• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • Telemarkgrrl

Angående det där med att vara projektledare hemma så tror jag att det blir mer ett problem när man har barn än om man inte har det, är det inte så?

Hemma hos oss är det jag som ser vad som behövs göras och handlas och ätas osv men det är helt okej. Om jag inte orkar fixa sakerna själv så bara säger jag till min man att det är hans tur att handla eller städa osv. Han är bra på att ta order. Men jag är säker på att jag skulle tycka att det var otroligt jobbigt om vi hade barn, då skulle liksom arbetsbelastningen dubblas.

• nennesjuttioåtta

BS
    I know! Det där jäkla håret...! Tur att det är mössäsong, säger jag bara...

Fasen vilken tur jag har som har en make som gillar att laga mat. hur skulle de överleva utan er (eller skulle de åka hem och äta hos mamsen då eller bara hämtmat?)?!?!

Jag är nog den i sammanhanget som är latast, slänger strumpor och byxor omkring mig (gillar att dressa om till mysbyxor lite varstans), kollar på högen med tvätt och tror på allvar att arga leken med den gör att det blir rent och manglat av sig själv. Ibland funkar det faktiskt, men det beror på att P gjort det. Fast jag vet inte hur han bllivit sån för hans mamma är hemmafru och har packat deras gympapåsar tills de gick i gymnasiet. Vill inte ta åt mig äran för ni som drar det stora lasset själva gör inget fel men jag har verkligen gjort klart för honom att jag inte är och kommer aldrig att bli någon husa.

För jag tror att de kan också, de är inga idioter.
    Vem blir inte lat om man har all inclusive där man bor?
    I vissa fall kan det t o m vara så att han kanske vill hjälpa till men får bara höra att han ska göra si eller så istället, och vem tröttnar inte då?

P är ju systemvetare. inte till yrket, men han har systäääääm. För allt! Hur knivarna ska sitta på magnetlisten och liknande. I början när vi bodde ihop å hade jag ingen koll och brydde mig inte nämnvärt (för det funkar ju ändå, oftast har det mer en estetisk funktion för honom). Men upptäckte att när jag hade plockat undan disken, så gick han efter och rättade till. Men utan att säga hur han ville ha det eller varför. OK, jag erkänner. Jag drev en hel del med honom då bara för att se honom sitta och studsa på stolen innan han tassade upp för att rätta till vaddetnuvar, hihihi så söt! Så jag frågade hur han ville ha det. Gör det någon skilllnad om vi gör på ett annat sätt? om nej, låt det vara. om ja, ok jag ska försöka. Nu är jag indoktrinerad och tänker inte på att jag gör hans systäääm av vana 8har ju kommit på att det inte är så dumt alla gånger, t ex att tvätten är vikt och sorterad efter kategorier, hahaha). Förutom när jag hör honom knorra ett hhmmöeehhhh med sprattlande armar. Men då får han rätta till det själv...

• Lapinette

nenne - satans, jäkla kärring, varför ska det aldrig funka?!!! Stackare, kram på dig!

Page - trodde att en page var utan lugg . Jag tycker att du ska spara ut, det går alltid att klippa den igen. Själv har jag inget problem med en stor panna utan snarare att jag ser ut som en pekines (platt ansikte) men har fått mammas spetsiga näsa (tänk Hedvig). Det ser helt ok ut vid kort page men jag kan omöjligt ha håret långre (utan lugg). Men prova så vet du!

Frullan - grattis! Sällar mig till dem som inte riktigt förstår det där med att du har problem med att bli gravid. Om du har problem ... vad har då jag? Din lilla förgurka !

• nennesjuttioåtta

Piggelin
    vafan jag hittar inte länken längre... Kollar vidare men jag måste fasen ha blivit blind.

Projektledarroll inge. Tror också att det blir annat när man har barn. Men jag tänker så här - om nu barnledigt betyder att man har som jobba tt ta hand om barnet(n), så är det väl som vilket jobb som helst. Å när du är på ditt "riktiga" jobb så kan du ju inte åka hem vid 10 för att slänga in en tvätt så varför försöka hinna med sånt när du är hemma med barn? Det är klart, har man en lucka så visst - fine, tvätta, diska eller plocka undan. Men då blir det ju också en signal till den som jobbar att du sköter markservicen på dagtid så då kan den luta sig tillbaka på kvällen och det som man annars gjorde på kvällar och helger hamnar på den som är hemma om dagarna. Jag som är arbetslös har ju all tid i världen men vi kör ändå varanna veckas matlagning, även om jag skämmer bort honom på min vecka att maten är klar direkt när han kommer från jobbet. Oftast . Men jag är ju inte direkt slutkörd för jag får ju sova om nätterna och surfa på dagarna.

• FruCicci

Halloj....

Nenne, men alvarligt talat så har väl inte ni försökt 25 gånger???
    I gamla tråden som jag läste nyss, så skriver du att ni ska ha uppehåll. Detta var efter att ni gift er och skulle utomlands. Du var sen bort från tråden ett tag till ni bestämde er för att köra på igen, så då är det väl ändå inte 25, eller sa du bara att ni hade uppehåll och fortsatte iaf?
    Hur som, ni kommer att lyckas, som Telis o BS skriver så har ni mycket kvar att prova.

BS, Victor har kräkts pga av att han hostar, det är samma reflex tydligen. Han dricker för fort tex och hostar till o så kommer allt upp. Kl 22 igår spydde han ner sig igen, så då var det the same procedure again... dusch, byte av lakan o pyjamas...
    Ringde vårdguiden, nyss och fick lite tips.... vad händer sen, jo han bajjar ochjag byter och det är inte diarre längre Som vi pratade om sist, när man har en läkar tid så blir man frisk samam dag man skulle gptt liksom, kändes nästan så nu med V.
    OCH ja han är faktiskt snäll o mindre klåfingrig
    Lycka till idag, visst var det doktorn i dag för dig?

Hej Piggis, Amanda hade namnsdagi söndags, grattis i efterskott

Telis, du kanske inte vill berätta, men eftersom ni provar medicin redan nu, är det då dags snart?

Frullan, grattis, fast jag visste ju innan dig känns det som. Och jag tycker inte heller du ska säga att du har svårt att bli gravid, det är en fix idé. Vem jämför du med? Frögurka där!

• FruCicci

nenne, tack för länken till den där apparaten som var bra till bland annat kruppbarn etc.... glömde säga det förra veckan!

• BrudSommar2006

Nenne, maken skulle ta till det gamla hederliga knepet Familjen Dafgårds färdigfrysta som jag tror var vad han överlevde på när vi träffades. Hm, ja, undrar om man kan ha mössa inne på jobbet också.

• MSW

Försäkringskassan..*muttrar* Antingen är det jag som inte fattar vad dom menar, eller är det dom som inte fattar vad jag menar... Jag är inte säker på vilket!
    Kanske ni vet, sgia, som står under mina uppgifter, det borde väl vara "Kontrollerat och färdigt" alltså att de har kollat så att det är vad jag har tjänat de 240 dagarna innan föräldraledigheten...? eller?
    Har chattat med dom, men får inga riktiga svar tycker jag, så tänkte jag att jag ringer.. Men då hade jag "plats 80 i kön"....

• Lapinette

Bara för att ni börjar räkna antalet försök så började jag räkna våra och vi är uppe i typ 28 aktiva försök. Galet!

• Piggelin1

Systäääääm - känner igen det där! Det är jag bra på En del av dem har smittat av sig på mannen nu & han tycker de är riktigt bra & jag blir så glad, tralalala

Mannen min är GRYM på att laga mat - är såååå tacksam för detta! När jag var mammaledig & han gjorde lunchlådor till sig, så gjorde han lunch även till mig, som jag kunde värma hemma i mikron, nuu när jag jobbar så är det fortfarande han som lagar lunchmaten Hmmm, har det rätt bra i just det avseendet inser jag

En sak som skiljer oss åt är tex att jag "ser" vad som håller på att ta slut i kylskåp/frys/skafferi & fyller på så att det alltid finns ett "brett utbud" hemma, mannen han ser det som de facto är slut & köper det, inget mer. Jag är en sån person som "tänker runt hörnet"/är ganska effektiv. Ett exempel är när han/jag varit på babysimmet & om det var ngt ärende på vägen hem, så tog jag det på vägen, när man ändå var i de korkarna av stan - Muggles - du som vet vart vi simmade, galonbyxor skulle inhandlas efter ert tips i affären nära er. Frågade mannen flera veckor på raken om han fixade det på hemvägen, men nej, det finns liksom inte plats för mer än en sak i taget. Så det slutade med att jag svängde förbi på vägen hem från jobbet i förra veckan, då jag tröttnade på att fråga. Det sista jag vill vara är att agera "morsa" - avskyr det.

Nenne/Telis, visst ändras det när man får barn. De facto har mannen & jag mindre tid & mer rutiner & då märker man mer när det inte flyter på.

Jaja, vet inte om jag lyckades var tydlig där - men hoppas att ni fattar vad jag menar Det är egentligen inga stora grejor, men i perioder där det är en massa små saker som samlas på hög, det är då jag blir frustrerad... Inser nu när jag skrievr att det är ju just så det förmodligen är för de flesta - dvs att det är smågrejorna man stör sig på. Sen vet jag att jag har ett val att bestämma om jag ska irritera mig över de4ssa småsaker eller ej, att man inte kan ändra på ngn annan än sig själv osv osv... Jaja, man får välja sina strider som det så vackert heter.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen