• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • viktualia
    BrudSommar2006 skrev 2008-10-05 18:54:08 följande:
    Vickan, maken hade och har noll koll på min ÄL men om jag var lite tveksam så skulle jag behöva en knuff i rätt riktning och så kunde jag liksom bara haka på så om maken var lite på så skulle jag liksom också tycka att det var ok, kan det vara så för dig?Fortsätter läsa nu.
    Jag är total usel på att bara haka på... och eftersom det gått så mycket troll i det här så tror jag att maken har kommit fram till att låta mig ta initiativet... vilket innebär att inget händer.. hm.. undrar just hur lång tid det dröjer innan något händer... i endera riktningen.... gaaaaaaaaaa jag har ALDRIG i hela mitt liv varit så här velig! Och hade det inte varit för den här tråden så hade jag förträngt hela projektet totalt!
  • BrudSommar2006

Vickan, minns att du hotade med att lämna oss här i tråden för ett tag en gång förut, gör inte om det!!!

Cicci, vilken otur med gräl precis på testdagen, skönt att det verkar ha rett ut sig i alla fall. Kram!

Liten, simma går inte just nu när jag inte kan stå rakt, jag kan ju varken laga mat, duscha eller ja saker som kräver att man ska stå upp, halva tiden, ibland har jag tur och lyckas få lite gjort. Igår fick maken skjutsa mig ända fram till cirkus och sedan fick han åka och parkera bilen. Sedan klarade jag faktiskt att gå därifrån ner till Ulla Winbladh men maken fick bära min handväska för vikten av att hålla i den klarade jag inte. Jag är i riktigt risigt skick nu tyvärr och får flytta mig från en stol till en annan.

En motionscykel har vi fast den står i garaget just nu eftersom vi inte vet var vi skulle få plats med den utan att Iris gör sig illa på den, hon lyckas göra sig illa på den mina föräldrar har i vardagsrummet hela tiden. Men hon blir ju äldre och äldre och kanske det kan fungera så småningom, sitta ner kan jag ju som sagt, ligga och sova är värre.

• BrudSommar2006

Nu ska jag leta mig tillbaka till sidan med viktklubben Koko tipsade om. Kul med syskonjakt förresten!

Zozo, eländes elände måtte de åka snart.

Äsch nu kommer svärmor, återkommer.

• Telemarkgrrl

Tinga, vi har inte bestämt än var vi ska bo. Vi har sagt att det kanske vore dags att pröva något annat men samtidigt känns det som "varför ska vi det?". Vi trivs ju så bra på det "gamla vanliga".

• Tinga

Telis - varför ändra på ett vinnande koncept?

• muggles

Cicci: hur har det gått, är ni vänner igen? Hoppas det... Kram!

Vänner: jag tror det blir snyggare med 2 lamino än bara en. Har ni tänkt ngt ang genomgående färger (i v-rum)? Vad har soffan för färg tex? Kul att höra hur det växer fram! Du får nästan lägga ut lite bilder sedan när det är klart!

Tinga: haft en bra helg?

Lappis: har du sexat järnet eller??

Har upptäckt att det inte funkar att säga nej till Moa längre. Tyckte det funkade ett tag (dvs hon lyssnade) men nu fortsätter hon bara det hon håller på med, nästan med ett litet leende. Det spelar ingen roll hur sträng man låter. Läste sedan i AWs bok att hon tycker att man ska vänta med fostrandet lite till, att 1-åringar är fulla av upptäckarlust och livslust och den ska man inte kväva. Hon är ju annars inte direkt för att man väntar med saker, utan saker ska tas tag i med en gång, så jag blev lite förvånad. Men det kanske är läge att vänta lite. AW tycker att man ska ta bort det som lockar (om det går), annars avleda. Och faktum är att det är det som verkar funka (hade jag lagt märke till redan innan jag läste det i hennes bok). Hur har ni andra gjort?
    AM: vad har de sagt om detta på Knattetimmen?

Jag kan förresten tipsa om en röd nyhet på Systemet som heter Lat42 (jag tänker på latitud men vet inte om det syftar på det) - gott och inte särskilt mkt pengar! Ripasson blev också en ny favorit, den har slunkit ner några ggr redan.

• muggles

Cicci: förresten, i Göteborg är det bara ca 2v väntetid om man har småbarn (barn under 2 år? jag vet inte var gränsen går). De prioriterar småbarnsfamiljer... Men jag vet inte hur det funkar i Sthlm.

• FruCicci

Klockan 03.40 i morse, i mörkret testade jag plus, har alltså fått det bekräftat som jag har veta/misstänkt hela tiden -
    JAG ÄR GRAVID!!!!!!!!!!!!!

En glad och harmonisk känsla spred sig inom mig. Detta barn var planerat och jag längtar redan efter det.

Maken vet ingenting, vet inte hur jag ska säga det... får växa fram under dagen.

Hoppas nu vi får många fina plus in till tråden under hösten, så vi blir ett gött gäng som kan följas åt!

Victor ska bli storebror
    Så märkligt det känns!

• MSW

Cicci!!!! Stort grattis!! Även om det var det vi trodde att det skulle visa!! Hoppas maken tar det bra också!

• FruCicci

Mugglan,
    ja vi är vänner, det blir vi oftast snabbt. Som Tinga skrev så behöver vi bara lära oss att gräla lite trevligare (om vi nu måste det överhuvudtaget - gräla alltså).
    Vi har inte valt att använda ordet Nej.
    Jag "avskyr" ungar som säger Nej till allt. Har sett på nära håll små barn som varit sura eller arga eller glada som bara skriker nej... - så eniverande.

Min make och jag har valt ordet AJA. Vi säger det hela tiden när något är farligt, när han ska stanna, när han leker med något som han inte får.
    Det fungerar jätte bra och an lyssnar och förstår det ordet utmärkt. Senast i går när han skulle springa ut i gatan, AJA med hög röst, han tvärnitade.
    När han promenerar åt fel håll, då säger jag AJA och han vänder och kommer tillbaka till mig...

När han har gjort något som han inte får och det är för sent liksom, då tittar han på mig och säger med ledsen röst Aja själv Så gulligt.

Personligen tror jag visst man kan fostra en 1 åring utan att hämma deras upptäckarglädje.
    Handlar nog lite om att man inte kan säga nej/aja till allt.
    victor fåt tex leka med våra telefoner, fjärkontroller till tv och diskmaskinen. Han ser ju att vi använder vissa saker dagligen o förstår ju inte varför han inte får.
    Det som verkligen är AJA är datorn hemma hos oss.

ALLA barn är ju olika, så man kan ju inte säga att det funkar på alla.
    Vet att Snartis lille kille är lika aktiv o busig utanför magen som innanför fortfarande. Snarits har haft samma grej att han skrttar när de säger till honom, till o med när de höjer rösten...
    Victor blir ledsen när jag höjer rösten och fattar att han gjort fel. En minut får han vara ledsen max, sen tröstar jag om det ej gått över, för att han ska hinna förstå... ofta visar jag hur han skulle gjort, men det tror jag han är för liten för...

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen