betackar jag mig för att bli ihopbuntad med alla andra föraäldrar, då det bevisligen finns både idioter och rejäla, bra människor i den gruppen.

Vad gäller barn förtjänar de bättre än att sågas som äckliga i största allmänhet.
    Precis som män
    Precis som kvinnor
    Precis som gamla tanter
    Precis som singlar
    Eller blivande brudar...

De flesta av oss har antagligen råkat ut för klumpiga människor som klampar på och vräker ur sig de mest underliga saker.
    Jag hoppas kunna fortsätta se dem som enskilda idioter och inte göra alla tanter till sura och elaka, alla barn till ouppfostrade skitungar, alla män till svin osv.

Jag vill behålla mitt mjuka hjärta och inte bli cynisk. Det kan bli svårt i den här tillvaron, och ibland är man på gränsen. men jag tänker jobba på det.

(Har TS fått precis den debatt i tråden du bad om att slippa?)

• trampetroll
    Hammerman1 skrev 2008-11-02 10:47:39 följande:
    trampetroll skrev 2008-11-02 09:49:25 följande:
    Vad i hela friden yrar du om? Hur skulle det vara vidrigt och trångsynt att säga att man växer som människa när man blir förälder? Nu är inte jag förälder själv, men nog tusan kan jag tänka mig att en så pass stor grej ger en helt ny dimension till livet (och den fulla vidden av det förstår man nog inte innan man själv sitter där och matar ett litet bylte med välling heller). Sen är ju inte barn den ENDA vägen till personlig utveckling, man kan givetvis växa som människa på många sätt. Man givetvis respektera människor för deras val. Alla vill inte bli föräldrar, och ska behandlas med värdighet precis som vem som helst annars! Men om man rör sig från individnivå upp till samhälls/kulturnivå tycker jag dock att det är synd att det blivit så familjefientligt. Folk vill förbjuda allt från barnvagnar till amning på offentliga platser, barn omtalas i termer som "äckliga" och "vidriga", de är "hinder", den som skaffar biologiska barn i fertil ålder utmålas antingen som "egoist" eller har skaffat barnet som substitut för det "självförverkligande" normerna föreskriver att man borde ägna sig åt åtminstone upp till tidig medelålder. Det finns mycket negativt kring föräldraskapet idag (för att inte tala om hur "misslyckad" man är som person om man inte toppresterar på jobbet, tränar fem gånger i veckan, har sju fritidsintressen igång, går på alla fester, fikar med polarna regelbundet och reser utomlands varje år som småbarnsförälder). Jag anklagar det kravfyllda affluenzasamhället!
    Jag var kanske lite otydlig men självklart växer man som förälder. Det jag anser är vidrigt är när folk med barn går på att det är enda gången man verkligen utvecklas som människa. "När du får barn finner du dig själv, du slutar vara egoistisk, du får mening till ditt liv". Ja, jag tycker det är vidrigt sagt när folk säger så som att det är den ENDA gången du verkligen kan utvecklas som människa och du lever ett meningslöst liv INNAN du skaffar abrn. Det blir liksom att har du inte barn är du en egoistisk självupptagen person som aldrig kommer "förstå" hur det är att verkligen få en riktig mening till ett liv typ. Detta menar jag att jag tycker är minst lika trångsynt och vidrigt när folk går på och säger sådana saker på samma sätt som att säga att barn är "jätteäckliga".
  • Duchess

Det stämmer att det finns många skäl till att man väljer att förbli barnfri. En sak som jag har gemensam med andra barnfria är ändå att de, oavsett skäl till att avstå från föräldraskapet, faktiskt inte har barn. Hur man än vänder och vrider på saken så påverkar barn vardagen både för föräldrarna och deras vänner.

I det vardagliga livet är det stor skillnad på om mina vänner har barn eller inte. Det handlar inte primärt om saker som designen av julkorten, utan om hur barnen påverkar vårt umgänge. För oss som inte har barn ser vardagen annorlunda ut. Vill vi umgås med vänner som har barn så måste vi antingen anpassa umgänget så att det funkar för barnen, eller hoppas på att kompisarna kan fixa barnvakt.

Sen är det naturligtvis så att människor är mer eller mindre intresserade av att upprätthålla sin egen identitet när de blir föräldrar. Jag har vänner som börjat kalla varandra mamma och pappa även när barnen inte är i närheten, och som man omöjligt kan prata med i längre än tre minuter utan att samtalet dras in på barnfrågor. Sådana vänner orkar jag ärligt talat inte jobba så hårt för att upprätthålla kontakten med.

Jag har också vänner som tycker att det är viktigt att fortsätta vara individer även efter barnen anlänt, och som inte lägger hela sin identitet i föräldraskapet. Vi hälsade på två sådana vänner igår. De hade lagt yngsta dottern innan vi dök upp (äldre barnet var hos farfar och farmor), och så hade vi en trevlig kväll med vuxna samtal och god mat.

Så jo, visst är det skillnad på hur människor reagerar på sitt föräldraskap. Men likväl påverkar det vänskapen med oss barnfria när barnen kommer in i bilden.

passionsblomman skrev 2008-11-02 12:49:32 följande:
    Kanske är det helt enkelt så att detinte är så lyckat att dela upp oss människor i grupper på det här sättet?TS vill möta likasinnade i gruppen barnfria, det finns antagligen någon, men förmodligen fler som inte är så lika och gjort valen utifrån andra aspekter.
  • Duchess

Känner igen den kommentaren alltför väl. "Jaadå, jag trodde också att jag inte ville ha barn, men så träffade jag Roger och då blev ju barn nåt självklart och nu är Pelle tre år och vi har en till på väg. Så vänta du bara, nog kommer ni att hinna ändra er"...

Men orka. Jag är 38. Jag VILL INTE ha barn.

Jag har fått kommentaren "Men har ni verkligen tänkt över det ordentligt?" när jag berättat att vi tänker förbli barnfria. Duh? Vad tror folk egentligen? Att barnfriheten är en nyck som vi kom på när vi var lite på lyset en lördagkväll och sedan inte har funderat över?

Jag tror ärligt talat att beslutet att förbli barnfri generellt sett är mer genomtänkt än att bli förälder. Det finns många som "råkar" bli gravida. Men finns det människor som "råkar" bli barnfria hela livet? Det tror jag faktiskt inte.

lillP skrev 2008-11-02 11:06:00 följande:
    Däremot har det blivit något mer accepterat att välja bort barn, även om det är långt kvar tills folk slutar "rynka på näsan" åt det. Det är väldigt sällan jag stöter på någon som inte säger "Du har lång tid på dig att hinna ändra dig. Den och den ville inte heller ha barn men nu har den fyra och den två barn. Blablabla..." DET tycker jag är respektlöst!
  • trampetroll

Jag måste bara flika in med att säga att jag som sagt inte är ett fan av när folk släktingar, bekanta eller andra frågar när vi ska ha barn , drar volvocombiskämt eller liknande. Jag tycker hur man än vrider på det att det är oförskämt att kasta ur sig en sådan oerhört personlig fråga till en person som man kanske inte ens känner så bra. Varför är det "okey" att fråga varför vi barnfria inte vill ha barn mend et är inte "okey" för mig att fråga om föräldrar ångrar att de fick barn...

• 090208

Jag haller med trampetroll i nastan allt hon skriver har!

Helt ratt, man kan ju inte fraga om folk angrar sig. Men man kanske ska passa pa nar en san "du-kommer-andra-dig-och-livet-ar-mycket-meningsfullare-"mamma star med 4 vralhalsar pa ICA. Hehe...

Och jo, vidrigt med sana manniskor. Jag ar inte ett dugg olycklig.

MAMMOR tar ofta denna diskution valdigt personligt.

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!