• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • Fairytales

Jag platsar inte här - nu när jag vill ha barn och ska få barn. Men jag tycker att det är intressant att man alltid måste förklara sig om man inte gör som "alla" förväntar sig.

Länge ville jag inte ha barn och jag hade en mängd argument för detta. Sedan träffade jag min man, som tidigt gjorde klart för mig att han vill ha barn, och efter ett antal år har jag ändrat mig (även om jag ibland faller in i starka tvivel). Men om någon nu skulle fråga mig "varför vill du ha barn?" skulle jag ha betydligt färre argument för detta än för min tidigare ståndpunkt, och de skulle vara ganska luddiga och mest emotionellt värdeladdade. Men jag behöver ju aldrig förklara mig, för nu gör jag "som man ska".

Däremot har jag alltid trott att det är en omvälvande upplevelse att få barn och att den förändrar en på flera plan, liksom en mängd andra upplevelser och erfarenheter som också förändrar och berikar en.

• Hemlig2009

Jag har heller aldrig känt någon längtan. För mig handlar det nog mer om logik. Jag är ju så förbannat logisk att om det i mitt liv inte passar med barn så finns det ju ingen anledning att längta.

Nu börjar mitt liv falla mer och mer på plats. Ska gifta mig, bygga hus och har stadigt jobb med bra lön. Längtar jag nu då? Nää... Eller? Jag har en systerdotter som jag älskar, tycker att hon är den mest underbara som finns. Och ibland så kan jag känna en liten liten längtan. Och vi kommer att försöka få barn, jag blir 32 år nästa år så vi kan inte vänta hur länge som helst heller. Min mamma hade heller inte riktig längtan säger hon. Och hon har älskat oss gränslöst. Så det känns ju bra.

Men det viktigaste i min poäng är att jag tycker det ska bli så skönt att slippa förklara mig. Nu kan jag säga när folk frågar (för det gör de ju), "jo vi försöker". Hur knäppt är inte det? Att jag kommer tycka att det är lättare i sociala sammanhang och på jobbet nu när vi ska sätta igång och försöka.

Så jag har full förståelse för er alla. Jag har aldrig och kommer aldrig fråga så närgångna frågor, det är ett som är säkert!

• lillabruden
    Fjosok skrev 2008-12-22 03:25:58 följande:
    Frida79: Härlig nivå på det. Känns ungefär lika smidigt som när jag får frågan om jag är gift eller inte, framförallt i kristna kretsar."Nähä, du har kanske inte blivit vuxen än"Suck.
    Ursäkta men anser dessa människor att man först är vuxen när man gift sig???! Hur gamla är dem, 3år?? Det var det dummaste jag hört!!! Svara dem med att du är både vuxen och intelligent,du är ogift för du inte vill du gifta dig bara för att!!!
  • momi boki

jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv utan min dotter eller att få ett barn till men jag beundrar dom som inte skaffar barn! pga dom som inte vill ha barn brinner helt klart inte för de o har man inte intresset går de tyvärr bara åt pipan o varför ska ett barn behöva känna sig oälskad? tyvärr finns de ju folk som inte alls borde ha barn! nu menar ja inte er här men anningen e bitter sitter ju elaka föräldrar överallt=(

stå på er o hoppas ni gör va ni vill =)

• viktualia

Mkt intressant tråd som jag läst lite då och då. Själv hör jag till samma klubb som Hemlig2009.

Jag är gift, har villa, volvo, fast jobb och ett stadigt liv i största allmänhet. Fyller 32 nästa gång.

Är URskeptisk till att skaffa barn.. har aldrig känt nån längtan.. men har inte heller några starka argument emot. Alltså har jag gått med på att försöka... fick missfall i somras, men inte 17 gjorde det att min inställning förändrades - varken till mer eller mindre motivation... =förvånande!!

Så... vi får väl se om och när det "tar"....

Och ang att förklara sig - jag tyckte att antalet dumma frågor avtog när jag fyllde 30... folk börjar väl tro att jag inte är fertil.... vilket jag ju egentligen inte har nån aning om än...

• Fjosok

Förstår er att ni är skeptiska. Efter en juldagskväll med kusiner och seras barn, som är snälla, är jag 100% övertygad om att det är rätt att låta bli!!

• valkyriana
    Fjosok skrev 2008-12-25 21:39:41 följande:
    Förstår er att ni är skeptiska. Efter en juldagskväll med kusiner och seras barn, som är snälla, är jag 100% övertygad om att det är rätt att låta bli!!
    ASG Jag älskar när det är fullt liv och fullt med barn. Våra jular är fullt ös med syrrans 3 barn 2- 8 år brorsans 5 årige son och mina två.
    I mammams och pappas lilla hus. De älskar det, vi älskar det. Det är ett totalt kaos fullt av barn och massvis med kärlek.

