• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • FruCicci

MSW, tusen tack, jag är verkligen glad och det kommer maken bli med, detta var verkligen planerat från bådas sida (som vi körde i sänghalmen är man ju värd plusset bara för det).
    BF 4-8 JUNI, men om allt går vägen och graviditeten löper som sist, kan jag lika gärna ligga på BB samtidigt som AM i maj. Victor kom ju i v 36+1.

• MSW

Cicci: Jag tänkte precis fråga efter Bf! Men då vet jag juh! Hur är det med symptom, känner du några?

Satt och tittade i galleriet nu.. Skulle verkligen vara roligt om någon orkar/hinner ta tag i ett nytt! Känner själv inte att jag har tiden!

Nahe, nu ska jag lägga mig och sonen i sängen en stund, och se om han kan fortsätta att sova där!

• Oms

Har inte läst på ett tag utan bara skummat sista sidan nu - inleder med ett GRATTIS CISSI! Vad kul att det gick bra och att ni nu båda vill ha detta lilla barn - du e riktigt fertil du!

Mugglan - håller helt med AW här. ngnstans mellan 12-18 månader börjar barnen att förstå betydelsen av de ord man säger och visst ska man införa såväl positiva som negativa sådana men - det bästa är än sålänge att avleda. Att använda sig av NEJ AJAJ etc är ngt man bara bör göra på det sätt som Cissi gör - dvs när barnet rör ngt farligt eller är på väg ut i gatan etc - på så sätt förlorar inte de orden sin betydelse och barnet kommer att lyssna mer aktivt.

Med min stora dotter sa jag AJAJ och ett motsvaradne ord på hennes pappas språk dvs BAJL. jag gjorde misstaget att använda detta så fort hon var på ngt som jag ansåg at hon inte skulle röra och det tog inte lång tid innan hon totalt ignorerade det... visst e det olika m olika barn, självklart e det det, men de flesta barn har ändå en upptäckarglädje som vi vuxna iblan kan tycka är enerverande.

Ang Mathilda så säger vi bara till henne när hon är på sladdar o kontakter som vi pga möblering o logistik inte kan flytta på ofast börjar vi med att avleda henne men när det inte går så säger vi till m hård röst och då släpper hon direkt. skulle vi ha en mjuk röst alt le samtidigt - ja då e det kört, då tror hon att det e en lek.

• _koko_

Grattis cicci!!! Skönt att ni blivit vänner igen, och vilken härlig dag att plussa på!!

Cicci & omsan - Mycket klokt ang AJA!

Lappis - Har för mig att jag läst att tempen stiger precis efter äl, stämmer det? Har aldrig "tempat", men är lite nyfiken.

Vänner - Vi har bara speglar. Sänglekarna blir ju så spännande då, hahaha... Men man måste ju bädda sängen varje dag (vilket vi annars är dåliga på).

Telis - Härligt med Paris! Jag har aldrig varit utanför charles de gaulle. Knäppt, för där har jag varit 6 gånger...

Blir också avis på era skiddiskussioner. Här sitter man med en sambo som HATAR att åka skidor (som dessutom är gammal slalomtävlare)!

BS - Låter riktigt hemskt det där!!! Hoppas du får hjälp snart!

Zozo - Hemska svärmor! Har börjat se såna tendenser hos min annars så gulliga svärfar, så jag förstår dig! Jag är noga med vad conny får äta och tycker såklart att jag och sambon vet bäst när han är trött osv. Har börjat få pikar om det vilket stör mig jättemycket (typ "du ser ju att han inte var trött han ville bara komma till mig", "får han inte smaka bara lite smörgåstårta?" osv).

Nu måste jag duscha så jag hinner klart innan conny vaknar igen!

• BrudSommar2006

Grattis Cicci, vad roligt för er!

I morse hade vi en liten incident med en totalt nedkissad säng så att det tom gått ner i botten på sängen under madrassen. I sängen i allt det blöta stod Iris glad och stolt över att hon lärt sig ta av sig blöjan själv och räckte fram den mot mig.

Det roligaste Iris vet är att säga aja baja och vifta med ett finger. Nej används flitigt i alla sammanhang, oavsett om hon menar ja eller nej. Fast hon har som tur är aldrig varit särskilt klåfingrig men det kommer väl kanske...

• fru AM

Grattis Cicci!!! Vad kul och vilken bra utveckling om man betänker sommarens sorger! Kul också för Victor att bli storebror - och för mig som får någon att promenera med ...?!

Eftersom jag är bombsäker på att jag föder mina barn på BF + 9 dagar så kommer denna komma 16 maj, kan du tajma det tror du?

