Det verkar vara helt ok med J. Hans värden har rasat igen, men det finns ju iaf några värden. Han är inte på noll igen. Det här är som Vickan sa ett vanligt bakslag när det gäller stamcellspatienter. Hans snabbsänka, är i alla fall på väg ned, ligger på 70-nånting mot 130 i förra veckan.
Vården som man får skiljer sig mellan de olika landstingen. När Johan har fått sin behandling i Uppsala har allt gått bra. Läkare som lyssnar, snabb vård, helt fantastiska sjuksköterskor och u.sköterskor. Akademiska har förmodligen mycket bättre ekonomi än vad Mälarsjukhuset (i Eskilstuna) har.
Ingenting har fungerat lika bra i E-tuna som i Uppsala. J får vänta i över en timme när han larmar för att be om ett glas saft, eller om hostmedicin. Man kan vänta på saft, men när man får en hostattack så vill man ha medicinen NU inte om en timme eller mer.
Vad som gjorde mig otroligt irriterad var att Js läkare frågade honom om det var något speciellt med blodet han fick i Uppsala. Om det var några speciella skyddsåtgärder. Jag tycker att det är sjukt att en läkare ska fråga en patient om nåt sånt. Tydligen så finns det ingen naturlig kontakt mellan läkarna på de olika sjukhusen. J fick det förklarat för sig (efter att jag hade ringt och klagat den första gången) att eftersom hans läkare är "big shots" är de svåra att få tag på.
Det förstår jag. Jag förstår att ekonomin ser olika ut. Men, ärligt talat så struntar jag i det. Det är inte vårt problem tycker jag. Jag tycker att man ska få lika god vård i alla fall.
Vad som gjorde mig helt vansinnig var att en gammal tant hade förvirrat sig in på Js isolerade sal, hon hade kissat på golvet och ingen tog hand om smutsen. Det tog över sex timmar, innan någon torkade av golvet, och J fick själ desinfensera stolen tanten hade suttit på. Orsaken till att jag skrek i telefon var mest pga en värdelös sköterska som påstod att de visst hade torkat och att de inte hade tid för Js petighet. Och hon avbröt mig hela tiden.
I dag har de föreslagit för J att han ska prata med en kurator eller en präst. De tycker nog att vi har varit för petiga, och klagat för mycket, förmodligen på grund av en depression.