• Gemma

Bevingade banaliteter

Hej vänner, jag skippar alla tröttsamma introduktioner och ger mig ikast med dagen som varit (redan, ni era fubbickar har ju nästan hela lördagen kvar). Gick upp en halvtimme tidigare än vanligt och fick mig lite cappuccino och fruktfat i sängen, innan vi gick in till dottern som redan vaknat och låg och pillade på sin kossa. En timme senare var det dags att knalla över till Manhattan-väninnan för en helgalen första-hjälpenkurs med samma barnmorska som gav mig massage i fem timmar under förlossningen, halsbrytande fula dockor och bebisar som krälade överallt. Efter tre timmar hade vi övat CPR och anti choking-moves så att vi var helt utmattade, då gick vi till favvouteserveringen för en gemensam lunch. Sen hem, dottern i säng för en utmattad, försenad lunchnap, sedan lek med dottern på tjock leopardfilt, matning av dottern (idag blev det australiensisk kalv med couscous), en hel del tjafs med mannen tyvärr och så iväg till fruktståndet. Just nu är mannen på ett hotell där han guidar några hitresta svenskar genom Shanghais nattliv, själv har jag just okynnesshoppat på Lucky Wangs rea och ska snart väcka dottern som tagit ytterligare en napp. Och snart är det kväll. Livet här går så osannolikt fort. Ibland vill man bara ha någon sorts nödbroms så att man kan STOPPA ALLT. Snart är hon tonåring och mina rynkor djupnar bara jag tänker på det.

Lapinette, jag är lite som du. Kan ligga sömnlös över saker som inte hänt och troligen inte kommer att göra det. Sover du bra? För mig går det upp och ner.

Izunia: Kul med din man! Trist att man inte kan följa med!

Kram, G

• Svar på tråden Bevingade banaliteter
  • Lapinette

Gemma - det är det konstiga, jag tar alltid ut saker i förväg men jag sover som en stock. Min akupunktör frågar mig om och om igen hur jag sover - bara bra är mitt svar. Har du märkt någon skillnad frågar hon ... nej, jag sover alltid bra. Jag måste vara superstressad (har hänt ett par gånger i mitt liv) för att sova dåligt.

Åhhh vad det hör höstlikt i Stockholm idag. Igår fick man sommarkänsla när solen sken och idag så bara öser det ned . Vi har varit en tur på stan men inte ens det är roligt i det här vädret. Jag har köpte en dansande flicka i silver (prydnad). Tänk Carl Milles, den stilen, långsmal balettflicka. Hon provstår just nu på vår tv-bänk bredvid tv'n och framför vår fondvägg. Är annars inte mycket för småprylar men jag tyckte och tror hon passar in. Måste bara vänja mig.

Annars åter en shoppingrunda utan någon klädshopping. Hittar inget eller så finns inte min storlek. Nu senast har jag sett ett par stövlar på Rizzo som går helt i färg med min senaste Biasiaväska. Självfallet finns de inte i min storlek, i de 3 affärer vi besökte.

Ikväll har vi en gammal pluggar- och partykompis till mig + sambo här på middag (komiskt nog är hennes sambo en gymnasiekompis till mig). Nåja, idag är hon betydligt lugnare då de ska få sitt andra barn om några veckor. Det lär bli en städad middag och tidig hemgång.

• Gemma

Idag firar vi söndag genom att gå och träna, göra pedikyr, äta lång lunch och glass i solen och unna oss en oljemassage. Barnflicka fem timmar varje söndag är heaven, simply.

• Glada Ankan

Tillbaka från en fantastisk, underbar vecka i Kroatien! Sju dagars oavbruten njutning då allt bara flöt på utan problem eller konstigheter. Det började med att vi blev uppgraderade när vi kom till vårt lilla, lilla hotell (6 rum, 2 lägenheter och 1 studio)och fick en liten lägenhet med egen balkong och vidunderlig utsikt rakt ut mot det adriatiska havet. Har lagt ut den enda bilden som gick att lägga ut på BT - de övriga var för tunga.
    Vi började dagarna med att laga vår egen frukost och äta den i lugn och ro på balkongen medan vi tittade på det turkosfärgade havet och båtarna. Rakt nedanför oss låg stranden och vattnet var så klart att vi från balkongen kunde räkna stenarna i vattnet.
    Dagarna tillbringade vi på stranden, i och på havet (snorklat). Lunchen lagade vi till själva och det blev som oftast utsökta meloner och den lokala lufttorkade skinkan. Mot kvällen satte vi oss återigen på balkongen för att njuta av solnedgången, med en martini rosso med is i handen. Vi åt middag ute och valde bort turistmaten för att istället satsa på fisk och musslor. Efter att vi lärt oss att först be om att få provsmaka husets vin så hittade vi ställen där det lokala vinet faktiskt var helt ok. Vi höll oss till vitt hela tiden.
    Vi har promenerat, druckit drinkar och helt enkelt haft det oförskämt bra.
    Hemma igen så känner vi redan lust att planera nästa resa men semesterdagarna är slut så vi får sansa oss nu.

Har läst ikapp och ser att det hänt en del på tråden!
    Zua - grattis till magen!

Lapinette - jag kan också börja ta ut sorger och bedrövelser i förskott, ett sätt att mentalt vara förberedd så att säga. Men allt som oftast så visar det sig att det inte alls blir så farligt som jag befarat. Oavsett hur det går med jobbet så kommer saker och ting att ordna sig. Ibland behöver man lite hjälp från ödet för att komma vidare i livet och karriären. Jag hoppas givetvis att du inte ska bli av med jobbet men skulle du bli det så kommer ditt vanliga rationella jag att hitta en ypperlig lösning på det hela!

Gemma - släpp på de krav du ställer på dig själv. Allt behöver inte var perfekt jämt, det går alldeles utmärkt att ställa sig på sidan av alla måsten en stund. Lev här och nu och tänk på att det alla säger, att småbarns åren bara är en liten del av ens liv, faktiskt stämmer! Njut av monstret - jobbet hinner du med ändå, om du verkligen vill och måste.

• Lapinette

Ankan - alltid lika förståndig och klok! Har själv insett att jag faktiskt kommer att klara mig vad som än händer. Bilden på solnedgången var helt fantastisk och jag är inte lite avundsjuk på er semester. Jag vill också!!! Fast om en månad åker vi iväg till Andalusien. Inte riktigt så varmt, ingen badsemester men förhoppningsvis sköna soliga dagar, mysiga byar och en del friluftsliv i bergen.

• Gemma

Ankan: Ditt inlägg får mig att önska mig stora barn, i ungefär en veckas tid. Vilken underbar semester! Under våra fem stulna, egna timmar igår (nannyn passar monstret fem timmar varje söndag just för att mannen och jag ska kunna vara själva) pratade vi om vår Londonresa förra sommaren, Malaysia i november och våra många bilresor i Frankrike med viss saknad. Visst funkade shopping i Paris med litet barn och äventyr i Peking + kinesiska muren, men lika uppsluppet fria som innan vi fick barn kände vi oss inte.

Sol igen idag. Efter en söndag fylld av pedikyr, latlunch i solen, promenad längs avloppsstinkande gator, glasslapande och en fantastiskt skön oljemassage, sida vid sida, återvände mannen och jag hem till dottern som blev tokglad av att se oss. Vi tryckte i oss ytterligare en cappuccino på vår lilla gräsmatta, medan monstret undersökte gräs, jord och myror av väldigt varierande tjocklek och färg, från millimetersmå röda till björnbärsblanka, svarta. Därefter blev det en barnvagnspromenad längs våra slingrande, ännu trädkrönta gator medan monstret passade på att sova (hon älskar sin nya sittdel till Bugaboon). Hemma läste och lekte vi lite till, innan monstret fick sin vanliga grötportion, bad, amning och så i säng prick klockan åtta. Mannen skötte allt detta med stort engagemang, nu kommer ju en hel vecka när han inte har möjlighet. Under tiden fixade jag middagen: Gratinerad chevre på toast med tryffelhonung (ser ni nu vad ni har satt igång, vi är besatta båda två), därefter grillad lax med vitlöks- och smörstekta sockerärter, grillade potatisskivor, gräddfilssås med dill plus sallad. Till detta drack vi först pastis, därefter ett mediokert sydamerikanskt vin (vi handlar numera mest ur the bargain bin på vår supermarket för vin är sååå dyrt i Kina). Kollade ännu ett avsnitt av Brideshead Revisited, innan jag la mig med nya Mama och mannen kollade runt på lite jobbsajter. Han har ytterligare en intervju nu i veckan, via videokonferens, för ett jobb i Stockholm som han emellertid inte är helt säker på om han vill ha. Än.

Idag vaknade dottern av mitt cappuccinoslammer (hon har numera helt slutat äta på nätterna, skönt!), sedan matade jag henne i soffan medan jag kollade på nyheterna och åt vita persikorna. Som alla andra morgnar. Nu har ayin kommit och leker och tjattrar med monstret, som testar nya konsonantkombinationer varje dag. hon är väldigt verbal men inte så intresserad av att röra sig mer än i yttersta nödfall. Framförallt är hon alldeles osannolikt fokuserad och tålmodig, har jag sagt det? Kan fortfarande inte begripa att jag fått en sådan dotter.

Nu ska jag trycka i mig ännu lite mer frukost, sen ska jag över gatan och träna.

Hur var era helger? Kram, G

• Gemma

Ankan, tusen tack, jag njuter! Och jag delegerar! Har med andra ord återanpassat mig fullkomligt. Hade nog mest en liten kulturkrock, plus att det var lite jobbigt att behöva laga mat igen efter nio veckor i min mors ömma vård. Men nu känns det super, och jag kör hämtmat varje dag till lunchen.

• Gemma

Mmmmm, tillbaka från en lång fika med halvfrusen smoothie på uteservering. Jag pratade med min väninna, dottern bara skrattade och pillade och gjorde söta ljud, i sin söta, blommiga klänning. Funderar på att döpa om henne från Monsterbebisen till Mönsterbebisen. Fast då lämnar man onekligen inget utrymme för trotsåldern, som troligtvis kommer att bli alldeles väldigt extremt trotsig.

• Mlle M

Gemma!! Tank att Du ar kvar har pa BT, - och blivit mamma, grattis!!

Jag kikade in har igen efter min "franvaro" jag hade ju ett annat nick tidigare ja, Du kanske kommer ihag hela storyn brollopsplanering och installt brollop, sedan rapporterade jag ju lite sporadiskt om mina champagnefyllda-natter som singel (- och du hjalpte mig att skicka nya "pashminas" fran Kina nar nagon stygg person stal ur mitt incheckade baggage pa vag hem fran US)

Nu ar jag inte langre singel, har aterigen flyttat till ett nytt land och tja, livet ar helt fantastiskt och orsaken till att jag smog mig in har pa BT ar att vi talat om att gifta oss till varen!!

• Lapinette

Mlle M - åhhhh vad jag har tänkt på dig och undrat så många gånger hur det gått. Tell us more!!!

• Mlle M

AAh, Lapinette Du ar ocksa kvar!!! Bor Ni fortfarande i Stockholm? Dina mat-och vin berattelser fran Vasastan vattnade sig alltid i munnen och fick mig att forsta att Stockholm blivit en internationell storstad dar mangen gourmet kan fa sitt lystmate!!

Efter att jag sommaren 2007 notte upp mina stilettos som singel pa rivieran fortsatte jag traffa en person som jag motte for forsta gangen i under Monaco Grand Prix samma ar; vi traffades allt oftare och oftare, flygresorna blev allt tatare over alperna.

Vi upptackte mer och mer hur mycket vi hade gemensamt och inte minst hur fantastisk den tid vi spenderade tillsammans var!! ( I arligehetens namn maste framhallas allt kanns tiotusentals ganger battre an mitt ex som jag ju hade minst sagt framskridna planer med........men detta kanns som en evighet sedan)

Men tja, jag hade ju mitt liv och verksamhet i ett land och denna person som klivit in i mitt liv bodde norr om de europeiska alperna och visst var det underbart till en borjan med alla dessa weekends, men vi insag nog bada ganska snart att vi ville nagot mer!! Han har visserligen ett arbete dar han har stor flexibilitet och reser mycket men tja, jag markte att det blev allt svarare att kanna sig "committad" till en framtid i Frankrike rent yrkesmassigt sa i varas gick flyttlasset norrut.

Nytt land, nytt sprak borjar ett nytt arbete om tva veckor.....

Well, well, livet kunde inte ha tagit en battre vandning och tiden som singel nar man ar dryga 30 var faktiskt mycket intressant och jag ar overtygad om att det var en mening i allt som skedde.

Svar på tråden Bevingade banaliteter