• Compis

Till er frivilligt barnfria!

Halloj!
    Jag har letat efter forum på nätet för oss som frivilligt valt att inte skaffa barn. Det verkar inte finnas så många hemsidor men jag hittade flertalet äldre trådar i ämnet här på Bröllopstorget.
    Jag vänder mig till er som bestämt er för att inte skaffat barn oavsett av vilken anledning det än är. Vi tillhör ju inte den grupp som dominerar i samhället direkt och därför vore det skoj att lära känna andra som är i samma sits som en själv. Tror vi barnfria kan ha utbyte av varandra genom samma inställning och synsätt.
    Jag är nyss fyllda 30 och är helt säker på att jag vill avstå från att skaffa barn. Tack och lov har min sambo precis samma åsikt, annars tror jag inte vårt förhållande hade fungerat. Vännerna runt i kring får barn på löpande band och även om man fortsätter umgås blir ju inte relationen på samma sätt efter att en ny liten person dykt upp i kompisens liv. Jag tycker det är kul barn men är helt till freds med att bara träffa dem lite nu och då. Tack och lov har jag aldrig haft några problem med folk som ifrågasatt mitt val av att avstå barn utan jag har mer känt mig unik. Har inte behövt förklara mig och det känns bra.
    Hoppas några likasinnade där ute vill skriva några rader till mig! Jag är inte ute efter någon debatt för eller emot barnafödande så ni som bara ska ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn kan luta er tillbaka.

• Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!
  • viktualia
    MulleNuh skrev 2009-01-03 20:45:34 följande:
    Jag förstår bara inte varför det ens disskuteras?! Vissa har barn.. Andra inte..
    Man skulle kunna önska att alla såg det på det viset... men jag är i alla fall INTE omgiven av människor med så vida perspektiv...
  • passionsblomman

Jo men Mulle, det är ju därfär de har den här tråden... precis som att man kan vilja prataa med andra som verkligen går och längtar och försöker få barn och byter tankar och erfarenheter8 du vet, där du råkade skriva om en viss sak?)

Här vill de ju få prata om hur det är att ha valt bort barn och vad det lett till för reaktioner från omgivningen...

Tyvärr verkar många få rätt kränkande kommentarer om sina val!

MulleNuh skrev 2009-01-03 20:45:34 följande:
    Jag förstår bara inte varför det ens disskuteras?! Vissa har barn.. Andra inte..
  • MulleNuh

Jag tror att de som håller på att ifrågasätter andra människors val är avundsjuka på något vis.. Varför ens bry sig om någon skaffar/inte skaffar barn?

viktualia skrev 2009-01-03 20:48:29 följande:
    Man skulle kunna önska att alla såg det på det viset... men jag är i alla fall INTE omgiven av människor med så vida perspektiv...
  • viktualia
    MulleNuh skrev 2009-01-03 20:49:36 följande:
    Jag tror att de som håller på att ifrågasätter andra människors val är avundsjuka på något vis.. Varför ens bry sig om någon skaffar/inte skaffar barn?
    Avundsjuka kanske jag borde använt istället för ordet hot i mitt inlägg nr 256...

och varför de bryr sig... därför att vi människor är experter på att lägga oss i varandras sätt att leva... hm....
  • MulleNuh

Jo vi är väl det.. Himla tråkigt tycker jag... Framförallt när det gäller ett sådant känsligt ämne som barn..

• didis

Att skaffa barn är oåterkalleligt och det är därför naturligt att känna rädsla över att få beslutet ifrågasatt.

Beslutet att INTE skaffa barn är betydligt lättare att ompröva (även om biologin inte alltid låter sig övertalas).

Den som har barn har dessutom levt ett liv utan barn och vet vad man måste avstå från när man har (små)barn och det kan ibland kännas tufft.

Visst tror jag det finns en viss avundsjuka gentemot "barnlösa", speciellt när man har små barn, men få föräldrar är beredda att byta bort sina barn mot det livet ändå. Och som sagt, när barnen blir större blir också friheten större.

Kort sagt, var och en blir lycklig på sin fason och det bör vi respektera.

• En till präst

Tja - såna här trådar, och specialla forum för frivilligt barnlösa behövs just av de orsaker som nämns ovan.

Vi är få.

Vi blir ofta ifrågasatta i vanliga miljöer; arbetsplats, vänkrets, släkt och familj.

Vi behöver varandra, på samma sätt som alla andra minoriteter behöver varandra.

På samma sätt som det finns en befrielse för den homosexuelle att åka på PRIDE och träffa likasinnade finns det för mig en befrielse i att i olika sammanhang, tex nätet, få kontakt med andra frivilligt barnlösa som vet precis hur det känns när man inte hört av en kompis på ett halvår och så får man i stället ett julkort med foto på en naken unge med tomteluva och God jul-hälsningar från "Hampus".

• didis

En till präst skrev 2009-01-03 21:21:41 följande:

Tja - såna här trådar, och specialla forum för frivilligt barnlösa behövs just av de orsaker som nämns ovan. Vi är få. Vi blir ofta ifrågasatta i vanliga miljöer; arbetsplats, vänkrets, släkt och familj. Vi behöver varandra, på samma sätt som alla andra minoriteter behöver varandra.
    Fast jag tror som passionblomman att det spelar ingen roll vad vi gör, vi blir ifrågasatta i vilket fall.

Först blev vi ifrågasatta för att vi skaffade barn unga (och jisses!!) och nu blir vi ifrågasatta för att vi inte skaffar en sladdis... Sedan har vi blivit ifågasatta vad gäller husköp och utbildningsval och jag om valet att starta eget företag...

Hur man än vänder sig har man ändan bak och det gäller nog bara att stunta i alla kommentarer om hur man BORDE leva sitt liv. För kommentarerna tror jag tyvärr inte man slipper oavsett om det gäller barn eller karriär eller...
  • En till präst
    didis skrev 2009-01-03 21:31:25 följande:
    En till präst skrev 2009-01-03 21:21:41 följande:
    Fast jag tror som passionblomman att det spelar ingen roll vad vi gör, vi blir ifrågasatta i vilket fall.Först blev vi ifrågasatta för att vi skaffade barn unga (och jisses!!) och nu blir vi ifrågasatta för att vi inte skaffar en sladdis... Sedan har vi blivit ifågasatta vad gäller husköp och utbildningsval och jag om valet att starta eget företag...Hur man än vänder sig har man ändan bak och det gäller nog bara att stunta i alla kommentarer om hur man BORDE leva sitt liv. För kommentarerna tror jag tyvärr inte man slipper oavsett om det gäller barn eller karriär eller...
    Sant.

Fast ändå inte. Vad jag menar är att vi barnfria är så få att vi faktiskt behöver varandra. Ibland. För det är inte säkert att man ändå "hittar" likasinnade i kvarteret där man bor, eftersom vi ju faktiskt är en minoritet.

Jag skulle jättegärna se ett sällskap av No Kidding-karaktär även här i Sverige för att ha tillgång till en krets av andra barnfria som omväxling mot den barncentrerade vardagsverkligheten.

Det är väl inte konstigare än när andra minoriteter söker varandra?
  • MulleNuh

Men får jag fråga HUR ni har blivit ifrågasatta?? På vilket sätt?

Svar på tråden Till er frivilligt barnfria!