• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • BrudSommar2006

Här i Täby får man ställa sitt barn i kö så fort de har ett personnummer, hur stressigt som helst.

Omsan, vad det gäller att man måste vara hemma ett år så tänkte jag på båda föräldrarna, man har ju inte valet att börja på dagis från tre månader även om man skulle vilja.

Vi är inne på dag tre med kaskadkräkningar, stackars, stackars Iris, hon kräktes igår morse och sedan ingenting på hela dagen så vi trodde att hon var frisk, sedan kom det en skur igen vid läggdags igår. Sedan ingenting på hela natten så vi tänkte att nu är hon väl frisk, jag åker till jobbet och så hinner jag inte mer än hit så har hon tydligen kräkts ner hela soffan hemma, stackarn. Maken klagade över hur svårt det var att få rent soffan men jag skiter väl i den, jag tycker synd om Iris. Nu ska han tydligen prova med vätskeersättning under dagen, undrar hur han ska få henne att svälja det, sedan blir det läkare imorgon om hon inte är bättre då enligt sjukvårdsupplysningen.

Telis, vilken himla tur att ni inte behövde betala allt det där själva!!!

AM, då håller jag tummarna, i annat fall är det ju verkligen konstigt att cykeln börjar krångla precis när ni bestämmer er för att börja försöka.

• Mrs  B

Hej hej

Ja, här var det lite att läsa ifatt, KUL!

Tinga, Sweet o Junilejon
    Antecknar en tråddate i december, kring Lund eller????

Tinga
    Jag gav Max mest ersättning och Malte hälften hälften. Måste göra vad som känns bäst för en sjäv.
    Ja, visst är det skönt med föräldrar som ställer upp. Mina är också guldklimpar att ha.

Piggelin
    Jag är inte heller alltid den som sitter ner och leker med mina barn för det finns så mycket annat som måste hinnas med.
    Malte får oftast vara på golvet och roa sig själv eller i gåstolen, medan det nu blir mer lekande med Max eftersom han börjar bli så stor.

Vänner
    På de ställen jag har jobbat på så har sammanslagningar skett vid 16, men på Maxs dagis sker det vid 16.30.

BS
    Max är också stor för sin ålder och det har varit lite konflikter angående det både på dagis och i vår omgivning. Bla vad som gällde hans potträning. Och det är verkligen tröttsamt att förklara att han är faktiskt inte så gammal som ni tror.
    Malte har en förkylning nu som gör att han har en hel del slem och det gör att han spyr en hel del emellanåt. Tröttsamt!
    När jag skolade in Max på hans första dagis åkte han på maginfluensa direkt och spydde varje dag i en vecka.
    Men sen dess har han bara varit magsjuk en gång.

• Oms

fru AM skrev 2008-09-09 10:33:04 följande:

De har precis ändrat reglerna här - så jag har ingen koll. Måste googla lite ... Aha:"Kötiden räknas tidigast från sexmånadersdagen, men barnet erbjuds plats tidigast från ett års ålder. Om du ställer ditt barn i kö innan det är sex månader gammalt, kommer din kötid ändå att räknas från barnets sexmånadersdag. Gör du däremot gör ditt val efter det att ditt barn blivit sex månader blir ködatumet den dag du gör valet."
    På Lidingö räknas kötid från anmälnignsdatumet - dockmåste barnet vara fött sen kan man inte bli erbjuden plats förrän barnet är 1år och man om alal vill börja ett visst datum så är det den m längsta kötiden som får börja - oavsett barnets ålder (sålänge de fyllt 1 år då) så jag började köa när Mathlida var under en vecka men inte förrän vi fick personumret kunde jag skriva in just henne som köande.
  • Piggelin1

Mannen är storebror, men många tror att hans två år yngre syster är äldst, om man ser till personlighet & hur de lever sina liv. Inga regler utan undantag Fast å´andra sidan är det ju vanligt med relationer där den ena är storebror/-syster & den andra lillebror/-syster & där stämmer det ju på oss!

