• Svar på tråden Juli 2009 forts
  • Sobeit

Vi har oxå kommit igång ordentligt:

Följande är klart:
    - kyrka och festlokal bokad (har dock börjat fundera på om vi ska boka en annan lokal när de har alkoholrestriktioner i församlingshemmet)
    - brudklänningen, brudskor, slöja, tiara och underkjol inköpt
    - pratat med stället där min m2b ska hyra sin smoking och stämt av när senast han måste vara där och prova
    - toastmadamerna tillfrågade och accepterat uppdraget
    - frisör för min håruppsättning bokad
    - fotograf klar
    - meny i praktiken klar
    - brudnäbbarnas klänningar är färdiga så långt det gäller tyger och modeller
    - brudbuketten på G
    - inbjudningarna på G
    - vår bröllopsnatt ska vi ha på ett hotell och jag tror jag hittat det perfekta (dock ej bokat ännu)
    - tror jag har bestämt mig för hur jag ska göra med vigselringen (vill inte ha en så prålig ring utan det blir en enklare och då ska jag istället gravera in vårt bröllopsdatum i min förlovningsring)
    - dekorationerna för dukningen är klara i huvudet så nu är det bara att inhandla det som behövs
    - min brud make up är fixad (får hjälp av en vän)
    - har bestämt hur det blir med underkläder (eftersom det är en axelbandslös klänning med insydda skydd för brösten och skenor så skippar jag bh:n helt och satsar alla mina stålar på super sköna och sexiga trosor istället + strumpeband)
    - bröllopstårtan kommer vi ev att köpa vanliga vita prinsesstårtor och dekorera själva
    - tårtställningen ska jag göra själv för jag har inte hittat någon som jag gillar

Jag tror att det är allt. Får komplettera om det är något jag glömt!!

• DanKat

Sobeit, hur ska du göra tårtställningen? Har funderat på det själv nämligen och vill gärna ha så mycket inspiration och idéer som möjligt

• Sobeit

Jag har funderat på lite olika sätt. Än så länge så är det bara lösa ideér och jag kommer att utveckla dem mer längre fram. Det enda som är helt bestämt är att det kommer att bli enskilda typ tårtfat i olika höjde så att jag kan arrangera dem precis som jag vill ha dem.

Jag funderar på att göra följande:
    - köpa rundstav, kapa typ 4 st för varje ställning och i 5 olika höjder, köpa runda playwoodskivor eller något liknande. Spika ihop, limma fast en oförstörd skiva överst, sätta snygg list runt kanten på skivan och betsa ställningarna vita. Sedan dekorerar jag dem med slingrande murgröna (och fäster några fake-blommor tror jag) runt benen på varje ställning.

Vilka ideér hade du? *nyfiken*

DanKat skrev 2008-10-15 13:54:53 följande:
    Sobeit, hur ska du göra tårtställningen? Har funderat på det själv nämligen och vill gärna ha så mycket inspiration och idéer som möjligt
  • DanKat

Sobeit skrev 2008-10-15 16:31:19 följande:

Vilka ideér hade du? *nyfiken*
    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra (eller ens säkert OM jag ska göra den, kan bli så att vi hyr i stället. Beror en del på hur mycket tid vi kommer att ha...) Men det jag fastnat mest för när jag läst tips från andra är att ha en svetsad stomme (som spraymålas vit), men jag har å andra sidan inte hört någon som gjort i trä så det var ju också en idé att fundera på.
    Såg en som hade ställt upp tårtorna på fyrkantiga speglar med frostat mönster vilket var jättesnyggt! Har funderat om man kanske skulle kunna hitta billiga vita runda speglar (med fasad kant) i lämplig storlek och kanske lämna in till någon blästringsfirma/glasmästare eller nåt. Och låta dom frosta in våra initialer eller nånting sånt, skulle bli jättefint tror jag! Hon som hade haft speglar som tårtfat tidigare hade haft speglarna direkt på bordet (som vanliga tårtfat alltså), men vi skulle ändå vilja ha i olika nivåer... Vet inte om det skulle fungera att sätta fast spegelfat på ställningen på något sätt, får fundera ut något säkert sätt i så fall
  • Sobeit

Jag är rätt praktiskt lagd av mig och väldigt jordnära. Så det bidrar till att jag har så svårt att hitta ngn ställning jag gillar. Och jag kan arbeta med trä för det har jag gjort tidigare. Så det vet jag blir bra liksom.

Hoppas du hittar vad du vill ha!

Kram

DanKat skrev 2008-10-15 18:16:51 följande:
    Sobeit skrev 2008-10-15 16:31:19 följande:
    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra (eller ens säkert OM jag ska göra den, kan bli så att vi hyr i stället. Beror en del på hur mycket tid vi kommer att ha...) Men det jag fastnat mest för när jag läst tips från andra är att ha en svetsad stomme (som spraymålas vit), men jag har å andra sidan inte hört någon som gjort i trä så det var ju också en idé att fundera på. Såg en som hade ställt upp tårtorna på fyrkantiga speglar med frostat mönster vilket var jättesnyggt! Har funderat om man kanske skulle kunna hitta billiga vita runda speglar (med fasad kant) i lämplig storlek och kanske lämna in till någon blästringsfirma/glasmästare eller nåt. Och låta dom frosta in våra initialer eller nånting sånt, skulle bli jättefint tror jag! Hon som hade haft speglar som tårtfat tidigare hade haft speglarna direkt på bordet (som vanliga tårtfat alltså), men vi skulle ändå vilja ha i olika nivåer... Vet inte om det skulle fungera att sätta fast spegelfat på ställningen på något sätt, får fundera ut något säkert sätt i så fall
  • Sobeit

Nu har jag bokat bröllopsnatten!!! *jippie* Vi kommer att tillbringa den på First Hotel Park Astoria i Enköping. Det känns hur underbart som helst!!!!!

• DanKat

Åå, vad härligt att ha bokat det redan!! Vi skulle så gärna vilja hyra en stuga någonstans i närheten, och jag har bett mina föräldrar att fundera över om dom känner några som har någon lämplig. Men vi har inte gjort mer än så på den fronten...

Däremot har vi fått klart en annan jätterolig grej!!! Vi fick paket från min bror igår (från USA)!! Så vi har massor med bröllopsbubblor, jättefina guldringar (i verklig storlek med fina mönster på som vi ska ha till dekorationer, dom kostar 2kr/st i Sverige men vi fick dom för knappt 50öre/st!!) och lite annat!
    Det var som rena julafton här igår eftermiddag!!

• Sobeit

Wow!

Vad roligt med ett sånt paket!!

DanKat skrev 2008-10-17 16:39:38 följande:
    Åå, vad härligt att ha bokat det redan!! Vi skulle så gärna vilja hyra en stuga någonstans i närheten, och jag har bett mina föräldrar att fundera över om dom känner några som har någon lämplig. Men vi har inte gjort mer än så på den fronten...Däremot har vi fått klart en annan jätterolig grej!!! Vi fick paket från min bror igår (från USA)!! Så vi har massor med bröllopsbubblor, jättefina guldringar (i verklig storlek med fina mönster på som vi ska ha till dekorationer, dom kostar 2kr/st i Sverige men vi fick dom för knappt 50öre/st!!) och lite annat! Det var som rena julafton här igår eftermiddag!!
  • Ateam

Mia1972

Hej på er!

Jag har nu fått hem min kinaklänning.Och den är helt underbar!

Sen är detta också fixat:
    *klänningen,underkjol,brudgarderob
    *Sonens kläder
    *Kyrkan e bokad
    *Festlokalen är bokad
    *materialet till inbjudningskorten är köpt
    *presentboxar inköpta
    *Slipsar till m2b & bestman
    *gästbok

Så långt har vi kommit hur går det för er?

hej hej.
    jaha ännu en julibrud- 18juli! :)
    jag tycker inte vi har gjort något jämfört med er!!
    *bokat kyrka
    *bokat lokal
    *frågat toastmaster, som sagt ja
    *nästan klar med hemsidan
    *kolla på inbjudningar, o nästan bestämt..
    *frågat tärna- syrran, som så kalrt sa ja
    ja det var nog det..

är lite nyfiken på kinaklänning Mia1972!! vilka köpte du av?? hur mycket gav du? skickade du in bild själv eller vad? tacksam för svar:)

• Mia1972
    Ateam skrev 2008-10-17 19:05:48 följande:
    Mia1972 Hej på er!Jag har nu fått hem min kinaklänning.Och den är helt underbar!Sen är detta också fixat:*klänningen,underkjol,brudgarderob*Sonens kläder*Kyrkan e bokad*Festlokalen är bokad*materialet till inbjudningskorten är köpt*presentboxar inköpta*Slipsar till m2b & bestman *gästbokSå långt har vi kommit hur går det för er?hej hej.jaha ännu en julibrud- 18juli! :)jag tycker inte vi har gjort något jämfört med er!!*bokat kyrka*bokat lokal*frågat toastmaster, som sagt ja*nästan klar med hemsidan*kolla på inbjudningar, o nästan bestämt..*frågat tärna- syrran, som så kalrt sa jaja det var nog det..är lite nyfiken på kinaklänning Mia1972!! vilka köpte du av?? hur mycket gav du? skickade du in bild själv eller vad? tacksam för svar:)
    Hejsan!
    Jag köpte min kinaklänning inne på tradera av en säljare som kallar sig Topdress.
    Jag gav 2499 kr inkl frakten och det tog 4 veckor innan jag fick hem den.
    Den är uppsydd efter mina mått.
Svar på tråden Juli 2009 forts