Om 2 år kommer vi ha en till knodd där om allt går som planerat. ÄNNU mer liv

Vi är alla olika.
  • Fjosok

Visst är det delvis en sorg att jag aldrig fick egna barn, vilket jag länge ville. Tror att det har en bidragande orsak till varför jag mest vill ha lugn och ro och vuxna omkring mig nu.

Sen gillar jag ju lugn också, ska sägas

• Compis

God fortsättning! Trådstartaren har vaknat till liv igen efter några veckors dvala.
    Har nyligen firat en trevlig jul med en massa julklappar under granen, precis så som det ska vara. Att alla julklappsöppnare hemma hos oss var över 25 år är egentligen onödig information. Självklart delade vi med oss av vår kärlek lika mycket som alla andra, det behövs inte barn för att bjuda på den biten. Att slippa kaoset som valkyriana nämnde är jag mycket nöjd med.

Första inlägget som frida79 gjorde skulle jag själv ha kunnat skriva rakt av, förutom det sista stycket om skuldkänslorna. (Nästan så att både vår ålder och antalet år ihop med våra respektive partners stämmer överens faktiskt.) Hur kommer det sig att du har sån skuldkänsla när du har två syskon? Har ni alla tre valt bort barn i era liv? Jag har en syster som jobbar på dagis och hon kommer garanterat stå där med egen baby en dag, så vår mamma kommer nog få barnbarn. Ändå kan jag inte låta bli att tycka synd om både de som väljer bort barn och föräldrarna till dessa. De som väljer bort får dåligt samvete och press på sig medan föräldrarna sorgsna sitter och längtar efter en ny generation. Men barn ska födas till världen som barn, inte i syfte som barnbarn. Barnbarn är ju en biroll i det hela.
    Tiderna har förändrats också. Våra föräldrar kan ju knappast ha undgått att se hur världen ser ut idag jämfört med under deras barndomsår. Det är inte guld och gröna skogar längre, snarare sot och sura skogar. I det anseendet måste det varit bättre förr.

Min kompis var här idag och hälsade på med sin tvåmånaders baby. Hon beter sig mer eller mindre som förr trots att hon har en liten med sig. Oj, vad jag uppskattar det! Vi pratade om hur hon har det och lika mycket om hur jag har det. Hon ville tom. planera in en kväll då vi gick ut bara hon o jag o åt. Jag har förlorat en vän som ansåg sitt liv värdefullare än mitt efter att hon fick barn. Pratade bara på om sitt barn och rutinerna för henne som förälder. Trots att vi inte hade träffats på veckor tog den mer än 40 min innan hon ens frågade hur det var med mig under en spontanfika. Det var sista gången vi träffades faktiskt. När hon inte behagade tacka varken ja eller nej till att komma hem till mig när jag fyllde år rann bägaren över.
    Efteråt förklarde hon sitt uteblivna svar med att det minsann inte är så lätt att skicka sms när man har en baby på armen. Det var väl ca fyra dagar hon hade på sig att svara så hon borde fått starka armmuskler. Hennes telefon var nog trasig oxå.....

• lillabruden
    Compis skrev 2008-12-29 19:02:40 följande:
    Jag har förlorat en vän som ansåg sitt liv värdefullare än mitt efter att hon fick barn. Pratade bara på om sitt barn och rutinerna för henne som förälder. Trots att vi inte hade träffats på veckor tog den mer än 40 min innan hon ens frågade hur det var med mig under en spontanfika. Det var sista gången vi träffades faktiskt. När hon inte behagade tacka varken ja eller nej till att komma hem till mig när jag fyllde år rann bägaren över.Efteråt förklarde hon sitt uteblivna svar med att det minsann inte är så lätt att skicka sms när man har en baby på armen. Det var väl ca fyra dagar hon hade på sig att svara så hon borde fått starka armmuskler. Hennes telefon var nog trasig oxå.....
    Jag tror att såna personer har felriktad självvärde. Dem tror att när dem blir föräldrar så är det deras identitet. Men såklart är det bara en del av den, inte definationen. Det är trist, jag vet hur det känns att sitta och prata enbart hon och hennes barn (min vän då..) och kanske dyker frågan upp hur det är med mig, men då dröjer det inte länge förräns barnet stör uppmärksamheten...

Kul att din andra vän är mer 'down to earth'! O välkommen tebax
Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!