Sjutton vad jag gaggar på, nu ska jag ssätta mig & kolla in filmen som jag var med & grejade med för ett år sen - fick ju aldrig se slutresultatet innan jag gick på mammaledigheten!

• Mrs  B

Igår dök tanten upp här på dag 32. När jag gick på piller kom den på dag 28 sen har det bara blivit längre och längre. Brukar det vara så?
    Igår hade jag dessutom "klumpar" när jag gick på toaletten. ????
    Skumt!

Gåvagn
    Vi lånade en gåvang till Max men den gick tyvärr sönder så det blir till att fixa en ny till Malte. Jag hade ju tänkt att han skulle få den när han fyllde år, men det kanske är för länge att vänta????

Dagisdebatten
    Jag var hemma 14 mån med Max och sen fick jag ett vik på en förskola och började jobba 50 %. Tyckte det var super att få börja jobba igen men fick som sagt en hel del kommentarer för att han var så "liten". Dessutom var han minst på avdelningen.
    Har alltid tyckt att det räcker med att vara hemma 1 år.
    Med Malte vet jag inte hur det kommer att bli. Vi får nämligen ingen dagisplats här i byn för det är fullt och då måste jag lämna på två ställen (vet inte var än, kan bli var som helst i hela kommunen). Och sen har jag inget jobb att gå tillbaka till. Så som det ser ut nu kommer jag att vara hemma till augusti nästa år.

• fru AM

BS: När Livia varit magsjuk så har vi insett att man måste ta det VÄLDIGT lugnt med maten efteråt för att inte kräkningarna ska starta igen. Inte fullkornsvälling på flera veckor - utan majsvälling i stället (i mindre mängder). Väldigt skonsam mat i miniportioner (typ kokt ris, kokt fisk, rivet äpple). Framför allt se upp med fullkorn (river elakt i en irriterad liten mage).

Jag tor att Iris eg är frisk men att magen är lite känslig ... Stackarn! Krama henne från mig!

• BrudSommar2006

Mrs B, vi har ju gått och väntat på alla dagissjukor som ska komma direkt och Iris har ju haft snuva i tre veckor nu men maggrejen verkar inte komma från dagis, jag har ringt och kollat.

Vet faktiskt egentligen inte när själva sammanslagningen sker på vårt dagis, efter tre går de ut på gården och fröknarna börjar gå hem men om det räknas som sammanslagning eller inte vet jag inte.

Hm, kanske man skulle jobba lite...

• BrudSommar2006

Cicci förresten, vad bra att hormonerna verkar gått ur kroppen så att du inte får konstant utslag på ÄL-testerna! Hoppas böjen dyker upp vid rätt tillfälle nu då och kul med egen dator framöver!

• Telemarkgrrl

Lappis, jag glömde svara på din andra fråga. Jag börjar fredagen den 26:e. Jag skulle ha börjat på samma dag som du men fick skjuta på det en vecka eftersom jag åker till USA på måndag. Så synd, det hade ju varit riktigt coolt om vi hade varit så i fas!

• Mrs  B

Jag ställde Malte i dagiskön när han var 6 mån (6mån kvar tills 1 års dagen), men får inte reda på om jag får någon plats förrän 4 månader innan vilket borde bli nu någon gång. Men eftersom jag inte har något jobb att gå tillbaka till så prioriteras vi inte.
    Trist men sant! Det var likadant med Max.
    Arbetsförmedlingen kräver att man har dagisplats och dagis kräver att man har ett jobb.........

Vi var två systrar när jag växte upp, och då var jag en typisk lillasyster som gjorde livet surt för min syrra. Men sen dog hon och jag blev själv men räknar mig ändå inte till ensambarn för mina föräldrar har inte uppfostrat mig som ensambarn ändå.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen