• ingenjörsbruden

Bebis före/efter bröllopet!! Del 3

Silva79 startade förra tråden.....

Kände att denna tråden behövs för att ventilera o diskutera allt som har med graviditetsönskan, gravidet osv!

• Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 3
  • Ankan80

Alltså det är chans vid varje ägglossning....inte totalt....

• Ankan80

Hehe...alltid något....

Bride in England skrev 2008-11-13 14:36:25 följande:

Ok, trodde att det var baserat pa statistik men det var det ju inte. OK men da har man ju en fjardedels chans vid varje agglossning iaf
  • Bride in England

Ganska stor vinstchans anda

• Godisråttan

Nä tyckte det lät lite Buuuuu!

• Ore

Tja, om man har 1/4 chans varje gång ska man ju statistiskt sett vinna var fjärde gång... Inte så illa, men det rimmar litet illa med verkligheten, där statistiken är att det tar i snitt 5-7 månader för att bli gravid...

Men 17 vad irriterad jag kan bli när man tänker på alla fall där man hört om folk som blir gravida av misstag... Tycker man hör/läser om det, eller ser på filmer. Det ger ju en falsk illusion om att det är LÄTT att bli gravid. Vilket det ju helt uppenbarligen inte är...

• Godisråttan
    Ore skrev 2008-11-13 15:26:34 följande:
    Tja, om man har 1/4 chans varje gång ska man ju statistiskt sett vinna var fjärde gång... Inte så illa, men det rimmar litet illa med verkligheten, där statistiken är att det tar i snitt 5-7 månader för att bli gravid... Men 17 vad irriterad jag kan bli när man tänker på alla fall där man hört om folk som blir gravida av misstag... Tycker man hör/läser om det, eller ser på filmer. Det ger ju en falsk illusion om att det är LÄTT att bli gravid. Vilket det ju helt uppenbarligen inte är...
    Jo fast det kan ju bli nitlott vid varje gång...Inte vinst varje gång direkt! Jaja ingen idé att deppa ihop!
  • Ore

Jo, men statistiken är ganska jämn ändå... T.ex. är sannolikheten, med dessa odds, ca knappt 18% att du _inte_ är gravid inom ett halvår, dvs det är statistiskt sett 82 % chans att du är gravid inom ett halvår. Det är, med samma 25 % vid varje ÄL, ca 3 % sannolikhet att du inte är gravid inom ett år (dvs 3 % 12 nitlotter i rad), alltså 97 % sannolikhet för det motsatta...

Sedan kan det ju ändå ta längre tid, men då har man nog av någon anledning något som försvårar graviditet, alltså gäller då inte 25 %-oddset...

• Ore
    Lissdaniels skrev 2008-11-12 17:15:54 följande:
    Samtidigt som jag är avundsjuk på er som försöker och ni som har blivit gravida så vet jag inte om jag vill ha barn? Knasigt jag vet.Ena dagen är jag så barnsugen att jag skulle kunna våldta min stackars m2b och nästa dag så får jag nästan panik över möjligheten att kunna bli gravid. Jag vill ha den där vackra gravidmagen och har planerat in i minsta detalj hur jag skulle vilja berätta för våra föräldrar men samtidigt så är det så knepigt eftersom jag vet att min pappa inte är speciellt imponerad av barnaskaffande. Fick precis veta att min vän är gravid och samtidigt som jag blir avundsjuk så blir jag ganska nöjd över att jag är ogravid. Det är så jobbigt med så blandade känslor...Lycka till alla ni som försöker! Innerst inne är så jag så avundsjuk så att jag skulle kunna spricka men utåt så ger jag en fasad av att jag inte vill ha barn. Kramar från förvirrad mig
    Det låter ganska förvirrat... Jag har alltid varit på det klara med att jag vill ha barn, och kan ha blivit litet avundsjuk när folk fått barn, samtidigt som jag känt att det inte varit rätt tid i livet för det. Sedan vet jag inte om man någonsin känner sig 100% redo... Att skaffa barn är ju mycket mer än en gravid mage, och berätta för sina föräldrar. Det är ju egentligen ett livslångt åtagande, med störst fokus på de närmaste 20 åren...

Jag var ett tag i situationen att min man ville att vi skulle börja försöka skaffa barn, och jag kände att "nej, men jag vill göra det och det och det innan jag blir gravid..." Släppte det ganska snabbt, för fastnar man i det tänkandet så finns det nog ingen lämplig tid att skaffa barn, då kommer alla dessa "andra saker" man kan göra avlösa varandra till man blir för gammal för att få barn.
  • Ninnispinnis

Kan ju också vara så att alla "försökande" par inte lyclas pricka in ÄL varje månad, kanske därför genomsnittstiden inte riktigt klaffar med procenten? 25 % chans har man om man prickar in ÄL, om jag förstod det rätt?

Ore skrev 2008-11-13 15:26:34 följande:
    Tja, om man har 1/4 chans varje gång ska man ju statistiskt sett vinna var fjärde gång... Inte så illa, men det rimmar litet illa med verkligheten, där statistiken är att det tar i snitt 5-7 månader för att bli gravid... Men 17 vad irriterad jag kan bli när man tänker på alla fall där man hört om folk som blir gravida av misstag... Tycker man hör/läser om det, eller ser på filmer. Det ger ju en falsk illusion om att det är LÄTT att bli gravid. Vilket det ju helt uppenbarligen inte är...
  • Ninnispinnis

Ore, håller med dig om att det känns konstigt med alla "misstag", när man själv nästan börjat tro att en graviditet är högst osannolik, näst intill omöjlig. Ju mer man läser (FY familjeliv!) desto hopplösare känns det ju...

Svar på tråden Bebis före/efter bröllopet!! Del 3