• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-01-03 21:41:49 följande:
    Men får jag fråga HUR ni har blivit ifrågasatta?? På vilket sätt?
    Du får fråga. Men jag föreslår att Du läser tråden först.
  • didis

En till präst skrev 2009-01-03 21:37:45 följande:

Jag skulle jättegärna se ett sällskap av No Kidding-karaktär även här i Sverige för att ha tillgång till en krets av andra barnfria som omväxling mot den barncentrerade vardagsverkligheten.Det är väl inte konstigare än när andra minoriteter söker varandra?
    Nej, minoriteter dras till varandra och det är både positivt och negativt. Bara man inte ger sig en identitet som minoritet.

Missförstå mig rätt nu; jag har många identiteter - som blivande fru, som mamma, tandläkare, egenföretagare, arkeologiintresserad, popcornförsäljare, you name it.

Ibland är jag mest det ena, ibland det andra. Jag är medlem i flera föreningar men vill inte ge mig en identitet som något av ovanstående, jag är en blandning av allt! Så är det antagligen för de flesta.
  • viktualia

Didis - både fruar, mammor, tandläkare, företagare, arkeologer och andra har ju sina sammanslutningar (precis som du skriver) och identitet enligt lämplig definition eller inte - det handlar om att söka likasinnades sällskap.. i en tråd på BT eller IRL...

• En till präst

Tja - att barnfria söker varandras sällskap är väl inte konstigare än att folk som planerar bröllop gör det...

Fast med den skillnaden att det är ovanligt att frånskilda "bombar" bröllopssajter med anti-bröllopspropaganda och kommentarer om att "ni kommer säkert skilja er allihopa!"

En tråd som den här kommer däremot säkert som Amen i kyrkan bli bombad av folk som vill tala om att barn är livets mening och liknande.

• MulleNuh

Det var 28 sidor så jag hade hoppats på att någon ville ge ett exempel utan att jag läste igenom allt..

Men inte behöver ni svara om ni inte vill..

En till präst skrev 2009-01-03 21:44:03 följande:

Du får fråga. Men jag föreslår att Du läser tråden först.
  • Jessie Gustav

Jag håller med En till präst om att det skulle uppskattas med ett No Kidding på svenska för det finns ju familjeliv för alla med barn,då kan det väl finnas nåt för oss barnfria.

• passionsblomman

Eller tråden där vi som försöker få barn får höra att om vi bara slutade hetsa varandra och slapnade av och "tar det som det kommer" skulle det minsann "ta sig".

Det är väl bara så att det är så det blir när det är forum som alla i hela världen kan läsa och skriva på om de vill...

Men jag förstår verkligen önskan att fårprata av sig med andra om specifika saker som man har gemensamt i olika lägen i livet.
    Återigen , ni ska få ha er tråd ifred för min del!

En till präst skrev 2009-01-03 21:50:47 följande:

Tja - att barnfria söker varandras sällskap är väl inte konstigare än att folk som planerar bröllop gör det...Fast med den skillnaden att det är ovanligt att frånskilda "bombar" bröllopssajter med anti-bröllopspropaganda och kommentarer om att "ni kommer säkert skilja er allihopa!"En tråd som den här kommer däremot säkert som Amen i kyrkan bli bombad av folk som vill tala om att barn är livets mening och liknande.
  • didis

En till präst skrev 2009-01-03 21:50:47 följande:

Tja - att barnfria söker varandras sällskap är väl inte konstigare än att folk som planerar bröllop gör det...Fast med den skillnaden att det är ovanligt att frånskilda "bombar" bröllopssajter med anti-bröllopspropaganda och kommentarer om att "ni kommer säkert skilja er allihopa!"En tråd som den här kommer däremot säkert som Amen i kyrkan bli bombad av folk som vill tala om att barn är livets mening och liknande.
    Nej, och ibland undrar jag vad en ickeromantiker som jag gör här på BT (men så läser jag tanttråden och känner mig hemma).

Jag tycker det är sorgligt att ni som valt bort barn känner er så ifrågasatta men hoppas att ni inte får en identitet som "barnlösa" utan som något annat och mer positivt som inte blir ifrågasatt.

Jag utgår ifrån att En till präst tycker att en mening med livet är att finna gud medan det för mig är helt meningslöst. För mig är en mening med livet mina barn. I våra olikheter hoppas jag att vi kan mötas med respekt.

För trots allt är vi alla sammansatta personligheter, inte bara mammor eller barnfria utan också människor som älskar och som älskas, yrkesarbetare och gu´ vet vad. Och i allmänhet är vi mer lika än olika.
  • En till präst

Jessie Gustav skrev 2009-01-03 22:00:54 följande:

Jag håller med En till präst om att det skulle uppskattas med ett No Kidding på svenska för det finns ju familjeliv för alla med barn,då kan det väl finnas nåt för oss barnfria.
    Fjosok har försökt regga ett "barnfritt" domän, men det har inte riktigt lyckats för oss andra att få till det. Ett No-Kidding-konvent skulle vara hur bra som helst, och då skulle vi också kunna ordna träffar och ha diskussiontrådar som får vara ifred.
  • Jessie Gustav

ja jag såg det,det är synd att det inte funkar.jaa precis,för man känner sig ju ganska ensam som barnfri.

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!