Angående diskussion om nejsägande till barn ... Vet inte vad Knattetimmen säger om det, Mugglan Man kanske ska maila och fråga? Jag tror dock att alla barn (och vuxna) mår bra att veta var gränsen går - men i vissa utvecklingsstadier får man kanske vara lite vidsynt ... Bra som Cicci säger, säga AJA, NEJ eller vad man nu valt för ord när det är FARA å färde. I övrigt tycker jag rimliga regler och vettiga gränser är bra. Typ: Äter gör man sittande stilla, man tackar för maten, man hoppar inte i sängen eller soffan, man säger till om man råkat ha sönder något ... Vi har säkert fler regler hemma med detta är de viktigaste. Till och med Livia är noga med att tacka för maten

• fru AM

Cicci - glömde att göra VÅGEN till ditt plus ära!:
    Mexican Wave 3

• Lapinette

Cissi - grattis ... även om det inte kom som någon överraskning.

muggles - självklart har vi sexat hårt denna månad ... liksom alla tidigare månader . Vad hjälper det? Men skam den som ger sig.

koko - japp, tempen går upp vid ÄL så efter att legat på 36,3 tre dagar i rad så dök den igår upp på 36,7. Att tempa är inget som rekommenderas om man inte har en aning om när man har ÄL. Då är ÄL-stickor bättre för den säger till 2 dagar innan ÄL. För mig funkar det ju eftersom jag vet vilken vecka man ska sexa.

Jag är faktiskt fascinerad över detta med tempen, ja hela kroppens reaktion. Vad som är skönt är att jag nu vet exakt dag för ÄL. Så jag vet att denna gång kommer min cykel vara på 31 dagar m a o jag behöver inte börja pappersmuffa redan på dag 28 .

• BrudSommar2006

Har varit inne och kollat på Hälsovakten, det lät lite intressant, ska se om jag kan avboka den där Viktklubben, annars kanske jag byter i alla fall. Man fick visst en veckas gratis demoversion så ska prova den hursom, fast inte förrän nästa vecka när svärmor har åkt och min födelsedag är överstökad.

Lapinette, nej det är väl lika bra att fortsätta försöka, annars blir det ju definitivt inget. OK om man vet att chansen är obefintlig för att man har konstaterade fel på sig men så är det ju inte för er. Ni kanske skulle undersöka den där vampyrmetoden med att byta blod??!! Eller har de tagit blodprov på er båda redan kanske.

• Tinga

Cicci - grattis till plusset!

Muggles - tackar som frågar; vi har haft en jättebra helg. I fredags eftermiddag var jag på jobbet och hälsade på och fick en "mammapresent". De hade köpt en ljudbok till mig, för sist jag var där berättade jag att jag lyssnar på det när jag är ute på barnvagnspromenad. Jättegulligt!

På kvällen hade vi en familj på middag här. Jag lärde känna tjejen när vi båda var inlagda på KK före Piff & Puffs födelse. Hon väntade också tvillingar, som föddes sex veckor för tidigt. Vi klickade verkligen, så vi har fortsatt att hålla kontakten sedan och det är ju extra kul eftersom hon också fick tvillingar. Våra män fungerar också bra ihop, så det blir väldigt trevliga samtal när vi träffas. (Tji fick min chef, som när jag berättade om middagen när jag var på jobbet trodde att vi bara skulle prata bajsblöjor!)

På lördagen var vi hos mina föräldrar och blev ompysslade. Maken och pappa fixade en liten rostfläck på vår bil och mamma och jag gick en långpromenad med Piff & Puff. Dessutom fick jag en "inbjudan" från mamma att hjälpa henne med planeringen av deras nya kök. De ska nämligen byta, men pappa är måttligt intresserad av att åka runt och kolla i olika affärer, så då gick det, som jag tycker, roliga uppdraget till mig istället. Kul! Och smickrande också att mamma vill ha min åsikt.

Igår hade vi min bror och hans son här på brunch. Brunch är verkligen ett bra sätt att umgås på, för det är enklare att fixa än en middag och tiden är väldigt barnvänlig.

Det blev verkligen en supersocial helg, men det är bara kul. Det finns flera par i vår bekantskapskrets som blivit nästan folkskygga sedan de fick barn, så det är skönt att kunna visa att det inte alls måste vara så. Den här helgen skiljer sig inte nämnvärt från hur vi hade det innan vi fick barn.

Intressant att läsa diskussionen om nej-sägande till barn. Våra är ju definitivt för små än så länge, men jag lägger era sunda åsikter på minnet, för framtida bruk.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen